norröna vs klättermusen

Hej!
Har planer på att köpa en skaljacka och har speciellt fastnat för norröna trollveggen dri3 och klättermusen ask. Har framför allt tänkt att dom som 3säsongsjackor men kanske även i skidbacken en solig dag.
Nån som kan kan säga positiva/negativa saker om jackorna eller modellerna?
tacksam för svar :)

Har haft och har båda märkena. Norröna är överlägset bättre. Bättre kundservice, bättre kvalitet och dessutom snyggare.

Alla grejer jag ägt och äger från klättermusen har fallerat på olika sätt.

Jag har flera plagg från Klättermusen.

Det är grym kvalité på både tyg och hantverk, vissa plagg är i princip outslitbara, speciellt nöjd är jag med jackan Brede och byxan Freke (båda från 2011).

Från Norröna har jag bara haft en jacka - fin och bra kvalité där med.

peace

Jag har en, vid det här laget, gammal KM-jacka (Grim).
Det är en bra jacka, ingen tvekan om den saken. Men den är absolut inte så mycket bättre än andra jackor som priset antydde när den köptes.
Plottriga spännen, kräver tex att man tar av sig handskarna för att justera huvan, och ett flertal reklamationer är väl det som stör mest.
Reklamationerna har handlat om trasiga blixtlås, tejp som släpper från sömmar och repade sömmar.
På sista tiden har det sett ut som om den är på väg att delaminera också.

Norröna har jag ingen erfarenhet av.

Jag har flera plagg från Klättermusen.

Det är grym kvalité på både tyg och hantverk, vissa plagg är i princip outslitbara, speciellt nöjd är jag med jackan Brede och byxan Freke (båda från 2011).

Från Norröna har jag bara haft en jacka - fin och bra kvalité där med.

peace
Med tanke på priserna hoppas jag det är så.
Kan vara svårt att bedöma outslitbarheten på kläder från 2011.
/daniel
:)

Norröna har jag ingen aktuell erfarenhet av. Jag har många klättermusenplagg och är väldigt nöjd med kvalitén. Bl.a har jag en gammal "Flisa" från 1988 som jag fortfarande använder till det mesta i utomhusliv. Den har nog över 1000 användningsdagar sedan köpet.

Bägge företagen

gör bra kläder men vissa detaljer gillar jag inte. T ex så har tejpningarna vid blixtlåset på min bomullsjacka Einride släppt efter bara något drygt år. Men jackan är mycket skön och allround året runt.

Bensluten på de KM-byxor jag har är inte lika bra anpassade till kängor som motsvarande på Mammuts byxor.

Norröna har jag bara gamla och rätt bylsiga kläder från med de håller fortfarande mycket bra med undantag för ett par bomullsbyxor som slets rätt fort. Jag har inte erfarenhet av skalkläder från vare sig Norröna eller KM.

Thure

På en träff talade jag med Norska officerare som har någon specialuniform från Norrøna, samt yngre kollegor som har svenska specialplagg. I den branchen är slitaget mycket högt. Norrmännen hävdade att de gjort många byten under en period då grejorna borde hållt.
Att Klättermusen inte sålt till FM är väl bara en indikation.
Själv har jag blivit rådd till och köpt några KM plagg och prylar. Min spontana uppfattning av grejorna var att de hade passerart KISS och gått mot speciellt utan att bli bättre, men ibland fippligare och ibland tyngre. Min högst personliga uppfattning.
Norröna äger jag inte så många grejor från, men de jag äger och har bedömt var enkla, finurliga, funktionella, snyggt sydda och gediget utförda. Viktmässwigt i en sektor som ego numera finner mindre intressant. Men helhetsintrycket var positivt och gott.
Min egna erfarenhet är att när man bär på hårda prylar och dagligen, slits plaggen mycket fort och den förväntade hållbarheten på 60 dygn kan bli vida mindre. Själv har jag mer än en gång sett ut som fågelskrämma efter bara några veckor. Det värsta som kan fallera är humöret, därefter följer kängor och kök.
När någon skryter om sitt nyköp och några månader senare börjar tala om dess förväntade hållbarhet drar i varje fall ego slutsatser om skribentens omdöme. YMMV

Senast ändrad:
Med tanke på priserna hoppas jag det är så.
Kan vara svårt att bedöma outslitbarheten på kläder från 2011.
/daniel
:)

Haha! Ja, självklart kan det vara svårt att sia om ett visst plaggs framtida hållbarhet och för att förtydliga mitt inlägg så var det inte just plaggen från 2011 som jag beskrev som outslitliga utan andra betydligt äldre plagg.

Därmed inte sagt att Brede och Freke är sämre, tvärtom så förväntar jag mig att de kommer att hålla mycket, mycket länge då de är riktigt välgjorda och gedigna.

Använde mig av byxan Freke (2011) under vår senaste klättertripp till Pakistan (sommar 2011), byxan var på under isklättring och bigwallklättring under synnerligen extrema förhållanden i drygt sextio dygn utan att fallera på något sätt. (Mina klätterpartners byxor av annat märke höll inte måttet, så det gick att få en bra jämförelse)

peace

?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med raden "Att Klättermusen inte sålt till FM är väl bara en indikation". Indikation på vaddå? Förtydliga dig!

Har Klättemusen ens varit aktuella som leverantör till FM? Känns rätt osannolikt med tanke på vad deras grejer kostar och att dom ofta är inriktade mot klättring och vinterfjäll.

Har själv haft en del problem med två Bifrost jackor som delaminerat men KM har varit mycket smidiga att ha att göra med. Övriga KM grejer har varit klockrena (Mithril byxa och tröja, Liv-tröja, Mysse - mössa, Ratatosk - ryggsäck).

Vad gäller Norröna gjorde dom iallafall tidigare helt suveräna ryggsäckar. Känner inte till klädernas kvalitet.

Uffe

"När någon skryter om sitt nyköp och några månader senare börjar tala om dess förväntade hållbarhet drar i varje fall ego slutsatser om skribentens omdöme. "

Ibland kanske man ska ta det lite lugnt med sina slutsatser. Spacemonkeys inlägg var mycket klarläggande... tror dock att de flesta KM-användare inte är lika krävande som just Spacemonkey :)

Uffe

Haha! Ja, självklart kan det vara svårt att sia om ett visst plaggs framtida hållbarhet och för att förtydliga mitt inlägg så var det inte just plaggen från 2011 som jag beskrev som outslitliga utan andra betydligt äldre plagg.
Jag misstänkte att det var så. Jag tyckte det var komiskt och menade inget illa. :)
/daniel

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg