Norrlandstågets tidtabell augusti-september

Jag vet inte om jag postar det här i rätt forum, men jag hittar inget bättre.
Vill bara informera om ändrade restider för norrlandståget med avgång kl 17.55 från Stockholm.
Fr.o.m 2015-08-03 t.o.m. 2015-10-12 är restiden förlängd med c.a.2 timmar. Det innebär att man inte hinner med första bussen från Murjek.
Avg. Stockholm 17.55 Ank. Murjek 10.25
Buss från Murjek 08.00 och 13.00.
Hur det ser ut med anslutning från Gällivare och Kiruna har jag inte kollat.
Observera att denna restidsförlängning gäller endast under tiden 3aug - 12okt. och tåget med avg.tid 17.55 från Stockholm. Tåget med avgångstid 22.40 tycks ha "normal" restid.

/ Bertil

Nattåget norrut

Tack Bertil
Uppmärksamt av dig att notera detta, som inträffar under en tid då många vandrare söker sig till platsen för årets stora upplevelse.
Nog borde LTNB vara medveten om detta och anpassa sina turer till tåget. Eller är det chaufförernas arbetsschema som gäller i första hand
Det är oftast bra att köpa biljett från hemorten till målet för resan, dvs en biljett för både tåg och buss. Tåget var förra året mycket försenat till Gällivare och jag fick åka taxi till Ritsem på SJs bekostnad. Övriga resenärer fick vänta till nästa ordinarie buss och därmed tappade de en halv vandringsdag från Änonjalme på väg in mot Padjelanta eller Sarek
Leif S

Såg nu att jag skrivit fel avg.tid för bussen från Murjek. Ska vara 09.00.
Spelar i.o.f.s ingen roll. Man bommar den i alla fall. Har skickat ett mail till Länstrafiken i Norrbotten. Tror knappast att de ändrar avgångstiden. Men ska bli intressant att få svar.
Det är ju riktigt som du skriver att om man köpt hela resan svarar SJ för att man kommer fram. Men det gäller ju bara om tåget är försenat. Som det är nu är helt enkelt inte tidtabellerna anpassade till varandra.

/ Bertil

Vi råkade ut för liknande problem för två år sedan när vi skulle till Saltoluokta och då ändrade de inga busstider. Blev en natt i Gällivare och flyg för oss det året (billigare än taxi).

LTNB har den 6 maj ändrat tidtabellen för linje 94, Murjek-Jokkmokk-Kvikkjokk. Den är nu anpassad till SJ:s ändrade tidtabell. Ännu ingen ändring av tidtabellen för linje 93.

/ Bertil

Dena tidtabellen var ju redan anpassad. Bara en bus till Ritsem under denna tiden, den andra vändar i Stora Sjöfallet, och slutar 24 augusti (som vanligt).

Henning

Det går en buss 14.20 från Gällivare. Den går till Ritsem. Tåget ankommer 11.44 så man får ju litet tid att titta på Gällivare.

/ Bertil

Ett tillfälle

att besöka det nya Naturrumet i Stora Sjöfallet, ta bussen 12.05 för att sen fortsätta mot Ritsem 16.25, dock ingen passande båtförbindelse från Ritsem samma dag.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg