Newbiefråga - använda träd?

I verkligheten så kommer det troligen fram någon som klättrar bredvid dig och berättar att du inte klarat leden för den där grenen är inte med i den leden....

Då kan det vara bra att skylla på skorna eller liknade.

Enligt min mening ska man använda berget och inte träd/buskar som grepp och fotsteg. Däremot tycker jag det är ok att lägga en slinga runt ett träd man klättrar förbi som tradsäkring. (Förutsatt att trädet ser stabilt ut då)

Om jag nu ändå skulle ha greppat en trädgren i stridens hetta så kan jag ändå tycka att det var en spännande upplevelse för dagen, men inte skriva in den i träningsdagboken. Mitt pb är 6C utan att greppa träd eller leden bredvid eller ta "ett häng". Ska jag claima en 6C+ eller 7A ska det inte finnas minsta tvivel om att den klättrades med god stil. Ärlighet mot sig själv, annars är grader bara en siffra och skitsnack.

För träd- och tradklättringsälskare så måste jag verkligen rekommendera "Trädkramaren" (sv 6) på Blåberget. Leden startar från en hylla 10-15 meter ovan marken. 5 meter ovanför hyllan skjuter ett gigantiskt och helt blankt tak ut. För att ta sig till läppen av taket klättrar man en vindpinad tall som är precis nog lång för att nå upp. Tallen är precis lagomt tjock för att stödja en fullvuxen när hen sträcker sig över till den trygga graniten. Leden fortsätter sedan över relativt äventyrlig klippa upp toppen.

Träd tillhör naturen och är inte ditsatta av människan. Som "A0" enligt den alpina graderingen räknas att hålla i bultar och annan anbringad materiel. Dit hör inte träd. Alltså är det fullständigt OK att både hålla i träd, och självklart använda dom som säkringar ifall dom finns på den led man klättrar. Att man sedan vid tillrättalagd sportklättring kan vara så att ledens angivna grad är baserad på att man inte utnyttjar vissa grepp såsom t.ex. träd är något helt annat.

Träd tillhör naturen och är inte ditsatta av människan. Som "A0" enligt den alpina graderingen räknas att hålla i bultar och annan anbringad materiel. Dit hör inte träd. Alltså är det fullständigt OK att både hålla i träd, och självklart använda dom som säkringar ifall dom finns på den led man klättrar. Att man sedan vid tillrättalagd sportklättring kan vara så att ledens angivna grad är baserad på att man inte utnyttjar vissa grepp såsom t.ex. träd är något helt annat.
Ponera att tradleden första gången friklättrades på 1960-talet, det som då var ett skott i en spricka är idag ett robust "träd" med 1dm i diameter. Trädet ingår alltså inte i den led förstabestigaren gjorde.

Å andra sidan är ju det viktigaste att klättring är kul, om ett grepp är gjort av granit eller björk är kanske inte hela världen.

Dessutom finns det miljoner träd bara i Sverige som är ditsatta av människan, om något av dessa är planterat på en klippvägg är iofs mindre troligt. ;)

Fick anledning att gripa tag i en gran idag...
Ledde en mossig led - men fegade ur på sluttampen, lyckades reversera och toppade senare. På själva utsteget var hela den hylla man kommer upp till, fylld av tallbarr och humus ändå ut över kanten. Befann mig i ett lindrigt desperat läge lite över topprepskarbinerna och greppade en liten gran så jag kunde häva mig upp och toppa ut utan att få mer jord och barr i ansiktet än jag redan fått.
Nu var det topprep och kvittade i mitt imaginära scorecard, men i det här läget hade det inte känts fel på lead heller - leden var allmänt mossig, men utstegskanten var mer ostädad än vad man kan kräva. Ingen ordning på markägaren alls. Kan dock erkänna att jag länge rotade runt i humusen innan jag grep tag i granen.

Just ja, det regnade under ledförsöket, och egentligen hade jag nog fel skor också.

För sportklättring och bouldering skulle jag säga att träd, rötter och tuvor aldrig ingår. Men självklart finns det undantag, i dessa fall står det i så fall alltid i guideboken om en sådan finns.

Cala Bruix 6a på Mallis är ett sådant undantag. Starten är ett klätterträd in i leden:

http://4.bp.blogspot.com/_TUqAyZexUcA/R5CW1lm_J1I/AAAAAAAABFY/LpmKQtc7QlM/s1600/P1010161.JPG

Rekommenderas om man har vägarna förbi Mallorca och cragen Puig de Garaffa.

Just ja, det regnade under ledförsöket, och egentligen hade jag nog fel skor också.

Motvind?

Gällande träd så ser jag det såhär, ur ögonen hos en novis. Vid sportklättring så har jag nog aldrig stött på att det växer träd så pass olämpligt att dessa måste användas men det sker tydligen. Vid trad så handlar det för mig personligen mer om klättring för att ta sig förbi "hindret", det vill säga berget, utan att lämna några spår efter mig. Är det träd på toppen så har jag inte dåligt samvete av att använda dessa vid uttoppningen. Kan jag undvika så gör jag det men ligger inte heller sömnlös av att jag la en hand på den grenen.

Är det grader eller prestation som jagas så får föraren avgöra vad som ingår/inte ingår. Är man osäker och har möjlighet så kan man alltid fråga förstebestigaren eller någon som är välbekant med området.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg