newbi fråga: Blött tält

sätt upp det!

Det finns knappast någon ersättning för att helt enkelt sätta
upp tältet utanför huset, med allting öppet. Har man tur med solen
tar det kanske tio minuter att torka det.

Att packa ned det blött under turen har jag aldrig sett
som något problem, det skulle väl vara om det regnar
dagar i sträck. Men då har man valt fel mål...

il C.
 
Om du har tillgång till någon större lokal där det går att slå upp tältet inomhus, tex en kvarterslokal eller liknande så kan man slå upp tältet med en stol/pall under varje ställe där en båge går till marken. På så vis ökas luftcirkulationen och tältgolvet blir tort även på undersidan. Ett annat sätt är att slå upp yttertältet med bågar som vanligt och sedan hänga innertältet i taket eller liknande. Vår kvarterslokal är sedan ett par år tillbaka utrustad med krokar i taket som passar innertältet till etrt nammatj 3....

Annars funkar vardagsrummet... Separera inner och yttertält och spänn linor och liknande mellan bokhyllor, takarmatrer och vad man kan hitta i övrigt. Yttertältet torkar såklart snabbast med bågarna i men det går bra att bara spänna upp det mellan linorna från ventilerna eller liknande. Se bara till så att ine två duksidor "klibbar ihop" så det blir fukt kvar.

Kort sagt, hur svårt kan det vara? :)

Ovanstående metoder har jag använt för tunneltält. Med andra tältmodeller behövs kanske andra metoder...

/Andreas
 
ala; sa:
.....
Annars funkar vardagsrummet... Separera inner och yttertält och spänn linor och liknande mellan bokhyllor, takarmatrer och vad man kan hitta i övrigt. Yttertältet torkar såklart snabbast med bågarna i men det går bra att bara spänna upp det mellan linorna från ventilerna eller liknande. Se bara till så att ine två duksidor "klibbar ihop" så det blir fukt kvar.

Kort sagt, hur svårt kan det vara? :)

Ovanstående metoder har jag använt för tunneltält. Med andra tältmodeller behövs kanske andra metoder...

/Andreas
Att byta ut hallampan mot en kåta på tork fungerar det med;-)

Raskesven
 

Liknande trådar