Några andra varianter
När jag gick kursern så bar jag in grejjerna och det funkade bra. Som "brandmansmicke" skrev så startar ju inte kursen uppe i tarfala utan man hänger nere i Keb först. Så det är dit du ska första dagen och det funkade bra. Har för mig att jag kom fram rätt sent, åtta, nio nånting till Keb när jag hade tagit eftermiddagsbussen från Kiruna till Nikkaloukta.
Du ska inte behöva bära 50kg till Keb. De har rätt bra sortering på mat där så köp inte upp dig på 10 kg realmat hemma och bär upp. Det är både dyrt o jobbigt. Utan ta istället med dig där där små extra sakerna som man inte kan köpa i Keb. Sen köper du all basmat däruppe, bröd, pasta, etc. Ok, det är ju lite dyrare än ICA hemma men inte så mkt faktiskt och räknar du in ett insparat heli-lyft så går du nog rätt mkt plus ändå.
Upp till Tarfala däremot så blir det tungt för då är det alla camping + klättergrejjer + maten som ska med och då blir det väl uppåt 50kg. Jag hade på 48. Men om du väger drygt 90 kg ska inte det vara ngt problem tror jag, det är väl runt 25% mer än vad jag väger =)
Det var tungt att bära upp det till Tarfala, tänker inte påstå något annat men det funkade. Stigen är inte lika stor som den från Nikka men det är helt ok. Vi gick faktiskt ner en eftermiddag när vi inte hade något annat att göra och köpte lite mer käk, inga problem att kila upp o ner på ett par timmar när man inte har någon packning att tala om.
En annan variant som man kan göra är att köpa ett heli-lyft Nikka -> Tarfala. Så skickar ni upp allt som ni inte behöver under dagarna nere vid Keb direkt dit men flyger inte med själva. Utan går in med lättare packning till fjällstationen. Bo på fjällstationen den första natten och låt tält, kök o sånt flyga upp till Tarfala och så ligger grejjerna däruppe och väntar på er när ni kommer upp. Lite fusk kanske =) Men om man vet med sig att man har lite risiga knän, ryggproblem eller dyl så kan det ju vara rätt smart.
Lycka till på kursen och hoppas det inte regnar varje dag =)
/D