nikkaloukta - tarfala

Kommer ni som gått den sträckan ihåg ungefär hur lång tid det tog? Jag har själv bara gått från nikkaloukta in till kebstationen och den vägen var ju inga problem. Men hur ser det ut på vägen mellan kebstationen och tarfala?
Jag vet att det är en del höjdmeter och ca 7km att gå, men är vägen lika fin som från nikkaloukta?

Jag funderar lite på om man orkar gå hela sträckan från nikkaloukta in till tarfala på en dag med över 50kg i ryggan. Bussen kommer väl inte till nikkaloukta heller förrän ganska sent på dagen så det kan kanske bli lite stressigt?

Om du med fin väg menar lika bred och lätt/snabbvandrad så är leden till Tarfala inte som den mellan Nik-Keb, om än inte på något vis svårvandrad. Om du menar fin i bemärkelsen vacker så är Tarfalaleden vackrare, i mitt subjektiva tycke vill säga.

Har du dykarutrustning i säcken?

_Erik_; sa:
Jag funderar lite på om man orkar gå hela sträckan från nikkaloukta in till tarfala på en dag med över 50kg i ryggan.
50kg, de var inte dåligt! Nyfiken som jag är undrar jag om det är dykarutrustning eller glaciärutrustning i säcken. En kompis mötte faktiskt ett par dykare på väg upp längs sidmoränen på Kebnepaktegaciären som skulle upp och dyka i Svartsjön i passet ovanför Tarfala, så man kan ju inte veta.

Hur långt du orkar gå med 50 kg på ryggen beror ju helt på hur mycket du väger och vilken kondis du har. Själv gick jag Nikka - Keb-stationen med 42 kg på ryggen en gång och trots att jag tycker att jag var hyfsat gångtränad innan så kroknade jag en bit före bron över Tarfalajåkken nedanför bergsknallen Darfaloalgi.

Vad gäller stigen upp mot Tarfala så är den som redan nämnts helt OK, men den har ett ganska brant parti havvägs in till Tarfala. Det skulle jag inte vilja gå med 50 kg på ryggen efter att ha gått ända från Nikka. Nej, ta't lugnt och tälta en natt på västra sidan om Tarfalabron istället, där är det trevligt och finns gott om fina tältplatser! särskillt om man följer ravinen norrut ett par hundra meter.

default.asp')
Lycka till med... vad det nu är du ska göra ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Tack för svaren.
Jag ska klättra(klätterförbundets alpina kurs) i två veckor och ha basläger i tarfala. Därför blir det
massor av grejer som ska bäras in på en gång och jag räknar med runt 50kg eller lite mer kanske.

Jag väger lite över 90kg är är bra tränad men jag tror ändå det kan bli ganska tungt att gå in på en dag. Kanske inte om man startar på morgonen från nikkaloukta men bussen kommer väl dit vid 13 har jag för mig.

Ta båten!

bild04.jpg')
För att spara en halvmil av kånkande kan du ju ta båten från Latdjoluspekåtan och upp en bit i Ladojuohkas delta. Innan båtresan kan du stärka dig med en renburgare på Lap Dånalds eller lite våfflor i Kaffeet, klar trevligt.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Hkp!

Gick själv Kebkursen ett par år sedan. För att underlätta för oss själva var vi ett gäng som chartrade en full helikopter som flög huvuddelen av vår utrustning till Kebstationen. Själva gick vi med kompletteringen av vår utrustning. Då började kursen med tre dagar i och kring själva stationen och sedan bar vi vår utrustning till basecamp uppe på kricketplanen i Tarfala. För vissa deltagare var detta nog kursens hårdaste prövning. Vi hade en kille som avbröt kursen efter det att hans rygg inte orkade.

Mina huvudsakliga anledningar till att välja hkp var två:
(1) Jag ville unvika att dra på mig skador eller skavsår under första delen av kursen. Det misslyckades tyvärr då jag inte fick mina nya storskor i tid för att hinna gå in dem och inmarschen var första gången jag hade skorna på fötterna. Det blev skavsår som hette duga.
(2) Vi hade lite kort om tid för inmarschen och detta var mycket tidsbesparande.

Så ta och kontakta dina kurspolare och kolla om ni ska dela på en hkp! (Kolla dock flygföretaget noggrant då vi fick vänta på våra packningar, då dom tog med dem några åt gången med andra flygningar, trots att vi faktiskt betalat för en fullt chartrad kärra.)
[Ändrat av brandmansmicke 2005-04-13 kl 21:12]

Bra idé!
Helikopter får det bli :)
Fan vad skönt, då kan man ju ta med tyngre mat dessutom och slipper köpa real-mat för 5000kr.

Som Claes säger så är vägen till Tarfala bitvis knölig, så jag skulle inte heller vilja gå där med 50kg på ryggen (iaf efter att ha gått från Nikkaloukta!). Kanske går det t.o.m snabbare att gå två vändor uppför Tarfaladalen och bära "bara" 25kg per gång? Åtminstone jag skulle nog *krypa* fram med 50 kg. :)

Sen finns ju en väg till Tarfala som går över Tjeuralako, men jag har aldrig gått den. Nån som vet, den kanske är ett alternativ? Mer upp och ner, men kortare och mindre brant?

millimeter; sa:
Sen finns ju en väg till Tarfala som går över Tjeuralako, men jag har aldrig gått den. Nån som vet, den kanske är ett alternativ? Mer upp och ner, men kortare och mindre brant?

Vägen över Tjeurolako är nog inget bra alternativ med den packningen. Det är lätt vandring hela vägen till passet vid Kekkonentoppen. Däremot skall man upp från platån till passpunkten, vilket man gör på snölegor, men det är ju lite uppåt. Och sedan skall man ner i Tarfala och där kan man utan vidare snubbla bort sig utan någon packning.

Å andra sidan, utsikten från det hållet över Kebnemassivet en fin dag är värd...... tja, kanske tillochmed släpandet på 50 kg prylar. :) Nja, jag avråder. Ta hellre en utflykt från Tarfalastugan ditupp. Eller snarare, skall ni ligga i Tarfala ett tag så SKA ni gå upp på den sidan dalen nån dag. Annars har ni verkligen missat något.

Ha det bra!
Peter P.

Några andra varianter

När jag gick kursern så bar jag in grejjerna och det funkade bra. Som "brandmansmicke" skrev så startar ju inte kursen uppe i tarfala utan man hänger nere i Keb först. Så det är dit du ska första dagen och det funkade bra. Har för mig att jag kom fram rätt sent, åtta, nio nånting till Keb när jag hade tagit eftermiddagsbussen från Kiruna till Nikkaloukta.

Du ska inte behöva bära 50kg till Keb. De har rätt bra sortering på mat där så köp inte upp dig på 10 kg realmat hemma och bär upp. Det är både dyrt o jobbigt. Utan ta istället med dig där där små extra sakerna som man inte kan köpa i Keb. Sen köper du all basmat däruppe, bröd, pasta, etc. Ok, det är ju lite dyrare än ICA hemma men inte så mkt faktiskt och räknar du in ett insparat heli-lyft så går du nog rätt mkt plus ändå.

Upp till Tarfala däremot så blir det tungt för då är det alla camping + klättergrejjer + maten som ska med och då blir det väl uppåt 50kg. Jag hade på 48. Men om du väger drygt 90 kg ska inte det vara ngt problem tror jag, det är väl runt 25% mer än vad jag väger =)

Det var tungt att bära upp det till Tarfala, tänker inte påstå något annat men det funkade. Stigen är inte lika stor som den från Nikka men det är helt ok. Vi gick faktiskt ner en eftermiddag när vi inte hade något annat att göra och köpte lite mer käk, inga problem att kila upp o ner på ett par timmar när man inte har någon packning att tala om.

En annan variant som man kan göra är att köpa ett heli-lyft Nikka -> Tarfala. Så skickar ni upp allt som ni inte behöver under dagarna nere vid Keb direkt dit men flyger inte med själva. Utan går in med lättare packning till fjällstationen. Bo på fjällstationen den första natten och låt tält, kök o sånt flyga upp till Tarfala och så ligger grejjerna däruppe och väntar på er när ni kommer upp. Lite fusk kanske =) Men om man vet med sig att man har lite risiga knän, ryggproblem eller dyl så kan det ju vara rätt smart.

Lycka till på kursen och hoppas det inte regnar varje dag =)

/D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
Lofthouse Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta Fjällvandring 9
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
Eáránë Nikkaloukta-Saltaloukta Fjällvandring 1
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Red Robin Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta? Fjällvandring 10
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
Emma84 Ritsem-Nikkaloukta Fjällvandring 17
clara.b Kiruna-Nikkaloukta september Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg