Nikwax Analogy

Det står inte någonstans i länkarna vad det är för material. Tillsammans med infon från Paramos hemsida får man ihop att det är ett sorts syntetisk fleece, men som behåller den isolerande effekten även väldigt blöt.
Analogy är inte vattentät, däremot känns det så. Det tillåter även att inte bara ånga utan även vatten passerar inifrån och ut (transporterar ut). Det är ett tvålagerssystem. Kapillärkraft nånting också. Sammantaget gör det att plagget står emot vatten, verkar vara p g a kroppsvärmen, samtidigt som det isolerar - vilket, enligt marknadsföringen, skalplagg inte gör särskilt mycket. Betydelsen är att man kan skippa ett plagg för att dra ner vikten.
Jackan är nog tillverkad av bomull, därav "cotton".
Annars har du ju klättermusens vattenresistenta jackor av ekobomull.
Hoppas jag hjälpt något.

Jag har inte orkat läsa så noga, men det SeñorCaca skriver ovan verkar stämma med intrycket jag fått. Du får se till att skriva här i tråden om du får reda på något mer Hiker111.

Jag vet inte så mycket om textilen, men jag vet att jag gillar min paramo-jacka. Den andas klart bättre än gtx. Jag kan jag till och med åka längdskidor med jackan på, med ventilationskedjorna öppna. Helt omöjligt med min gtx -jacka.
Nackdelen är som sagt att den inte är lika vattentät. Vid stark blåst och mycket regn blir man lite blöt. Mest använder jag den som vinterjacka.

Inlägget skrivet med mobil

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg