Har varit uppe en gång. Gick med guide från fjällstationen som försäkrade att "alla kan gå upp med oss". När vi kom upp på snödrivan och skulle traversera åt höger, innan vi klättrade upp på platån (jag talar nu om östra vägen upp som guiderna från Keb fjällstation går), tyckte jag att det var för mycket luft under mig. Instruktionen var att stanna en bit upp och invänta guide, men "aldrig i livet" att jag stannade i det läget - jag klättrade hela vägen upp på platån direkt. Kom så småningom upp på toppen som var helt full med turister som jag. Vi var två grupper efter några fulvädersdagar och jag och min blivande fru vände ganska omgående.
Vid nedfärden talade jag om för guiderna att jag "aldrig i livet" kommer att ge mig ut över det stupet igen. Idoga övertalningsförsök från guiderna att de skulle bära mig ner, etc, stod jag emot, och vi gick västra vägen ner på egen hand. Det gick bra, var inte så högt eller brant och tog förstås mycket längre tid (ca tre timmar, vi hann precis in på restaurangen innan de stängde).
Vad jag vill säga med detta inlägg, är nog att lita inte helt på guiderna, tänk själv. För mig som är höjdrädd var östra vägen alldeles för mycket, jag passade bättre på västra vägen.
Hoppas trots allt att ni får en bra topptur och minst lika fint väder som vi hade, för vi har goda minnen från toppen.