Bra tält
Jag har bara bott en vinter vecka i VE25, men jag tycker att det är ett bra tält.
Det negativa är att det är lite bökigt att sätta upp, kanske alltför bökigt i hård vind med lös ytterduk som ska på osv. Ventilationen kan jag inte uttala mig om, temperaturen låg mellan -25 till -30, så all kondens frös på insidan och var lätt att borsta bort, men ventilationen ska vist vara lite sämre än H-berg. Dessutom är det tungt.
Det positiva är att det står mycket stadigt när man fått upp det samt att det är högt i tak, vilket gör att det upplevs större än motsvarande storlek på hilleberg eller annat tunneltält. Tältet är tystare än tunneltält, mindre fladder i duken vid blåst. Dessutom tål det snölast förhållandevis bra.
Den nya modellen, 2001 och frammåt, har hela bågkanaler, bättre ventilation, fönster och är lättare
Max-vindtåligheten ska vara likvärdig med tex. H-berg Keron, men VE25 står bättre (mer upprät) vilket gör det bättre att bo i vid hård vind.
Detta är inte det optimala tältet för sommarvandring, men på vintern eller vid paddling är det riktigt bra.
Kika också på
http://www.helsport.no , dom har flera kupoltält som verkar bra.