• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Norra Sverige runt nyår!!

Tjena, Nu är det så att jag funderar på att dra upp i norra Sverige och åka utförs runt nyår.Är trött på det klassiska firandet. Nu tänkte jag höra om det finns mer folk här ute som vill göra detta oxå?

Mørkt

Ett tips bara. Det ær mørkt i norra Sverige runt nyår. Inte bara lite mørkt som i sødra Sverige och Mælardalen, utan kolsvart. Så, vill du åka utfør satsa på mittersta Sverige och søder ut, så får du iallfall några timmars dagsljus.

Låter spännande.
Har själv funderat på antingen Helags el Vålå-området mellandagarna/nyår, det borde inte vara för mörkt iaf.
Eller kanske Abisko... men då är det ju lite mer hasard med väder, och väldigt mörkt.
Hmm...

Stensdalsstugorna

Halloj!

Nu finns det givetvis massor av fina alternativ, men mitt favoritområde vid den tiden på året är Stensdalsstugorna i Jämtland. Stugan ligger vacker inbäddad i björkskogen med fina toppar runt omkring, 13 km väster om vålådalen.

När vi pratade med stugvärden förra året, ett par dagar efter nyårsafton, sa han att det hade varit nästa full stuga på själva nyårsafton. Det är ett ganska gott betyg med tanke på att man inte får åka skoter dit. Så i år är planen att skida dit i mellandagarna så att man är där på själva nyårsafton.

/ Stefan

Helgas eller Vålå

Åsa
Jag kollade lite på Helgas och Vålå, Det verkar vara 2 mkt bra ställen.. Den verkar väldigt intressanta. Det kanske är något som skulle kunna fundera på =). Har du varit där innan?. Hur skulle du vilja bo?.

Mvh Anders
[Ändrat av AndersDahl 2006-10-26 kl 12:43]

Johan

Jag har nog tänkt mig att ha en stuga eller turistanläggning. Man har en fast punkt och gör dax turer från den. Just nu kollar jag på ett tips från Åsa, Helgas eller Våla-området.

/Anders

Re: Helgas eller Vålå

AndersDahl; sa:
Åsa
Jag kollade lite på Helgas och Vålå, Det verkar vara 2 mkt bra ställen.. Den verkar väldigt intressanta. Det kanske är något som skulle kunna fundera på =). Har du varit där innan?. Hur skulle du vilja bo?.

Mvh Anders
[Ändrat av AndersDahl 2006-10-26 kl 12:43]
Jag har bara varit vid Helags på hösten, fantastiskt vackert var det. Men om vi är flera så föreslår jag Vålå(m Stensdalen), där är öppet några dar längre. Vill nog bo i stuga för jag är inte så hemskt rutinerad vad det gäller vinterfjäll. /Åsa

Re: Re: Helgas eller Vålå

marga; sa:
Jag har bara varit vid Helags på hösten, fantastiskt vackert var det. Men om vi är flera så föreslår jag Vålå(m Stensdalen), där är öppet några dar längre. Vill nog bo i stuga för jag är inte så hemskt rutinerad vad det gäller vinterfjäll. /Åsa

Men då kan vi ju kolla upp lite runt Vålå. För mig blir stuga bra, har man ett varmt ställe att komma hem till. Vi får kolla upp hur många vi blir, och börja titta lite efter stuga då =) ./Anders

Anledningen till att jag föredrar Stensdalsstugorna före Helags under den här tiden på året är att de ligger skyddade nere i björkskogen. Visst kan vädret vara helt fantastiskt även runt nyår. Men om snöstormen kommer, vilket inte är allt för ovanligt, är det ganska trist att sitta fastblåst inne i en stuga. Ännu tristare om det är skitväder första dagen så att man inte ens kommer dit.

Hur som helst kommer jag och minst en kompis (det finns bud på två till, men de har inte bestämt sig) att skida in till stugorna den 27:e december med start från Vålådalen någon gång på förmiddagen. Om man kollar på STF's hemsida ser man att detta är en dagen innan stugorna öppnar, vilket innebär att bara den lilla (gamla) stugan är öppen första natten = något lägre komfort. Om någon känner för att hänga på är det bara att skicka ett mail till undvall@altair.se.

/ Stefan

Nu blir Jämntland vid nyår

Hur många skulle vilja dra i väg runt mellan dagarna till efter nyår?

Så man kan börja kolla på resa å boende. Vi är för tillfälligt två personer.

/Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg