newbi fråga: Blött tält

Jag har en hel del tid ute i naturen, men väldigt lite tid med blött tält (dvs det regnade, mycket).

Hur gör man när man kommer hem, är det "bara" att bre ut det och låta det torka, eller är det ok att packa ihop det när det är genomsurt?

Hur gör ni?

/Mattias
 
Vad du än gör...

... så packa inte undan tältet blött. Synd att använda ett dyrt tält som mögelsvampsföda.

Slå upp det i trädgården i bra väder så torkar det ju snabbt. Eller häng upp det på en torkställning.
 
Packa ihop det blött så slipper du bära en massa onödig mat nästa gång du går ut. Du lär ha mögelsvamp i mängder i tältpåsen :)

Allvarligt, spänn upp ett par linor på lämpligt torrt ställe o låt hela tältet torka noga innan du packar ihop det.

edit: Gustav han visst före, men rådet är det samma ändå :)
 
Jag kom att tänka på tipset som jag läste om påsar till vätskesystem: Man slänger in dem i frysen när man kommer hem så behöver man inte krångla med att få dem torra för att det inte ska mögla.

Det borde väl funka med tält? In med skiten i frysen bara så möglar det inte? :)

Har man ont om plats så kan man torka tältet "i delar" (t.ex. innertält och yttertält för sig, eller torka ena halvan av tältet med den andra ihoprullad), men man bör se till att ha gått igenom hela tältet inom 2-3 dygn.

Man kan lägga tältet över köksbordet över natten, eller varför inte slänga det över sängen medans man är på jobbet.

Tält torkar relativt fort.
 
Tips för tält som börjat mögla ?!?!

Vad kan man göra kan man skicka det någonstans eller ?!?!?

I det här fallet är det ett större innetält som inte hade torkats riktigt innan det stuvades undan....
 
Perfekt... Äventyrsmat :)

Fast jag har dessvärre inte plats i frysen... Har till och med blivit tvungen att plocka ut camelbakblåsorna som alltid har sin givna plats därinne *snyft*

Jaja, får låna torkskåpet i tvättstugan ikväll då.

Tack för råden.

/Mattias
 
magnus@ids.se; sa:
Tips för tält som börjat mögla ?!?!

Vad kan man göra kan man skicka det någonstans eller ?!?!?

Om inte jag minns fel så ogillar mögel sur miljö, jag vill minnas att vinäger eller ättika är gamla "husmorsknep" mot mögel.

Filmjölk och pepparrot verkar populärt också, i alla fall när det gäller kläder (ättikan har jag läst om när det handlat om skåp och sånt).

http://www.slb.mf.stockholm.se/miljo/handbok/rengor.htm
http://www.scout.se/fakta/flacklexikon.html
http://www.eliassons-segel-kapell.se/kapellvard/
 
Rengör, sen torka.

Har man varit ute i några dagars blöta räcker det nog inte med att bara torka tältet, eftersom det lär vara lite smågeggigt. Gegga är inte trevligt ens om det är torrt (även om det definitionsmässigt inte är gegga längre då).

Jag brukar sätta upp tältet och spola av det, och sen torka med trasa (man skulle kunna tänka sig att använda tvål eller såpa, men jag tror att tensider kan förstöra).
Sen hänger jag upp och torkar.
 
mlindstrom; sa:
Jaja, får låna torkskåpet i tvättstugan ikväll då.

/Mattias

Du har väl ingen tanke på att slå på torkskäpet hoppas jag. Den mängd varmluft som du får igång då kan nog förstöra tältet lika effektivt som möglet.

Fläkt och värme OK, men inte för mycket.

mvh Christian
 
chralm; sa:
mlindstrom; sa:
Jaja, får låna torkskåpet i tvättstugan ikväll då.

/Mattias

Du har väl ingen tanke på att slå på torkskäpet hoppas jag. Den mängd varmluft som du får igång då kan nog förstöra tältet lika effektivt som möglet.

Fläkt och värme OK, men inte för mycket.

mvh Christian

Tack för varningen, men jag hade redan tänkt på det. Pyttelite värme och några timmar borde ge "rätt" effekt :)

/Mattias
 

Liknande trådar