Bör vara för två eller tre till att börja med. Sy en själv är ett bra DIYS projekt.
Japp, några sådana i olika storlekar är på G
. På vintern är det nog säkrare med en vindsäck, framförallt på kalfjället. Jag vill gärna ha "roliga" färger på silnylontyg och då verkar det som om man
måste beställa från USA.
När det gäller nödbivy tänkte jag att det kanske finns färdiga bivysäckar i någorlunda slitstarkt material? Jag ute efter något för endast en person för vår/sommar/höstbruk. Jag har ibland tagit med mig en rymdfilt i en ziplockpåse på dagsturer i skogen, och den har kommit till användning när det blåste kallt. Den kan man svepa om sig när man fikar för att få lite skydd mot vinden. Den är förvånansvärt stark faktiskt. Jag trodde den skulle gå sönder ganska snabbt, men den håller fortfarande ihop. Billig var den också. Men jag tror mer på stängd sovsäckvariant än öppen filt när det gäller nödbruk.
Intressant tanke, men meningen med en vindsäck är ju att ta fram den när det är som värst väder och då krävs ju något som håller. Lätt och stark måste den vara, då måste man göra avkall på nånting. Storlek, pris eller vattentäthet. Eller slitstyrka. Men om det finns minsta risk för att den rippar upp så är den ju mindre bra som nödfallsgrej för dåligt väder.
Avkall på slitsyrka blir det givetvis, men den får ju inte gå sönder så fort man tittar på den.
Jag använder vindsäcken ganska mycket (har nu en TerraNova), men bara till att fika/pausa i när det är dåligt väder på vintern. Har också haft den som dörr i snöka. Men du menar alltså nån slags en eller tvågångersgrunka för nödfall, att typ övernatta i om man inte har tält eller spade? Eller är den tänkt att krypa in i om man skadat sig? Ska det vara för vinter eller sommarbruk?
Om man hittar någon bivysäck som är liten och lätt så är det stor chans att den hänger med ut. Jag tänkte mig framförallt nödbruk, men visst skulle det vara bra om man kunde sticka in benen i den även när man rastar, fast jag får skippa det användningsområdet om den är för ömtålig.
Jag såg på Terra Novas websida att de har "bothy bags", är det en sådan du har? Jag såg även att de har en
bivy bag som bara väger 50 g! "For minimalist or emergency use" står det. Men den var ju inte billig, 300 pund.
Man kanske skulle tejpa ihop en tillräckligt stor rymdfil med tunna remsor silvertejp så att den blir som en säck?