Nikkaluokta- Vaktovare

Hur många går denna strecka Nikkaluokta till Vaktovare?
Håller på och planera kanske en fjälltur i sommar.

Ganska glest Singi och söder över...

Hejsan,

Om jag antar att du tänkt att gå längs led kommer det givetvis vara ganska många vandrare till Kebnekaise och sen vidare till Singi. Men när du väl vikit av söderut på Kungsleden kommer det vara klart färre vandrare. Men det är ju Kungsleden som vi talar om, så om vi inte pratar om en väldigt tidig eller sen vandring kommer du givetvis inte vara ensam.

Om du istället väljer att gå "raka" vägen till Kaitumstugorna, dvs inte följa leden, kommer du troligtvis inte träffa en enda människa :)

/ Stefan

Jag gick sträckan månadsskiftet juli-aug förra året men i andra riktningen - och sneddade lite nordost som undvall föreslog mellan Kaitumjaure och Kebne. Det var en fin tur med ett tiotal möten/dag, tror dock de flesta gick just i den riktningen du planerar att gå. Det var stor skillnad mellan folkmängden när jag senare kom ner mot lämmeltågen kring Kebnekaise.
Jag har en känsla av, men kan ha helt fel, att det ändå är att föredra att gå norrut med tanke på hur terrängen ser ut. Det är ett par rejäla backar uppåt och några långa, segare utförslöpor om man går norrut och då naturligtvis motsatsen på väg söderut, så det beror på vad man föredrar. Att gå söderut gör förstås att man får avsluta i lugn och ro i Vakkotovare istället för i myllret kring Kebne och Nikkaluokta...

God tur, hur som!

Håller med till 50%

Håller med friluftsrookie att Salto - Kvikkjokk inte är lika fin som Vakkatovare - Nikkaloukta. Sträckan från Saltoloukta ner till Aktse är kanonfin och ser man till att ta en en "liten" avstickare till Skierfeklippan kan man i fint väder avnjuta det som kan vara landets mest magnifika utsikt.

Men däremot gillar jag inte del två lika mycket från Aktse ner till Kvikkjok. Framför allt är den sista biten mellan Pårtestugan och Kikkjokk ganska trist.

/ Stefan

Nu väntar jag mest på fjällkartan.
Ni som har gått mellan Nikkaluokta- Vaktovare Det här med båtturen om gör att resan mellan Nikkaluokta och Kebnekaise blir lite kortare, har ni åkt med båt eller gått?

den båtturen är kortare än vad som sägs och mest en inkomst för folket där. Det e 5 km att gå. Ev att jag skulle på på tillbakavägen när man e trött men verkligen inte i början av en tur.

Nu väntar jag mest på fjällkartan.
Ni som har gått mellan Nikkaluokta- Vaktovare Det här med båtturen om gör att resan mellan Nikkaluokta och Kebnekaise blir lite kortare, har ni åkt med båt eller gått?

Aldrig ens funderat på att åka båt. Leden är fin och det går snabbt att gå dessa få km.

Vad gäller sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta är den som tidigare betydligt mindre trafikerad söder om Singi. Val av riktning är en smaksak, men jag har alltid startat i Vakkotavare och gått norrut. Den enda "tekniska" svårigheten på sträckan kan vara att ta sig över Teusajaure. Normalt är detta inget problem med de utlagda roddbåtarna, eller skjuts mot betalning av stugvärden. Men vid kraftig vind i sjöns längsriktning kan sjön snabbt bli för grov att ta sig över, och senast vi vandrade den sträckan 2013 fick vi avvakta en extra dag innan vi kunde ta oss över. I dessa trådar finns lite mer info om sträckan:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78443
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75433

Har nu kartan i hand och ser att innan Singi stugorna går det en led som går mellan ett fjäll om heter Unna Jierttás
och en sjö som heter Jiertájávri år det nån led att ta om man inte vill gå till Singi?

Hej!

Om du vandrar med tält och vill ha lite "äkta" vildmarkskänsla, så ska du gå söderut från Nikkaluokta. Tvära Larkinlahku och passera Urttijaure och vik därefter västerut med sikte på bron över Tjäktjajohkka strax norr om Kaitumjaurestugorna. Garanterat tomt på folk! Topptur på Liddupakte som grädde på moset.

/ Filiokus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
hansjr Nikkaluokta i Juni Fjällvandring 0
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg