Norges skog och vildmark för ensamcamping

jag skulle ta med en tarp dvs en enkel tältduk som du kan spänna upp mellan träden tex så får du "tak" över huvudet om det skulle regna. Att fixa en koja som tål lite regn varje natt är inte nåt man bara slänger upp. Likaså nånting som skyddar mot myggen om du ska vara ute under sommartid. Mygghatt myggnät ?
Köp de skor m.m. som du vill vandra i och gå i dom hemma några mil och få de ingångna och kolla om du får skavsår.
Provgå nått dygn på hemmaplan och kolla all utrustning och dina färdigheter innan du är i vildmarken. Hur bra kan du fixa en eld med fuktigt trä och ett eldstål?
Kött tror jag inte på som basföda. Kött som legat utan kyla i sju dagar lär inte vara nyttigt. Passa på att torka olika sorters mat hemma. Lär dig vilka vilda växter man kan äta. Lär dig fiska. Men kolla om du behöver tillstånd/fiskekort för att fiska i dina tilltänkta marker.
I Sverige finns många områden med mycket vildmark och lite folk: tex Tresticklan i Dalsland visserligen nationalpark med vissa begränsningar men otroligt vackert.
I Nordvästra Dalarna tex skogarna runt Drevdagen ett par mil från Idre.
Lite billigare att proviantera i Sverige än i Norge vilket kan vara en fördel ;)

Upplever att det är rätt vanligt att någon startar en tråd med en dylik idé eller fråga för att sedan knappt skriva något mer igen. Överlag tror jag att folk är sämre på att tacka och återkoppla på svar nu för tiden. Har också märkt (genom mitt arbete) att många struntar att svara om de inte får det svar de vill ha, dvs ett positivt besked, eller möts med motfrågor. Det blir väl kanske för jobbigt då!? Ingen mening att vara trevlig om man inte får som man vill!?

När jag läser igenom svaren i den här specifika tråden så tycker jag att de överlag känns rätt balanserade. Tycker att det är bra och sympatiskt att det överlag inte förutsätts att den här typen av frågor är skrivna av ett "forumtroll".

Upplever att det är rätt vanligt att någon startar en tråd med en dylik idé eller fråga för att sedan knappt skriva något mer igen. Överlag tror jag att folk är sämre på att tacka och återkoppla på svar nu för tiden. Har också märkt (genom mitt arbete) att många struntar att svara om de inte får det svar de vill ha, dvs ett positivt besked, eller möts med motfrågor. Det blir väl kanske för jobbigt då!? Ingen mening att vara trevlig om man inte får som man vill!?

När jag läser igenom svaren i den här specifika tråden så tycker jag att de överlag känns rätt balanserade. Tycker att det är bra och sympatiskt att det överlag inte förutsätts att den här typen av frågor är skrivna av ett "forumtro

När jag läser igenom svaren i den här specifika tråden så tycker jag att de överlag känns rätt balanserade. Tycker att det är bra och sympatiskt att det överlag inte förutsätts att den här typen av frågor är skrivna av ett "forumtroll".

Fördelen med att tacka för svar är att det blir lättare på att få svar på kommande frågeställningar som man postar på forumet.
För ganska många år sedan startades en tråd på Utsidan av en person som ville bosätta sig i skogen. Han tänkte bl a livnära sig på tjuvjakt. Av de som svarade i tråden var många emot tjuvjaktsplanerna. TS blev då upprörd och lämnade sedan forumet.

Jag vet inte hur andra fungerar, men jag är dålig på att hålla reda på vem som skrivit vad, jag fokuserar normalt vad som skrivs mer än vem som skriver det. Så för min del är det helg egalt om nån tackar för ett bra svar, jag kommer inte att komma ihåg vem som tackade :)

Ett problem med den här typen av frågor är att den som ställer frågan har orimliga förväntningar på svaren.

"Jag vill flyga till månen, kan nån tipsa om vad jag ska tänka på när jag bygger vingarna?"

Jag vet inte hur andra fungerar, men jag är dålig på att hålla reda på vem som skrivit vad, jag fokuserar normalt vad som skrivs mer än vem som skriver det. Så för min del är det helg egalt om nån tackar för ett bra svar, jag kommer inte att komma ihåg vem som tackade :)

Ett problem med den här typen av frågor är att den som ställer frågan har orimliga förväntningar på svaren.

"Jag vill flyga till månen, kan nån tipsa om vad jag ska tänka på när jag bygger vingarna?"
Precis. En del står nog inte riktigt med bägge fötterna på jorden.

Det finns ju säkert ett dussintal gamla trådar på ämnet. Men idag tenderar folk inte att orka leta fram informationen själva, de ställer en fråga och hoppas andra ska göra jobbet.

Inte så farligt på forum, men i Facebook-grupper verkar det vara normen idag. 3-4 personer kan skriva samma fråga under en vecka.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg