Norra sidan av Sarvesvágge?

Nu när snön yr i luften och kylan är påtaglig så passar jag på att drömma mig bort till årets sommar. Om allt faller på plats så kommer det bli en premiärtur i Sarek för mig och mitt sällskap. Något vi är lite sugna på är att gå Sarvesvágge från Sarvesbuollda, alternativt Niejdariehpvágge, fram till Rijddanjunjesjågåsj och därifrån tackla backen upp till platån ovanför och slå läger i området kring Dielmájávrásj. Med tanke på denna rutt kan man tycka att det vore en bra idé att hålla sig på den norra sidan. Min fråga, som rubriken antyder, gäller alltså hur terräng ser ut där?

Jag har försökt hitta information både här på Utsidan och på nätet i allmänhet, men har inte lyckats hitta några bra beskrivningar. Den stora majoriteten verkar gå på den södra sidan. Är det för att den är lättare eller beror det helt enkelt på att många går till och från de områden som ligger söder om dalgången?

/Jonas
 
Sarvesvagge är lättvandrad även på norra sidan. Lite videsnår här och där. men de dominerar aldrig. Längre österut än Rijddanjunjesjågåsj har jag inte gått, så det vet jag inget om, men fram dit gick jag i somras. Jag hade otur och fastnade med foten i ett videsnår just där, vilket resulterade i ett skadat knä - men det kunde ju hänt ungefär var som helst...

Uppförsbacken mot Dielmájávrásj är väldigt brant, och man måste se till att hitta ett bra spår för att komma upp utan alltför stora problem. Dels så finns vissa VÄLDIGT branta parter (dvs stup), och dels så finns även här en hel del videsnår som är synnerligen besvärliga i så brant terräng. Jag skulle inte rekommendera någon att försöka ta sig ner den vägen, men uppåt är fullt möjligt.

http://parlindh.se/fjallvandring/?A=1408&B=140822
 
Din sida var faktiskt en av de jag hittade när jag letade. :)
Den gjorde det klart för mig att sluttningen upp från Rijddanjunjesjågåsj går att gå. Annars missförstod nog jag och trodde att du hade, åtminstone till en början, gått på södra sidan.

Tack för snabbt och bra svar!

Vilken väg det blir ner bestämmer vi kanske där på plats beroende på hur det ser ut. Troligtvis blir det via Dielmábuollda ner i Sarvesvágge igen. Känna lite på den riktiga terrängen som dalgången är känd för. ;)
 
Annars missförstod nog jag och trodde att du hade, åtminstone till en början, gått på södra sidan.

Det stämer att jag gick på sydsidan fram till vattendelaren, men i västra halvan av dalen vågar jag nog påstå att terrängen skiljer sig obetydligt mellan norr och syd om jokken, så det ska knappast vara några problem att gå från Sarvesboullda.

Vilken väg det blir ner bestämmer vi kanske där på plats beroende på hur det ser ut. Troligtvis blir det via Dielmábuollda ner i Sarvesvágge igen. Känna lite på den riktiga terrängen som dalgången är känd för. ;)

Det låter bra. Är det blött ute så kan nog gräset i backen vara rejält halt och om molnen ligger lågt så finns det kanske inte ens någon större anledning att ta sig upp, så det är bra att ha lite alternativ. Tänk också på att jokkarna runt ikring kan vara svårvadade om det varit varmt eller regnat mycket. Backen ner på östsidan är enkel i vilket fall som helst.

Ska ni tälta däruppe så gå fram till Dielmanjunjejågåsj, bättre utsikt från en tältplats är svårt att hitta!
 
Jag gick upp till Dielmajavrasj för några år sedan och precis som paerl skriver så är det tufft, dels brant och även minst sagt "frodigt" så det är en bökig klättring. Jag skulle fundera på att ta stigningen inte rakt söderifrån utan antingen börja direkt efter "Rijddanjunje..." (om det är möjligt) eller kliva upp längre österut där det är flackare. Då får ni också tillfälle att stifta närmare bekantskap med "manshögt vide" nere i dalen. Hur som helst, upp kommer ni, och det är mödan värt. Vidare norrut längs Rapaätno hittar ni riktigt fina tältplatser.
 
Ska ni tälta däruppe så gå fram till Dielmanjunjejågåsj, bättre utsikt från en tältplats är svårt att hitta!

Det är den där utsikten som lockar med platsen. Dina fina bilder gjorde inte suget mindre direkt. :)

Vi ska troligtvis starta i Änonjalme så innan vi når Sarvesvágge bör vi åtminstone ha en indikation på vattennivåerna. Vem vet, vi kanske inte ens kommer dit på grund av dem, men sådan otur hoppas jag inte vi ska behöva ha i augusti.

Jag gick upp till Dielmajavrasj för några år sedan och precis som paerl skriver så är det tufft, dels brant och även minst sagt "frodigt" så det är en bökig klättring. Jag skulle fundera på att ta stigningen inte rakt söderifrån utan antingen börja direkt efter "Rijddanjunje...

Teorin är att börja klättra direkt efter Rijddanjunjesjågåsj. Var man vadar den och hur sluttningen ser ut kan så klart påverka det. Tror du det skulle vara lättare att gå en bit upp längs jokken först, förbi det hörn av platån som ligger rakt västerut från Dielmájávrásj?
 
Det är några år sedan jag gick där så minnesbilden är inte perfekt men: den gången vadade jag Rijddanjunjesjågåsj längst ner mot Sarvesjåkkå för att den delar upp sig i flera armar där. Om det sen är möjligt och praktiskt att ta höjd direkt kan jag inte säga, det ser ni nog när ni är där. Alternativet att gå vidare nere i Sarvesvagge och sedan böja upp mot platån misstänker jag kan vara smidigast, om man inte är allergisk mot vide :) Men, låt väder och dagsform avgöra och ta beslutet på plats.
 
Jag har gått både norra och södra sidan av Sarvesvagge flera gånger. Som alltid är utmaningarna vad och högvuxen vide. Som tidigare påpekats är det egalt vilken sida man väljer. Om jag ska vidare till Tielmajaure är norra sidan att föredra då vaden blir färre. Jag avstår gärna att vada Sarvesjåkkå.

Jag har gått till Tielmajaure flera gånger, senast 2014. Jag har aldrig vadat Rijddanjunjesjågåsj då vattnet alltid varit för högt i jokken och i och med att jag vandrar själv är riskminimering prioriterad. Jag har vandrat upp längs Rijddanjunjesjågåsj och passerat över Södra Akkajekna på 1200 meters nivån för att komma på rätt sida om jokken.

Det finns alternativa vägar till Tielmajaure från Rijddanjunjesjågåsj. Den väg jag har funnit enklast är att från 800
metersnivån vid Rijddanjunjesjågåsj följa den ås som är tydligt markerad i terrängen och är helt fri från vide. Lutningen är väldigt brant, jag skulle inte välja en nedstigning där. Vid 1100 meter planar terrängen ut och man kan börja att andas normalt igen. För mig tog uppstigningen ca. en timme utan paus. Alternativet där jag har skråat upp på bergssidan via högt vide har tagit mycket längre tid och har inte på något sätt varit en njutning.

Jag har inte vid något tillfälle gjort någon nedstigning till Sarves- Rapadalen då jag gått vidare via Jåkåtjkaskajekna och Norra Akkajekna.

Platån vid Tielma är väl värt ett besök, som ett Luottolako i miniaityr. Jag kommer säkert att fortsätta att utforska området.


Till höger om jokken mitt i bilden är lämpligaste väg upp.
 

Bilagor

  • DSC00279.JPG
    DSC00279.JPG
    132 KB · Visningar: 547
Först och främst: jag blir impad över så detaljerad information och dessutom med bild!

Sen lite OT: vägen över Jåkåtjkaskajekna innebär en ganska ordentlig promenad över glaciären gissar jag. Även om det är barsmält så känns det som en ansenlig risk om man är ensam?
 
Acceptabel risk

För att svara på OT förstår jag att det för vissa kan uppfattas som en ”ansenlig risk” med vandring över en bred glaciär.

Riskbedömningen görs utifrån egna personliga förutsättningar där erfarenhet, fysisk förmåga, stresstålighet, utrustning är avgörande och kända i förväg. Dessutom tillkommer faktorer som inte är kända i förväg där väder och iskvalité är de mest avgörande.

Mellan dig och mig skiljer det nog på personliga förutsättningar, därmed är inte min och din riskbedömning desamma.

Det finns inbyggd i varje fjällvandring att lämna sin komfortzon och besöka det okända, det kittlar lite, sinnena skärps man växer lite med uppgiften, man tar en (liten) risk. Förutsättningen är förstås att risken är acceptabel.

Glaciärvandring är för mig en kontrollerad och acceptabel risk, även då jag går själv utan möjlighet till räddning av kamrat(er). Utan inknytning i rep går jag aldrig på snötäckt is.

Glaciärvandring kan indelas i ett antal väldefinierade avsnitt. Insteget, glaciärvandringen och utsteget till fast mark. För Jåkåtjkaskajekna är insteget söder ifrån problemfritt där iskanten är väl avgränsad från den småblockiga terrängen.

Glaciärvandringen är, för svenska förhållanden, ganska lång, uppskattningsvis 4-5 km. Det finns sprickor och brunnar på isen. Eftersom isen är helt barsmält är det enkelt att undvika dom. Det kan dock bli tröttsamt för benen då stegjärnens tyngd märks efter några kilometer.

Utsteget kan göras rakt norr ut men där är marken förrädisk. Jag har haft stora svårigheter att avgöra vad som är glaciär eller fast mark. Det finns stora områden där marken är instabil, känns som gungfly. Bäst är att genast söka sig mot den höjdrygg som finns norr därom. Bättre utsteg är vid sjön 1410 där stora stenblock ger en fast mark.

En viktig omständighet i sammanhanget är ar jag reda när jag planerade turen avsåg jag att korsa glaciären med en för mig acceptabel risknivå. När det gällde vadet av Rijddanjunjesjågåsj planerade jag att gå via Södra Akkajekna, om jag på plats bedömde att jokken var vadbar skulle de bli bonus. Men det blev ju ingen bonus. Även här var det en acceptabel risknivå.

Som avslutning kan jag säga att jag har gjort mer än 150 fjällturer på en vecka eller mer i svenska fjällen. Över hälften av dessa på vintern i Sarek och Padjelanta där övernattning varit i tält. Många av dessa på egen hand. Ibland har turen fått en annan sträckning än planerat pga. vädret. Jag har dock alltid nått det planerade slutmålet. Min vägledning har alltid varit kalkylerade risker.

Skickar med några bilder som aptitretare. Rijddanjunjesjågåsj med Akkajekna i bakgrunden, Tielmajaure, insteget till Jåkåtjkaskajekna.
 

Bilagor

  • Stenar.JPG
    Stenar.JPG
    185.2 KB · Visningar: 495
  • Tielmajaure.jpg
    Tielmajaure.jpg
    120.6 KB · Visningar: 491
  • UtrustningForGlacar.JPG
    UtrustningForGlacar.JPG
    112 KB · Visningar: 486
... Den väg jag har funnit enklast är att från 800
metersnivån vid Rijddanjunjesjågåsj följa den ås som är tydligt markerad i terrängen och är helt fri från vide...

Stort tack Jan! Blir också imponerad av den mycket detaljerade informationen. Det måste vara den åsen som är "hörnet" av platån jag refererar till i ett tidigare inlägg. Verkar ju helt klart vara värt att ta sig upp längs jokken ifall man vadar nere vid Sarvesjåkkå.
 
Ja det stämmer, där höjdkurvan 800 meter skär jokken syns på kartan åsen. Åsen är mycket tydligt i RL följ den videfria vägen på åsen. Efter 300 höjdmeter är man uppe på tältbar mark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Garp_ Norra Sytertoppen i februari Fjällvandring 3
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Eraxor1 fiska norra kungsleden Fjällvandring 8
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
Pumba Norra sytertoppen Fjällvandring 5
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
GandhiSkywalker Umasjö - Tärnasjön norra Fjällvandring 6
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
Fossa Viterskalet, Norra Sytertoppen Fjällvandring 8
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
pergit Norra Sytertoppen Fjällvandring 7
skogsvakt när höstvandra norra dalarna/norge med omnejd? Fjällvandring 6
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
Bwian Vandring i norra Dalarna Fjällvandring 6
TåB Norra Sytertoppen Fjällvandring 4
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8
lennug Upptäck norra Bohuslån till fots. Fjällvandring 2
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Picea Sydvästra sidan av Tarradalen Fjällvandring 16
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
tysk fjällentusiast Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan Fjällvandring 11
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.