På en träff talade jag med Norska officerare som har någon specialuniform från Norrøna, samt yngre kollegor som har svenska specialplagg. I den branchen är slitaget mycket högt. Norrmännen hävdade att de gjort många byten under en period då grejorna borde hållt.
Att Klättermusen inte sålt till FM är väl bara en indikation.
Själv har jag blivit rådd till och köpt några KM plagg och prylar. Min spontana uppfattning av grejorna var att de hade passerart KISS och gått mot speciellt utan att bli bättre, men ibland fippligare och ibland tyngre. Min högst personliga uppfattning.
Norröna äger jag inte så många grejor från, men de jag äger och har bedömt var enkla, finurliga, funktionella, snyggt sydda och gediget utförda. Viktmässwigt i en sektor som ego numera finner mindre intressant. Men helhetsintrycket var positivt och gott.
Min egna erfarenhet är att när man bär på hårda prylar och dagligen, slits plaggen mycket fort och den förväntade hållbarheten på 60 dygn kan bli vida mindre. Själv har jag mer än en gång sett ut som fågelskrämma efter bara några veckor. Det värsta som kan fallera är humöret, därefter följer kängor och kök.
När någon skryter om sitt nyköp och några månader senare börjar tala om dess förväntade hållbarhet drar i varje fall ego slutsatser om skribentens omdöme. YMMV