Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt

Vi är ett litet gäng som har bestämt oss för att genomföra en vandring upp för Kebnekaise i år.
Nu har jag googlat på massa olika begrepp för att hitta förslag på hur man tar sig till toppen från Nikkaluokta.

Är det någon som har några bra förslag på hur man tar sig från A (Nikkaluokta) till B (högsta topp)?

Nu ska jag vara så där tråkigt snusförnuftig. Grunden för vandringsplanering är ju en karta och inte google, på lantmäteriets fjällkarta BD6 hittar du lederna du ska gå på. Mitt tips blir alltså: köp en karta och planera utifrån den.
Pär

1. Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation.

Antingen går ni hela sträckan (går fort och är lite halvtråkig) eller så åker ni båt över sjön. Vet ej vad det kostar. Ska ni tälta och inte behöver något från fjällstationen så är det en bra idé att gå närmare första dalen ni ska upp i på västra leden. Väldigt fint alternativ är att första dagen gå upp i Tarfaladalen och njuta vid issjön. Där kan ni även sova i STF stuga om så önskas. Där får ni även fin vy över Kebnekaise om vädret vill sig.

2. Kebnekaise sydtopp.

Det finns fler vägar där man kommer från Singi hållet och upp (kolla på kartan) eller den östra leden som kräver guide/utrustning (och tar dig till nordtoppen vanligtvis) men det absolut vanligaste är att gå den sk. västra leden. Den gås utan guide och utrustning men undantag för ev stegjärn om det är riktigt halt sista biten på toppen. Leden är rösad (dvs markerad) men ibland syns det dåligt så ha självklart med karta kompass och skaffa er en uppfattning om riktning innan turen. Den markerade vägen över vissa vattenflöden i den första dalen som ni kommer upp i är nödvändigtvis inte den bästa, kan vara bättre att ta lite höjd ö-nö (dvs längre högerut i färdriktningen)

Google ord:
Västra leden
Tarfaladagen
Nikkaluokta alternativt Sarri (familjen som driver bla. båttrafiken)

Go tur

Dag 1: Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation (båt eller ej som Christoffer beskriver)
Dag 2: Kebnekaise sydtopp via västra leden (om vädret tillåter; planera alltid in ett par extra dagar)

Jag skulle också föreslå den västra leden. Men man ska inte låta lura sig. Det är många som går den och när ni ger er av så finns det säkert nån att slå rygg på. Men var på er vakt, den som går före är inte nödvändigvis den som vet. Mina tips:

- Ger er av tidigt på morgonen. Strunta i buffén som erbjuds på fjällstationen, ät egen (ordentlig) frukost tidigt så att ni kommer iväg. Dagen blir lång och ni kommer att behöva varje timme.

- Kom överens om vad som gäller. Det är inte kul om någon stressa iväg medan en annan behöver en paus. Behöver någon ta fram sin vattenflaska så ta en minipaus. Men ännu bättre: packa smart och ha vattnet inom räckhåll.

- Ha inte FÖR brottom. Det kan leda till att ni missar vägen och hamnar i farligt område. Vi korsade Kittelbäcken lite högre upp som Christoffer beskriver men missade med detta leden på andra sidan bäcken. Det gjorde att vi hamnade för långt norrut på branten och ledde till en misslyckat bestigning. Stenar rasade och det blev för farligt. Jag och min man valde att vända medan svågern drog iväg (orädd som han är). När vi på väg tillbaka hittade stigen (och såg hur "lätt" den var) funderade vi på att göra ett nytt försök. Men tiden hade gått för långt och svågern hade både maten och kokaren, vi skulle inte nå ikapp honom med hans tempo.

- Håll ihop gruppen. Ingen lämnas efter om man inte kommer överens om det. Det kan vara hur tråkigt som helst att återvända hem utan att ha lyckats om anledningen var att någon var egoist.

- Var väl förberedd med kartor och proviant!!!

- Kom ihåg att Kittelbäcken är sista alternativet för att fylla på vatten. På toppen finns det bara snö (som iofs kan kokas).

Vi kommer att pröva på nytt nu i september. Och gissa vad jag kommer vara förberedd! Bara för att många gör denna bestigning så är det ingen lätt sak. Det krävs god kondition och bra fysik (vilket ni säkert ha). Man får inte heller vara höjdrätt! Det är brant, brant, brant. I de flesta beskrivningar verkar det så som om västra leden är bara en vandring som nästan vilken som helst. Men jag upplevde (åtminstone den biten jag var med om till Kitteldalen) som tuff. Och då hade vi den tuffaste delen framför oss.

Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
Johan Åberg Taxi från Nikkaluokta till Kiruna flygplats, 15/8 - 2016 Fjällvandring 3
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
twink Nikkaluokta tillbaka till civilisationen? Fjällvandring 3
Guck hur tar ni er till kiruna från nikkaluokta? Fjällvandring 3
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
johanm01 Anslutning till Nikkaluokta Fjällvandring 3
_Mats_ Åsikter? Katterjokk till Nikkaluokta v28/29 Fjällvandring 2
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
justsafe Från Kiruna flygplats till Nikkaluokta den 21/7? Fjällvandring 23
jonte-s Vandra i nikkaluokta till sommaren Fjällvandring 8
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
erila107 Nikkaluokta till Riksgränsen, något som testat? Fjällvandring 8
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg