Re: flerdagars
Vad menar du med skakel?
En skidskakel är gjord för att kunna åka på skrå och kunna styra pulkan genom en sväng i snö. På glatt is är kursstabiliteten nästan 0 på en snöpulka. En konventionell skakel för snö är värdelös på is om den sitter fast i dina höfter på konventionellt sätt men om du menar en lina som gjorts styv på mitten för att du skall kunna bromsa ekipaget framifrån så har du en vettig konstruktion. Jag har stor erfarenhet av olika barnfordon på isen se http://www.sssk.se/barnpais
Hälsningar Thure
lowe; sa:Thure:
Nja, det ska mycket till innan någon kan fastslå vad som är "bättre"; tror nog att man ska tala utifrån sina erfarenheter. En kortare och styv skakel medger faktiskt en förhållandevis teknisk åkning, emedan en längre böjlig och elastisk draganordning kräver ett rakare åksätt, åtminstone vid fart, för att du ska undslippa långa rörelser på pulkan. Att parera slag från en pulka i rörelse handlar till syvende og sidst om balans och muskelär styrka. Men i vinter tänker jag för all del prova en längre och mer böjlig anordning. (-:
Vad menar du med skakel?
En skidskakel är gjord för att kunna åka på skrå och kunna styra pulkan genom en sväng i snö. På glatt is är kursstabiliteten nästan 0 på en snöpulka. En konventionell skakel för snö är värdelös på is om den sitter fast i dina höfter på konventionellt sätt men om du menar en lina som gjorts styv på mitten för att du skall kunna bromsa ekipaget framifrån så har du en vettig konstruktion. Jag har stor erfarenhet av olika barnfordon på isen se http://www.sssk.se/barnpais
Hälsningar Thure