Nikon D80

Hejsan! Finns det någon som har erfarenhet av en Nikon D80.Har fått ett erbjudande om att köpa en med en 18-55mm lins,i en Expertbutik på stan.Priset är 8900kr...Är det ett bra köp?Mvh/europa12

avslutad210712

Gäst
Har ingen egen erfarenhet av D80 och kan inte heller säga om priset är rätt men tester av kameran är överlag väldigt positiva till den och det är en av de kameror jag skulle kunna tänka mig att köpa.

Tack Björn!Jag har läst samma positiva omdömen om kameran..Frågan är om det är ett prisvärt alternativ till tex.Cannon Eos 400 och liknande...Priset på Cannon är ett par tusenlappar mindre....

europa12; sa:
...Frågan är om det är ett prisvärt alternativ till tex.Cannon Eos 400 och liknande...Priset på Cannon är ett par tusenlappar mindre....

OT men:
Hur kan någonting som är några tusen dyrare vara ett prisvärt alternativ...?

/M

Re: Re: Nikon D80

granbom; sa:
europa12; sa:
...Frågan är om det är ett prisvärt alternativ till tex.Cannon Eos 400 och liknande...Priset på Cannon är ett par tusenlappar mindre....

OT men:
Hur kan någonting som är några tusen dyrare vara ett prisvärt alternativ...?

/M
Ja,om man får så mycket mer för pengarna i kvallitet mm..hos Nikon...så kan ett dyrare allternativ till Cannon naturligtvis vara ett alternativ..men det är just det jag undrar lite över...om Nikon är värd ca.2000spänn mer..

Kvalitet?

De billigare Canon Eos och även Nikons liknande var på den analoga tiden lite plastiga och ingav inte samma gedigna känsla som de lite mera proffsiga modellerna.

Man kan också sätta ett litet frågetecken för kvalitén och ljusstyrkan hos de billigaste zoomarna både från Nikon och Canon.

Man får förmodligen lite bättre grejor avseende slitstyrka optisk kvalitet dammtäthet fukttålighet när man går upp i pris.

Men om det är prisvärt beror på hur mycket man fotograferar och om man använder kameran under fältmässiga förhållanden.

Jag tror att man helt enkelt skall ha kamerorna i handen i butik och fotografera med dem för att kunnna välja. En ytterligare faktor är om man har en gammal analog systemkamera där man kan utnyttja några objektiv.

Vad jag själv funderar på är om jag skulle använda en systemkamera så mycket som jag använder men digitalkompakt som är lättare att ha med sig i fickan.

Thure

Älskar min D80...

Jag har bara haft min D80 i två veckor.
Skulle egentligen köpt en D40, men när jag höll D80 i
butiken, ville jag inte släppa den...

Så länge du bara vill ta "bättre bilder än med kompakt" så
kommer du nog bli nöjd med D40, D80 eller 400D, men vill
du fotografera, för fotograferandets skull, skulle/har jag
välja/valt D80.

Jag köpte paketet med 18-70 objektivet, men tror inte du ser
någon större skillnad jämfört med 18-55 förutom största
bländare på största tele.

Re: Re: Re: Nikon D80

europa12; sa:
... Ja,om man får så mycket mer för pengarna i kvallitet mm..hos Nikon...

Nu är jag ingen expert men efter att ha haft både Nikon och Canons enklare digitalkameror måste jag säga att Canon både känns som en rejälare kamera och tar bättre bilder.
(Det kanske är tvärt om för systemkamerorna?)

/M

D80 är en väldigt trevlig kamera, nog den "instegsmodell" jag skulle föredra jämte Pentax K100D. Canon 400D är i mitt tycke för liten o fnuttig.
Det bästa du kan göra är att ta ett par bilder med bâda kamerorna i en seriös butik och känna efter vilken som har ett gränssnitt som passar dig bäst.

Nikon D80 och Canon 400d är definitivt jämförbara, men det går inte riktigt att säga att den ena är bättre än den andra. D80 har lite bättre sökare än 400d, den är större och ljusare vilket gör det lättare att fokusera manuellt. 400d har dock bättre bildkvalitet på höga iso-tal, ca iso 800 och uppåt. Bilderna blir lite renare och detaljer behålls bättre.

Greppet är nog till fördel för Nikon, även om 400d blir riktigt trevlig med tillhörande vertikalgrepp.

Något som även kan vara bra att beakta vid D-SLR köp är objektivutbudet i övrigt. Där är det väl relativt likartat, men Canon ligger ofta lite lägre i pris på deras proffsserie av objektiv. det kan ju vara bra i ett framtida perspektiv.

Mvh Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Makrofotgrafering m. Nikon Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
Strmbrg Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90? Fototeknik 16
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
nermander Nikon DSLR - beg? Fototeknik 7
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
Jonas P Fujifilm vs Nikon Fototeknik 7
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg