Nido mjölkpulver?

På COOP Sisjön

Ville minnas att jag sett en tråd för något år sedan om fetare pulvermjölk och att dessa endast (?) fanns i våra utländska butiker. Noterade häromdagen då jag veckohandlade att, precis som flera redan noterat i denna tråd, COOP Forum (i mitt fall COOP Sisjön, Gbg) saluför dessa.

Hälsningar L-G

Jag körde Semper några ggr förra sommaren och det funkade "hur bra som helst". Jag tyckte att det var kanongott till både müsli och blåbär. Jag hade faktiskt inget alls att klaga på så jag orkar inte ge mig ut på Nido-jakt. Det gäller väl att blanda OK så det inte blir för vattnigt.

Är det någon som orkar räkna och ange priset i kronor per färdig liter mjölk istället?

Är ruskigt trött på Semper (hur kan man tycka det är gott?). Kör numera Trek'n eats mjölkpulver som även det har en hög fetthalt och smakar riktig mjölk. Går dock bara att köpa i relativt små och dyra påsar så nu ska jag leta Nido

Missförstå mig rätt, jag använder pulvermjölk kanske 10-15 ggr per år. Kanske fler gånger om det är längre jakt eller vandring på gång. Jag tycker att Semper funkar bra och en liten påse för typ 10 kr räcker i flera dagar för mig. Att handla kilovis är inte aktuellt så det känns inte som att kr/liter är nåt avgörande. Dagligdags så är det riktig mjölk som gäller.

Är ruskigt trött på Semper (hur kan man tycka det är gott?).

Jag körde Semper några ggr förra sommaren och det funkade "hur bra som helst". Jag tyckte att det var kanongott till både müsli och blåbär. Jag hade faktiskt inget alls att klaga på så jag orkar inte ge mig ut på Nido-jakt. Det gäller väl att blanda OK så det inte blir för vattnigt.

Semper duger i kaffet, till müsli funkar proteinpulver super (smaksatt och en lite 'krämigare' variant).

peter

Missförstå mig rätt, jag använder pulvermjölk kanske 10-15 ggr per år. Kanske fler gånger om det är längre jakt eller vandring på gång. Jag tycker att Semper funkar bra och en liten påse för typ 10 kr räcker i flera dagar för mig. Att handla kilovis är inte aktuellt så det känns inte som att kr/liter är nåt avgörande. Dagligdags så är det riktig mjölk som gäller.

Det här är ett fascinerande fenomen. Inget personligt mot dig niklaz - jag har sett många inkl mig själv göra motsvarande saker.
Vi lägger ut tiotusentals kronor på bra utrustning och Ett par tusen på varje resa till fjällen, eller vad vi nu sysslar med. Och sen sparar vi 30 kr på att köpa tråkig mjölk eller en tia på att leta billigt bränsle. Håller nån med mig? Ska vi hitta på et tnamn på syndromet?

Det här är ett fascinerande fenomen. Inget personligt mot dig niklaz - jag har sett många inkl mig själv göra motsvarande saker.
Vi lägger ut tiotusentals kronor på bra utrustning och Ett par tusen på varje resa till fjällen, eller vad vi nu sysslar med. Och sen sparar vi 30 kr på att köpa tråkig mjölk eller en tia på att leta billigt bränsle. Håller nån med mig? Ska vi hitta på et tnamn på syndromet?

Håller fullständigt med dig!

Dumsnål kanske fungerar?
Eller lat och dumsnål?

Det handlar ju om att spara där det går, det är inte det absoluta beloppet som är intressant utan hur många procent.

Och sen handlar det väl också om att man uppfostrats att inte köpa sånt man inte kommer använda. Att köpa en burk Nido och sen kasta 3/4 av det eftersom det blivit gammalt är det många som har svårt för.

Hold your horses :) Jag tycker ju att Semper smakar gott och har inte högre krav på en sån sak. Sen finns det andra saker jag lägger mer tid och tanke på i mat- och utrustningsväg Jag går på ICA och lägger 10 kr på en påse och sen är det klappat och klart. Att Semper är odrickbart låter jättekonstigt för mig. Är man mjölkkonnäsör så kanske men inlägget om att Nido smakar långhållbarhetsmjölk gör att jag inte kommer att testa det (gillar inte alls den kokta smaken). Hade jag tyckt att Semper smakade det minsta dåligt så kanske jag hade kört 2½ mil och förorenat miljön lite för att handla på COOP Forum. Jag är inte lat eller dumsnål.

Håller fullständigt med dig!

Dumsnål kanske fungerar?
Eller lat och dumsnål?

Jag är inte lat eller dumsnål.

Bara förtydliga så inga missförstånd uppkommit, det var inte dig jag menade!

Det var detta ilägg jag svarade på, fritt från övriga!

Vispar man upp Semper bara en kvart innan den används gör det stor skilnad mot smaken och dunsterna jämfört med om mjölken inmundigas direkt när den vispats.

Raskesven

Som sagt: Det var inte menat som ett personligt angrepp på någon utan en mer övergripande fundering.

Det verkar ju trots allt finnas småburkar av Nido, så då behöver man inte slänga 2 kg oförbrukat pulver. Trekking Mahlzeitens feta mjölk köper man i 250 gramspåsar för 49 kr så de är ju rätt dyra.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg