Om du inte redan har ett större värde investerat i Nikon's eller Canon's DSLR objektiv hade jag inte valt en av dessa kameror idag för den användning du beskriver, då dessa modeller är allt för tunga och klumpiga för att jag skall släpa ut dem i naturen på längre vandringar.
Utvecklingen inte minst på spegellösa systemkameror går mycket snabbt, och vare sig Canon eller Nikon är idag ledande inom den utvecklingen. Det går bara att se halvhjärtade bidrag i form av ex Nikon1 och EOS-M, gissningsvis för att dessa tillverkare inte vill erodera den lönsamma DSLR affären i sin sista livscykel. Nikon har tydligt sagt att de tittar på att utveckla en fullformats spegellös systemkamera, Canon är förtegna men gissningsvis kommer vi att se nyheter från båda dessa tillverkare för att hänga med i konkurrensen under det närmaste året. Att de då skulle behålla nuvarande optiksystem som bygger på en distans mellan sensor och bajonettfäste för att rymma en spegel, och därför inte kunna optimera de nya objektiven för att spara vikt och storlek är osannolikt. En enkel adapter fixar ju detta lätt för alla ägare av dyra Nikon eller Canon DSLR objektiv, men storleken och vikten blir ju kvar.
En annan kvalitet med spegellösa systemkameror är att man kan fotografera absolut ljudlöst, vilket är en tillgång i flera sammanhang.
Skulle jag behövt en spegellös systemkamera med fullformatsensor hade jag tittat på Sony A7R, men var medveten om att den senaste modellen A7RIII som tekniskt är en mycket kompetent kamera uppenbart har vissa brister i vädertätningen:
https://www.dpreview.com/news/19778...-canon-nikon-sony-and-olympus-weather-sealing
Själv bestämde jag mig för att min digitala systemkamera inte skulle varar större och tyngre än de 35mm analoga systemkameror jag tidigare använt. Mitt val föll på m43 systemet pga dess kompakta format och stora utbud av kompakta objektiv från flera tillverkare. Dessutom uppskattar jag 4:3 formatet som jag lärde mig uppskatta med Hasselblads A16 magasin, ett format som fungerar bra både till landskapsbilder som porträtt.
För vandring använder jag idag en Olympus OM-D E-M5 MkII som är vädertätad. Som rese- och vandringszoom valde jag länge medan Olympus M.Zuiko 12-40/2,8 Pro resp Olympus M.Zuiko 12-100/4 Pro, den första valde jag bort pga att 40mm (=80mm i 35 mmm format) innebar lite för kort räckvidd i teleläget medan det andra objektivet kändes för stort och tungt på det lilla kamerahuset (OM-D E-M1 ger lite bättre balans på tyngre objektiv men är även lite tyngre i sig själv). Valet blev istället ett Leica Vario Elmarit 12-60/2,8-4 som ger en totalvikt på 845g (Kamerahus+Objektiv och alla tillbehör). Lägger jag med ett 60mm/2,8 Macro, 17mm/1,8 hamnar jag på drygt kilot i totalvikt med några extra batterier. Lägger jag med ett telezoom som motsvarar upp till 600mm i fullformat är fortfarande totalvikten betryggande under 2kg. Stativ tar jag inte med på vandringen, den inbyggda bildstabiliseringen i Olympus kamerahus är fantastisk och det går att ta knivskarpa bilder med 300mm(=600mm) på frihand i dagsljus.
På dagsturer eller vandring när jag bär ryggsäck har jag kameran monterad på vänster axelband med ett Peak Design Capture för lätt åtkomst.
Claes Grundsten är en välkänd naturfotograf och så här skriver han om Olympus:
http://www.objektivtest.se/nyheter/...tt-halvar-i-naturen-med-olympus-e-m1-mark-ii/