Nordmenn vil på svensk is,- men hvordan?

Re: flerdagars

lowe; sa:
Thure:

Nja, det ska mycket till innan någon kan fastslå vad som är "bättre"; tror nog att man ska tala utifrån sina erfarenheter. En kortare och styv skakel medger faktiskt en förhållandevis teknisk åkning, emedan en längre böjlig och elastisk draganordning kräver ett rakare åksätt, åtminstone vid fart, för att du ska undslippa långa rörelser på pulkan. Att parera slag från en pulka i rörelse handlar till syvende og sidst om balans och muskelär styrka. Men i vinter tänker jag för all del prova en längre och mer böjlig anordning. (-:

Vad menar du med skakel?

En skidskakel är gjord för att kunna åka på skrå och kunna styra pulkan genom en sväng i snö. På glatt is är kursstabiliteten nästan 0 på en snöpulka. En konventionell skakel för snö är värdelös på is om den sitter fast i dina höfter på konventionellt sätt men om du menar en lina som gjorts styv på mitten för att du skall kunna bromsa ekipaget framifrån så har du en vettig konstruktion. Jag har stor erfarenhet av olika barnfordon på isen se http://www.sssk.se/barnpais

Hälsningar Thure

pulka

Jo, självfallet har jag tagit del av den information om pulkdragning på som återfinns på klubbarnas sidor, varför jag nog sett det du föreslår.

Min konstruktion är knappast revolutionerande: Jag har en vanlig styv skakel som förlängts med två lin-anordningar som löper till fäste på höft. Jag får alltså en kort böjlig del halvannan meter bakom rygg, som åtföljs av den styva originalskakeln. Jag kan faktiskt förlänga eller korta av linorna beroende på hur jag upplever tyngd och underlag. Jag bedömer att den styva delen är mycket avgörande för att pulkan inte ska curla sin egen axel.

Jag tror att de flesta dragverktyg halkar på ren is, och att det är skrinnarens förmåga att stämma av och parera som ger följsam dragning.

Flerdagarsturer

Jag är grymt sugen på att prova en flerdagarstur och för att inte vara lika beroende av perfekta isförhållanden vill jag göra en mixad skid/skridsko tur. Jag väntar på ett par 161cm långa skateskidor som ska passa för personer upp till 85kg. Tänk att en bra isvinter börja på skidor inne vid land och sedan kunna gå över till skridskor längre ut i skärgården. Det borde göra fler åkområden tillgängliga under längre tider...
Finns det någon light, bekväm (ej simma) teknik att ta sig över rännor??

flerdagars

Ja, det här är ett roligt ämne som inte dryftats nämnvärt i detta forum: Som jag har planerat för expedition på isen där huvudsakligt verktyg ska vara skridsko! Man kan ju vika ut det här i olika nivåer, men jag tror för att lösa transportbehov och ev. överfarter vid rännor så borde en liten forskajak i hårdplast vara det otimala: Dra kajaken som pulka, som går i vattnet vid ränna. Å andra sidan är det kanske i äventyrligaste laget..?

För egen del så är det väl kombinationen skidor och skridskor som är tänkbart, ännu hellre bara skridskor om det går att pricka in vädermässigt: Tanken är ändå att vara kvar i naturen och idka friluftsliv utan att behöva åka hem. Dessutom frestas jag av tanken att göra skridskon till något som inte handlar om distans på tid, utan tid på is. Läge för djupare planläggning, kanske?

Re: pulka

lowe; sa:
Jag tror att de flesta dragverktyg halkar på ren is, och att det är skrinnarens förmåga att stämma av och parera som ger följsam dragning.

Min konstruktion med två motstyrande stålkantade skidor styr helt rakt på is. Dessutom inbyggd fjädring dels i spannet dels som torsionsfjädring.

Sidförflyttningen som dragaren gör på skridskor vid varje skär måste sväljas av draglinekonstruktionen för att inte dragfordonet skall styra fram och tillbaka i sidled. Sådan sidvickning kostar i form av energi och ett besvärande buller.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-12-05 kl 14:24]

Re: Flerdagarsturer

Anders.Appelqvist; sa:
Finns det någon light, bekväm (ej simma) teknik att ta sig över rännor??

I idealfallet kan man paddla över på ett flak. Det kan dock innebära simning om det driver ned små flak som omöjligör åtkomsten av fast is på andra sidan rännan.
Det har jag erfarit vid ett praktiskt prov.

Vid en smal ränna med relativt bäriga flak så kan man lägga över störar och promenera över på dem eller åstadkomma mostsvarande spång genom att lägga ut t ex riggade skridskosegel.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg