Normalt slitage på kedja och kassett?

Hej alla!

Jag gav nyligen min cykel en service där jag bland annat rengjorde växlarna, kassetten, drev fram och kedja.

Då min teknik för att sätta på kedjan inte var den bästa så gick den av vilket resulterade i att jag bestämde mig för att köpa en ny kedja. Med den nya kedjan får jag ett "hack" i tramporna när jag tar i vilket jag förstår beror på att min nya kedja och kassetten inte slitits lika mycket. Taggarna på kassetten är inte längre i något bra skick.

Jag har haft cykeln i cirka ett år, den har stått inomhus under vintern och jag har cyklat ungefär 120-140 mil på den vår, sommar och höst. Det är en Nishiki Pro SL årsmodell 08 (köpt våren 09) och jag tycker att slitaget på min gamla kedja och på kassetten är lite väl mycket då jag ändå gav ca 8000 för cykeln.

Frågan är nu om detta slitage på kassetten är normalt eller om jag bör höra av mig till Nishiki och be dem om en ny kassett. Vad tycker ni?

(Om någon ber om det så kan jag ta ett foto på kassetten och ladda upp utifall att det är av intresse.)

Tack för hjälpen och cykla i frid!

/Oscar
 
300-500 mil...........

14O mil skulle jag inte själv kalla mycket. Har också en PRO SL som är lite över ett år gammal, vilken jag har cyklat året runt med lite över 200 mil, räknar nog med en 200 mil till innan det är dags att byta. Jag vet i för sig inte hur det skulle funka med en ny kedja då jag fortfarande använder den som kom med.

Då jag cyklar året runt (ca 200 mil på pendlar hojen) brukar jag få byta en hel del delar vanligtvis en kedja om året, bakdrev vartannat år och hjul vartannat år (hoppas att dom håller längre nu när jag har skivbromsar).

Du kan ju alltid ringa och kolla med Nishiki och höra vad dom tycker.

Tommy
 
Drivlinebyte efter120-140 mil låter väldigt lite för en cykel som cyklats på väg under sommarsäsongen...
Jag tror att många roterar sina kedjor ungefär med 150 mils intervall, just för att få drivlinan att hålla längre.
Jag tycker också att det låter lite lustigt att det är kassetten som är sliten, det brukar vara klingorna som går först. (Tänderna får formen av "hajfenor")
Något knas är det nog. Jag gissar dock snarast att hoppandet är en fråga om växeljustering. Eller kompatibilitet, har du köpt rätt kedja?

Skicka upp lite bilder, det hjälper kanske.

Edit: Jag tror jag bytte drivlina kanske var 1200-1500:e mil, eller så, när budade. Men då cyklade jag inte jan. tom april., de månaderna åkte jag lagg...
 
Senast ändrad:
Kan ju skilja lite beroende på hur stor del av kassetten man använder - kör man på många olika växlar slits det så klart långsammare men om man större delen av tiden bara kör på några få av kugghjulen slits dessa så klart fortare.

Bytte nyss kassett och kedja för andra gången på min Kona Dew DL, den har nu rullat 500 mil.
Den senaste kassetten var påtagligt sliten på två hjul efter redan 100 mil men den fick rulla över vintern ändå..
 
När jag pendlade flitigt snurrade en drivlina ungefär 500 mil, i stort sett i alla väder. 120-140 mil är ingenting för en kassett så det låter faktiskt mer som att det inte är en kompatibel kedja, eller en felaktigt justerad växel.

Ett tips om man vill att kassetten ska hålla mer än en kedja är att skifta mellan två kedjor, då sträcks de inte lika fort (hälften så fort som annars) vilket gör att slitaget på kassett (och klingor för den delen) minskar markant. Ett byte var 50:e mil borde väl vara rimligt. Att dessutom hålla drivlinan ren från grus, lera och annan smuts är också en enkel åtgärd för att minska det allmänna slitaget.
Cyklar du när det regnar? Torka av kedjan med en trasa och smörj in den direkt.
 
Flertalet av svaren rör inte den ursprungliga frågan.
140 mil på en drivlina innan byte, är väldigt lite.
MEN, frågan rörde en ny kedja på en kassett som gått 140 mil. Då hade det varit konstigt om den inte hoppar.

Byter man det ena brukar man normalt vara tvungen att byta det andra.

Jag skulle bli förvånad om Nishiki ger dig nått nytt.
 
Har du rätt

längd på den nya kedjan? Låter inte troligt att du slitit så mycket på kassett eller drev på 140 mil så att inte en ny kedja skall kunna funka bra. När man sätter på en ny kedja skall den kapas så att det är samma antal länkar som på förra kedjan, inte så att kedjan är lika lång som den utslitna.

Har du bytt drevstorlekar kan du behöva ändra kedjelängd. Brukar finns instruktioner för hur du anpassar kedjans längd i kassettförpackningen respektive kedjeförpackningen.

Thure
 
Hej alla!

Jag gav nyligen min cykel en service där jag bland annat rengjorde växlarna, kassetten, drev fram och kedja.

Då min teknik för att sätta på kedjan inte var den bästa så gick den av vilket resulterade i att jag bestämde mig för att köpa en ny kedja. Med den nya kedjan får jag ett "hack" i tramporna när jag tar i vilket jag förstår beror på att min nya kedja och kassetten inte slitits lika mycket. Taggarna på kassetten är inte längre i något bra skick.

Jag har haft cykeln i cirka ett år, den har stått inomhus under vintern och jag har cyklat ungefär 120-140 mil på den vår, sommar och höst. Det är en Nishiki Pro SL årsmodell 08 (köpt våren 09) och jag tycker att slitaget på min gamla kedja och på kassetten är lite väl mycket då jag ändå gav ca 8000 för cykeln.

Frågan är nu om detta slitage på kassetten är normalt eller om jag bör höra av mig till Nishiki och be dem om en ny kassett. Vad tycker ni?

(Om någon ber om det så kan jag ta ett foto på kassetten och ladda upp utifall att det är av intresse.)

Tack för hjälpen och cykla i frid!

/Oscar

som nån var inne på, du har väl inte slitit lika mycket rakt över kassetten..? lägg i en av dom växlar du nästan aldrig använder, som kanske bara gått några mil och prova, knakar det fortfarande är det nog så att du fått fel kedja, satt hjulet snett eller har fel längd på kedjan.
 
Sporrhjulen

på bakväxeln kan kärva t ex av smuts och då kan de snabbt slitas. Bakväxeln kan ha fått en smäll och sitta snett. Växelvajrarna sträcks normalt ut i början och behöver efterjusteras för att klicklägena skall ligga rätt. En van mekaniker kan snabbt kolla igenom din drivlina.

Som ovan meckare är det svårare. Ett meckställ underlättar i felsökningen liksom att jämföra två liknande cyklar där den ena funkar u a.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg