Du bör kunna få kastrull och kök för typ 500kr och det borde kunna väga 250g ungefär, utan att gå till några extremer. Ta nått som är väl beprövat här på utsidan så ska det nog gå bra
Du har ju redan fått bra tips här.
Lägger till lite tankar om hur man lägger upp matlagningen under turen. Finns oändligt med upplägg och bara du kan komma fram till vad som passar dig bäst. Men skriver ungefär hur jag brukar tänka så vet du ju ungefär vad du kan fundera på i alla fall.
Packa maten
Ha en packpåse för köket och allt som behövs för att laga nästa mål och förvara resten i stora matpåsen.
Om originalförpackningen väger mer än en ziplockpåse, eller vanlig påse, byt ut originalförpackningen. Ta inte för stora förpackningar. Ketchup från hamburgeställen, olja köpt i liten plastflaska osv.
Ha diskgrejer i nån sidoficka på ryggsäcken.
Förberedelser
Börja spana efter matställe/lägerställe innan du blir hungrig.
Ha gärna med en sån där tunn pet-flaska 1,5L. Den kan du trycka luften ur och sätta på korken för att den inte ska ta så mycket plats, och sedan enkelt få med dig nog med vatten för disk och matlagning vid behov.
Lägg torkad mat i blöt när du kommer fram till lägret, så att den kan blöta upp sig lite i förväg, medan du riggar allt annat.
Ha koll på skräppåsen direkt också! Fall inte för frestelsen att lägga småskräp direkt i matpåsen eller fickan, det trillar lätt ut när man inte ser då.
Middag
Laga gryta till middag, gärna något där allt kan göras i samma kastrull.
Ha nån form av lock till kastrullen, ev bara dubbelt aluminiumfolie.
Grytmysare kan vara smidigt.
Lite olja kan vara bra för att hindra att det bränner i botten men också bra att ha för att fixa pasta som har klibbat ihop sig.
Spara lite gryta till nästa dags lunch.
Ätverktyg
Att äta ur kastrullen är mest lättvikt såklart. Men det är ändå smidigt att ha med en plastlåda med tätt lock. Då kan du äta ur plastlådan. Locket kan du använda för att hälla av vatten ur kastrullen och som skärbräda eller lägga saker på.
Plastsporkar går sönder och tål inte värme. En gaffel hemifrån funkar bra.
Disk
Enklast är att äta upp alla rester. Annars får du gräva ner dem/täcka över dem. Även några makaroner ser ju tråkigt ut för nästa person som kommer, och ofta används ju samma rastplatser av många.
Inga matrester i vattnet!
Värmer du lite diskvatten på köket behövs inget diskmedel. Använder du ändå diskvatten får inte heller detta hällas i vatten utan bara på land.
Har jag termos kokar jag vatten till varm dryck på kvällen medan jag äter och tar sedan diskvatten ur termosen.
Enklaste metoden är att torka bort varmvatten med toapapper innan det svalnat. Släng pappret i din skräppåse om du inte kan bränna det säkert.
Annars fungerar ris och mossa rätt bra. Var försiktig med mossan och lägg tillbaka den där du tog den, du får inte plocka mossa enligt allemansrätten. Ihoptvinnat ljungris eller granris är bra om något bränt fast lite.
Diskborste, gärna med skaftet avskuret är det optimala om man orkar bära med sig den, tycker jag. Svamp blir hemsk, fungerar inte med kallt vatten!!
Extra smidigt och fräscht blir det om du tar med en wettextrasa att torka av disken med efteråt. Likt svampen blir den äcklig av fett och kallt vatten så jag använder den bara som handduk och inte att diska med.
Diskgrejerna förvaras i nätpåse som kan fästas utanpå ryggsäcken när de är blöta. T.ex. en sån nätpåse man kan köpa för att handla frukt i på ica.
Går jag själv diskar jag med vad jag hittar i naturen. Går vi flera tar jag med diskborste och wettextrasa och en fotofilmburk med en bit olivtvål i (till handtvätt).
Det är lika bra att vänja sig vid att alltid diska direkt tycker jag. Hellre diska när man är mätt och trött än när man är hungrig och har dåligt tålamod.
Frukost
Ta fram frukosten och allt du behöver för att laga den på kvällen så att det går smidigt på morgonen.
Lättvikt och näringsrikt är att göra gröt av müslimix med havregryn.
Lägg i plastpåse och knåda plastpåsen lite för att smula sönder grynen så det enklare blir grötigt.
Lataste sättet att laga gröt: Häll kokade vatten direkt i plastpåsen (toppits eller annat märke som tål 90 grader). Ät direkt ur påsen, du kan använda plastlådan som stöd. Här kommer du kanske önska att du hade en sked för att inte sticka hål på plastpåsen med gaffeln.
Aningens fräschare: Lägg grötmixen i plastlådan och häll kokande vatten över.
Du kan också äta direkt ur kastrullen så klart. För att minimera risken att behöva diska bort fastbränd gröt kan du koka vattnet och stänga av köket innan du blandar i grötmixen.
Glöm inte salt.
Fröknäcke och pålägg är inte lika lättvikt men gott och smidigt.
Lunch
Till lunch kan du äta rester från gårdagen i tortilliabröd. Du kan ta med något extra att ha i lunchrullen för att lyxa till det.
Extra plus för detta är att det kan ätas varmt eller kallt som du vill.
Förutsatt att du har gaskök och något metallbestick med dig så är det enkelt att göra omelett från pulver. Blanda i matresterna, lite solrosfrön och olja på det. Ät som det är eller i tortilliabröd. Eller smula i fröknäcke som blev över från frukosten.
På detta sätt kan du äta samma sak till lunch varje dag men ändå få variation, om du lagar olika middagar.
Snacks
Ett par flapjacks är bra att ha ifall du blir plötsligt hungrig. Se till att alltid ha nån form av nödsnacks. Även om du inte hamnar i nån riktig nöd så kan du hamna i en situation där du måste ta beslut på fastande mage. Gör inte det - ta en paus och ät nått litet först.
Som sagt detta är bara ett exempel. Finns många sätt och bara du vet vad som fungerar för dig.
Huvudsaken är att hålla det så simpelt som möjligt, som utgångspunkt.
Hur det kunde bli så oändligt mycket text om väldigt simpel matlagning vet jag inte, det är ju inte speciellt krångligt faktiskt.