Jag har testat några få olika kajaker..VKV Lisa, Lettmann Eski 525, Buccaneer, Artisan och Pointen. Ingen av dem har jag testat med full packning. Fortfarande har jag faktiskt ännu inte packat och provat den kajak jag nu äger. Jag tror och hoppas att jag inte ska bli totalt överraskad över hur den kommer att bete sig då.
Varje enskild kajak har jag testat några timmar vardera (utan packning alltså). Då försökte jag helt enkelt gå mycket på känsla..hur känns kajaken att paddla, sitter jag bra, har kajaken dem egenskaper jag önskar, finns det tillräckligt med utrymme etc?
LISAN avfärdade jag ganska snabbt..dels för att jag inte tyckte att jag satt speciellt bra i den och dels för att den endast har ett skott.
ESKI 525 kändes okej förutom att jag tyckte att jag hade svårt med fotstödet. Varje gång jag försökte ta stöd så ändrades rodret till följd av att kajaken vinglade lite.
BUCCANEEREN hade trevliga packluckor och var lättsvängd. Den hade också en mycket effektiv skädda när den väl blev rätt inställd. Kajaken kändes dock tung och lite klumpig. Tror Utemagasinet benämnde kajaken som "klossig", vilket stämmer ganska bra.
ARTISANEN upplevde jag som mycket jobbig att svänga med. Det kan förstås bero på min teknik att jag fick slita så för att "få runt" kajaken. Millenniummodellen ska dock vara något lättare att kurskorrigera än den lite tidigare modellen jag provade.
POINTEN däremot kände jag mig ganska snabb "ett" med. Kändes som den passade mig storleksmässsigt väldigt bra. Denna kajak gav jag i och för sig mer tid att testa än övriga eftersom jag hyrde den under två dagar. Att jag till slut valde denna kajak framför dem andra (som många anser vara "bättre") var mycket för att jag satt bekvämt i den i åtskilliga timmar. Så var den också väldigt prisvärd förstås.
Att packa kajakerna fulla med grejor vid provning är inte alltid så lätt. Det ska förstås vara om man hyr under ett par dagar och alltså har den tiden att omsorgsfullt packa ned den utrustning som man tänkt sig ha med framöver. Att bara slänga ned en mängd prylar i skotten vid återförsäljarens brygga för att få viktökning kan ej ge rättvist utslag. Beroende på hur man packar kajaken får den ju olika egenskaper. Jag tycker heller inte det är lönt att packa en kajak full med prylar om man inte gillar att paddla den utan packning. Ett annat skäl till att jag inte vid tidpunkten för dem olika testturerna paddlade med full packning var att jag faktiskt ännu inte ägde dem prylar som jag eventuellt skulle använda mig av framöver. Att packa med helt andra prylar kändes tämligen meningslöst.
Men har man tiden till det och grejorna man ska packa ned kan det inte vara fel att provpaddla med en fylld kajak.