Nordkapp PE - håller den formen?

Hej

Håller med några andra nybörjare här på forumet som märkt att det är en hel vetenskap när man väl bestämt sig att skaffa kajak. Och åsikter finns det hur många som helst. Nu är jag i den situationen att jag redan bestämt mig för vilken kajak jag vill ha, men eftersom så många ifrågasätter mitt val, vill jag kolla en sak här:

PE versionen av Valleys Nordkapp - hur lätt tappar den formen om den utsätts för direkt solljus? Kan man påstå att den tål värme bättre än andra PE kajaker?

Jag vill ha en sådan! Den sitter som en strumpa på mig. Men visst blir man osäker när viss till och med påstår att det är bortkastade pengar att köpa en PE kajak.
 
Det jag

sett av Valleys PE-kajaker har varit bra. Men långtidsegenskaperna är inte lika välkända för andra plastmaterial än glasfiberarmerad styren. Jag har en drygt 20 år gammal vindsurfingbräda som blivit skör med tiden. Tror den är i någon sorts ABS-plast.

Thure
 
Min har hållit

Jag köpte en röd begagnad Nordkapp PE för några år sedan. Den hade varit uthyrningskajak och hade formen i behåll. Själv paddlade jag den en säsong och nu har min kompis kört den hela förra sommaren. Den håller fortfarande formen!

Tilläggas bör att vi båda förvarat kajaken i skydd för direkt solljus. Vi har båda använt den här kajaken jättemycket så det har inte varit bortkastade pengar för oss i alla fall!
 
Flerlagers sandwich PE håller formen rätt bra. Vi har en Nordkapp PE i lokala klubben och den har hittills hållit ett par år sommar- och vinterbruk utan problem. Den har varit fullastad med på veckolånga färder och tidvis har den legat fullastad i solen utan problem, tidvis fastspänd på biltaket (med foam "ställningar" på takräcket) i solen utan problem. Inte är den lika styv som fiberversionen, men skillnaden märks närmast då man lyfter fullastade kajaker.
 
jag har varit nere i spanien ett par ggr vintertid och jag blev förvånad när jag kikade på alla kajaker som låg i vissa hamnar. det är 98-99% "hinkplastkajaker" och nästan inte några i glasfiber. där nere är det ju smällhett sommartid, så dom bör väl tåla en hel del verkar det som, jag menar tåla en hel del sol och mycket värme : )
 
Det är lugnt, den håller

De stora seriösa fabrikanterna har blivit mycket duktigare på formning och UV-skydd, moderna polyetenkajaker kan inte jämföras med dem som byggdes för 20-25 år sedan (då polyetenkajakernas dåliga rykte uppstod). Jag tror du helt lugnt kan köpa kajaken du talar om.

Jag (och 1000-tals med mig) har ju sådana polyetenlådor sen många år tillbaka, och har trots många gånger våldsam hantering och hård användning (nu talar vi stenar, klippor, is och tappa från biltak) ser dom helt OK ut ännu.

Jag vet ärligt talat inte vad man skulle ta sig till för att dräpa en polyetenkajak? Köra över med bilen?

hälsningar Jens
 
Min Nordkapp PE blev aningen böjd då den satt i två dygn och 1700 km väldigt hårt fastspänt på ett biltak i runt +25C (den första dagen). Första paddlingen drog den lite till vänster (så mycket att det märktes, men det förorsakade inte desto större problem). Följande dag hade den dock hittat sin form igen, och den gick rakt. Kompisen med en likadan Nordkapp PE upplevde samma fenomen. Men det var som sagt inte så farligt, för kajaken är gjord så att den hittar sin ursprungliga form.
 
Lugn

Tack för alla svar. Jag känner mig redan rätt lugn. SPeciellt Lindas svar är ju himla positivt. Att den hittar formen igen :) super-nordkappen :) en sån blir det!

En riktigt skön paddlingssäsong till allihopa!!!
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg