Norrmän bättre jägare?

Rungá; sa:
G R Ö N A V Å G A R E ! ! ! Det var det värsta. Om jag orkar stanna här och käbblas utan att blir anmäld för ditta å dattan så får du bilda dig en ny uppfatting. Lektion 1. Jag är född i en (.ironiparentes.) Hoppas det var såhär man skulle skriva, minns inte.

Ok. Lektion 2?

Liten urspårning men när det gäller fiske i tex Torneälv så tycker jag det är skitbra att man börjar ta betalt och utvecklar sportfisket. Det leder förhoppningsvis till förändrade attityder till uttaget från vattnena och insikten att det faktiskt går att utveckla sportfisket längs älven. Med ursprung i Tornedalen så är jag närmast uppfödd med gamla tragiska föreställningar om att man kan ta vad man vill från älven och gör man inte själv det så gör grannen det vilket inneburit ett mycket hårt fisketryck med nät. Inte bara yrkesfiske utan även sk fritidsfiske. Och resultatet ser vi idag där Torneälven endast är en spillra av vad den var tidigare. Och det är synd på en älv som i dess glansdagar närmast fått Alta att framstå som Lödde å i jämförelse. Jag skulle gärna betala mer pengar för fisket, det är ju verkligen struntsummor det handlar om i dagsläget.

/D

dave1; sa:
Liten urspårning men när det gäller fiske i tex Torneälv så tycker jag det är skitbra att man börjar ta betalt och utvecklar sportfisket. Det leder förhoppningsvis till förändrade attityder till uttaget från vattnena och insikten att det faktiskt går att utveckla sportfisket längs älven. Med ursprung i Tornedalen så är jag närmast uppfödd med gamla tragiska föreställningar om att man kan ta vad man vill från älven och gör man inte själv det så gör grannen det vilket inneburit ett mycket hårt fisketryck med nät. Inte bara yrkesfiske utan även sk fritidsfiske. Och resultatet ser vi idag där Torneälven endast är en spillra av vad den var tidigare. Och det är synd på en älv som i dess glansdagar närmast fått Alta att framstå som Lödde å i jämförelse. Jag skulle gärna betala mer pengar för fisket, det är ju verkligen struntsummor det handlar om i dagsläget.

/D

Kan inte instämma mer.

Rungá; sa:
Nu skall vi inte ha så brottom.
Jag väntar.
Då det gäller norrmännens tilltag är det något svårsmält. Ytterligare en tanke kring dessa två upptäckta naturbrott är, givet de begränsade resurserna för övervakning av våra vatten och fjällhedar, att det kan vara rimligt att misstänka att dessa två incidenter bara utgör toppen av ett isberg. En mycket sorglig tanke.

[Ändrat av tjonsson 2005-09-13 kl 16:03]

Norrmän blir bättre jägare?

Kiruna jakt- och fiskevårdsförening - med 3000 medlemmar - vill nu att alla gästjägare från de nordiska länderna ska ha jaktguide med sig när de jagar på svensk mark. Länstyrelsen kan tänka sig att ompröva regen om att varken norrmän, finländare eller danskar, till skillnad från jägare från de utomnordiska länderna, behöver ha ansvarig jaktguide med sig när de jagar i svenska fjällområden.
NSD-Norrmännens framfart vållar irritation
Norska jägarförbundet satsar nu på att informera jägare om hur de ska bete sig när de åker till Sverige på jakt.
SR - norrbottensnytt

Re: Norrmän blir bättre jägare?

Rungá; sa:
Kiruna jakt- och fiskevårdsförening - med 3000 medlemmar - vill nu att alla gästjägare från de nordiska länderna ska ha jaktguide med sig när de jagar på svensk mark.

Ja, de kan ju alltid leja in en guide från Saarivuoma sameby. Eller... eh? ... hur var det nu??
//A

Re: Re: Norrmän blir bättre jägare?

graylingman; sa:
Ja, de kan ju alltid leja in en guide från Saarivuoma sameby. Eller... eh? ... hur var det nu??
//A
Ja, om personen uppfyller följande villkor och att länstyrelsen omprövar sitt beslut om nordiska jägare.

Jaktansvarig (Guide) för utomnordiska jaktgäster.
För person som inte är folkbokförd i Norden gäller att en jaktansvarig skall medfölja under jakten. Med varje jaktansvarig får maximalt tre jägare medfölja. Den jaktansvarige ska vara fysiskt närvarande vid jaktutövningen tillsammans med de jägare han/hon ansvarar för.

En jaktansvarig skall uppfylla följande kriterier:
• ha god lokalkännedom
• ha goda kunskaper om var och hur renskötseln i området bedrivs
• ha god fjällvana och kunskaper om fjällfauna
• bedriva företag, eller vara anställd av företag, vars verksamhetsidé är att erbjuda jaktarrangemang
• företaget ska ha sitt säte i den kommun där verksamheten bedrivs
• kunna informera de utländska jägare han/hon ansvarar för om gällande regler för jakten

En jaktansvarig bör:
• kunna visa dokumentation på att han/hon har genomgått någon form av utbildning med inriktning mot jakt, natur och guidning

PDF-Småviltkorten för jakt ovan odlingsgränsen på statens mark i Norrbottens län

Sedan kan man ju diskutera varför Svenska och nordiska jägare (än så länge) inte behöver någon guide.

tjonsson; sa:
Något underlig reaktion på den refererade artikeln: "är norrmän bättre jägare?".

Som påpekats ovan rörde det sig om tjuvjakt, låt vara att avlysningsbeslutet tagits pga av att annan näringsverksamhet skulle bedrivas i området och inte av naturvårdsskäl, men icke desto mindre har jag svårt att imponeras av deras insats.

Han är ironisk.

Länsstyrelsen har i går lämnat in en anmälan till åklagarmyndigheten om olovlig terrängkörning i samband med den massjakt på ripor som skedde under förra veckan
SR -Transport av ripjägare polisanmäls
En jägarröst från vårt grannland
NSD - Norska ripslaktare kritiseras av landsman 20050915
Har kollat lite i norska tidningar men det är svårt att hitta något. Harstad Tiderna - Slaktet 269 ryper (Publisert 12.09.2005) Där står det att "nordmennene fått en kjentmann til å transportere de i bil inn til jaktområdet"... "Men det viste seg at det var ulovlig å kjøre i området, i tillegg ble det jaktet i et fredet område på grunn av reindrifta. Nå må de frakte ut utstyret selv, noe som kan bli problematisk".

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg