Newbee i skogen

Hej, jag skulle vilja ta mig ut i skogen och har en del utrustning (fått från ett ex) men inget för att laga mat i eller kunskapen som det behöver. Jag har förstått att packa lätt är en grej och har så jag kan sova varmt (hängmattetänt/liggunderlag/sovsäck) samt varma/torra kläder MEN jag saknar allt vad som gäller matlagning och hur jag hanterar detta.

Det är en fullkomlig djungel därute på prylmarknaden och jag som inte är speciellt bra på att laga mat inomhus vet verkligen inte vad jag ska skaffa för att kunna laga mat utomhus eller vad jag bör tänka på.

1. Hur tänker jag när det gäller lättvikt?
2. Vad är bäst för mig att använda: gas? eld? liten vedspis? spritkök?
3. Vad gäller när det kommer till eldningsförbud, funkar tex gas fortfarande?
4. Vad för prisklasser kan jag lägga mig i men ändå få vettig kvalitet och inte supertungt?
5. Kan jag istället skita i att köpa och göra en sån där egen spritbrännare som finns på youtube?

mvh, noob snart ute i skogen

Välkommen till Utsidan :) Tror du får mer relevanta tips, om du preciserar lite mer vad för slags uteliv du tänkt dig. Hur långa turer? Vad för sorts terräng? Gå långt eller mer mysa i läger? Vilka årstider? Ensamturer eller sällskap? Jag försöker mig ändå på lite killgissningar som inledning:

1. Hur tänker jag när det gäller lättvikt?
Att slimma sin packvikt ger mer utdelning ju längre turer och ju mer kuperad terräng du tänkt dig. Med ökande längd på turen ökar också kraven på att effektivisera matförrådet, annars går matvikten snabbt upp bortom det rimliga; mer om det nedan. Men är du bara borta några få dagar och/eller mest vill njuta av lägerliv vid en vacker skogssjö, är det ju inte lika viktigt. Då kan man lyxa sig med färska råvaror och/eler ett välutrustat och bekvämt friluftskök, som t ex den klassiska Trangia - då gärna med gas, se nedan. Eller tvärtom - man tar med färdiglagade lådor med fina matiga sallader och nöjer sig med att koka kaffe på en sådan minimalist-anordning :)

2. Vad är bäst för mig att använda: gas? eld? liten vedspis? spritkök?
Jag kulle spontant säga "gas", om du är nybörjare. Kan du kosta på dig lite mer vikt - se ovan - så är en Trangia med gasbrännare optimal IMHO - stabil, lätthanterlig och i det närmaste idiotsäker. Sprit är faktiskt betydligt farligare, om man inte är rutinerad.
Om du så småningom vill kapa vikt, så finns ju enkla gasbrännare som man bara skruvar på en gasbehållare. Men de är lättare att välta och man behöver komplettera dem med något slags vindskydd. Här finns två av många möjliga exempel på hur ett sådant lättpackar-kit kan se ut (scrolla uppåt för att se det första). Läs gärna mer i den tråden - många Utsidare bidrar med bra tips.
Vedkök känns inte direkt som en nybörjargrej, men här får andra svara, för jag har knappt någon egen erfarenhet. Och att göra upp en eld i alla väder är en konst i sig. Men återigen - går du längs markerade leder med förberedda eldstäder och ved, så kan man tänka annorlunda. Jag tycker ändå det är omständligare att laga mat över öppen eld än över en gaslåga, men många uppskattar mysfaktorn. Till en kort tur kan man förbereda foliepaket att lägga i glöden, baka potatis etc.

3. Vad gäller när det kommer till eldningsförbud, funkar tex gas fortfarande?
Normalt går det an med ett "inbyggt" kök, men under extrem torka har det faktiskt utfärdats totalförbud. Man får uppdatera sig från fall till fall, men framför allt - använda sitt sunda förnuft. Det är väldigt torrt redan nu på många håll i landet.

4. Vad för prisklasser kan jag lägga mig i men ändå få vettig kvalitet och inte supertungt?
Se ovan för detta med lätt vs tungt. Vad som är prisvärt avgörs också av dina framtidsvisioner. En Trangia är närmast outslitlig, men närmast lyx om man är ensam; anar du att du relativt snart kommer att vilja gå mot lägre vikter, så kan Biltemas plagiatversion duga väl så bra som instegskök.
Toppmonterade brännare finns det många av, väljer du en välrenommerad tillverkare så blir det säkert också pålitligt. Själv har jag under nu många år använt kinesiska Fire Maple i både toppmonterad och fristående variant. De säljs även "anonymt" till riktigt hyggliga priser på bl a Biltema. Bägge har skött sig utmärkt, utöver att de varit lättast på marknaden.
Välj gärna en bredstrålande brännare som de från Fire Maple, om du vill mer än bara koka vatten. Jag använder dem ihop med en enliters Trangiagryta. De små "raketbrännarna" med koncentrerad het låga bränner man lättare maten i. Välj aluminiumkärl före titan av samma anledning - titan har sämre värmeledningsförmåga och värmen fördelas mer ojämnt i kastrullbotten.

5. Kan jag istället skita i att köpa och göra en sån där egen spritbrännare som finns på youtube?
Beror som sagt på vilken sorts uteliv du tänkt dig. De blir ju inte lika energieffektiva som gas; sprit vinner teoretiskt på korta turer p g a gasbehållarnas högre förpackningsvikt, men gas vinner i längden. Och du får vänta längre på maten :)
Oavsett - testa noga hemma så den fungerar, det är inte lika självklart som det låter. Att bygga en brännare själv är ingen nybörjargrej - både vad gäller pålitligheten och risken för ofullständig förbränning, som emitterar kolmonoxid. Jag skulle inte lita på mitt eget hemmabygge ute på en längre fjälltur. Hellre då den där 11-gramstripoden jag länkade till.

Nu till maten - i det fall du faktiskt behöver slimma vikten. Jag har en gång, som svar på en liknande fråga, försökt mig på en sammanfattning i denna tråd, inkl. en massa länkar till mer detaljerade tips, med i sin tur ännu fler länkar :).
Utsidans forum är en riktig guldgruva, så botanisera friskt och använd gärna också sökfunktionen.

Och fråga gärna på, om du får inspiration till mer detaljerade funderingar :)

Jag tycker Joanna har många riktigt bra, väl genomtänkta poänger! Bra där, Joanna!

Ett litet tillägg - jag är ute en del och har varit i många år - och lagar en hel del mat på mitt kök (snarare än "värmer vatten") och jag själv uppskattar kök där man _enkelt_ kan reglera lågan (så som med en ratt på köket, snarare än ringar och lock och grejer som ska fipplas med under tiden). Det - för mig - är värt en hel del, både i vikt och användarvänlighet.

Själv skulle jag inte rekommendera vare sig sprit eller kök som går på ved, om man - som jag - gillar att kunna reglera lågan vid tillagningen (så att man t.ex. kan "sjuda" grejer - respektive "bryna"). En annan fiffighet med "kök med ratt" är ju att man kan hålla bränslekonsumtionen nere genom att helt enkelt "skruva ned" på en kran, och därigenom inte elda upp allt på en gång.

Själv gillar jag låga kök - på ben, eller inbyggda i något slags vindskydd, som t.ex. Trangia. Det gör att köket står stabilt och det är lättare att reglera låga och sådär utan att man måste fram till själva brännaren och pilla. Många kök som sitter direkt på gasflaska (eller spritkök) behöver att man är och pillar väldigt nära, eller direkt på själva lågorna om man vill dämpa lågorna (eller skruva upp volymen).

Jag tror _personligen_ (det är alltså min egen åsikt och inget som är att ta för vedertagen historiskt bevisad sanning) att man inte ska stirra sig blind på gram i viktangivelser, utan mer kolla vilka funktioner man vill få ut ur ett kök och sedan göra lite prisjämförelser. Det finns många helt dugliga kök på t.ex. Biltema, Jula eller andra "gubbdagis" - men man måste ha tagit ställning lite i frågor som rör vad man vill få ut av köket.

Vill man klippa vikt tror jag - som Joanna skrev - att det är lättare att göra det i själva mat/ingrediens-ledet snarare än på just köket. Det är annars lätt att köket blir för mycket av kompromisser där man till sist inte får ur de funktioner man tycker sig behöva ur själva köket.

Jag använder själv kök som kan köras på flera bränslen (för det tycker jag att jag behöver) - men är man nybörjare tycker jag - som Joanna - att Gas på något sätt är ett alldeles utmärkt sätt att börja. En gasbrännare i ett Trangia-kök (eller motsvarande, det finns fler kökstillverkare än Trangia) är aldrig ett dåligt köp, åtminstone tills man vet vad man vill få ut av köket. Det är ultramodulärt och man kommer efter hand fram till vad man behöver eller vill ha, om man t.ex. vill lätta det genom att köra andra pannor, vindskyddsdelar, eller bygga ut med andra brännare etc.

Återigen - det här är bara mina 2 cent och ska inte ses som någon allenarådande sanning, utan mer ett par tips för att komma igång.

Och återigen - tack Joanna för ett fint, pedagogiskt och väl underbyggt inlägg. Det är Utsidan när det är som allra bäst. Tack!

När det gäller "lätta grejer" så är min filosofi att man ska ta det lite lugnt i början.

300 g kök för 199
150 g kök för 399
eller
75 g kök för 1499

För mig är det ganska självklart att välja 399-kronorsköket (som dessutom antagligen går att hitta på Biltema). 75-gramsköket finns antagligen bara till det priset på postorder, i butik kostar det säkert 1999.

Sen tycker jag man ska leta Trangia på second hand eller loppisar. Jag köpte ett komplett Trangia 25 (med spritbrännare) för 50 spänn. Då behöver man bara köpa till en gasolbrännare.

(Jag har även hittat små lätta Meta-kök för nästan ingenting i second hand-butiker.)

Ang eldningsförbud så hade det varit bra med en gemmensam skala och nu har MSB tagit fram en sådan som används av många kommunuer och regioner:
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ogsbrand-och-vegetationsbrand/eldningsforbud/

Det kan dock finnas avvikelser så innan man ger sig ut ska man in och läsa på resp länsstyrelse/regionsturelse och kommuns hemsida (alt räddnignstjänst) och läsa exakt vad som gäller.

Just nu råder inte eldningsförbud i Blekinge, så med varsamhet och på eget ansvar får man elda i skog och mark:
https://www.lansstyrelsen.se/blekinge/samhalle/krisberedskap/om-eldningsforbud.html

Tidigare när det var eldningsförbud fick man bara grilla på tomten eller i iordninggjorda eldstäder (typ cementrör) samt använda friluftskök som drivs med gas eller vätska.
Men kolla vad som gäller för ditt område, när du är på väg ut.
och håll koll under tiden du är ute, det ändras med kort varsel.

/Patrik

(...)
300 g kök för 199
150 g kök för 399
eller
75 g kök för 1499

För mig är det ganska självklart att välja 399-kronorsköket (som dessutom antagligen går att hitta på Biltema). 75-gramsköket finns antagligen bara till det priset på postorder, i butik kostar det säkert 1999.
...fast valet blir mindre självklart om man får 70 g kök för 249 kr :)
Detta är alltså den markstående varianten på fina Fire Maple-köket, som Biltema säljer under eget namn. Den toppmonterade väger 48 g. Den finns inte just nu på Biltema, men väl på Ultralightoutdoorgear för 30 pund. Bergfreunde säljer den under annat namn för 40 euro, men då får man handla för 10 euro till för att få den fraktfritt.
Det där med att vikten är omvänt proportionell till priset stämmer inte alltid :)

Jag håller absolut med Kotten om detta med reglerbar låga - det låg liksom inbäddat i resonemanget om hanterbarhet. Det krävs väldigt litet gaspådrag för att hålla maten kokande och det är inte heller bränsleeffektivt att stormkoka - lågan ska hålla sig väl under kastrullbotten. En bredstrålande lättreglerad gaslåga spar mycket bränsle, vid sidan av ett bra vindskydd med bottenreflektor och den "koka upp och låt svälla i grytmysare"-teknik som beskrivs i ett par av de länkade inläggen.

Du bör kunna få kastrull och kök för typ 500kr och det borde kunna väga 250g ungefär, utan att gå till några extremer. Ta nått som är väl beprövat här på utsidan så ska det nog gå bra :)

Du har ju redan fått bra tips här.

Lägger till lite tankar om hur man lägger upp matlagningen under turen. Finns oändligt med upplägg och bara du kan komma fram till vad som passar dig bäst. Men skriver ungefär hur jag brukar tänka så vet du ju ungefär vad du kan fundera på i alla fall.

Packa maten
Ha en packpåse för köket och allt som behövs för att laga nästa mål och förvara resten i stora matpåsen.

Om originalförpackningen väger mer än en ziplockpåse, eller vanlig påse, byt ut originalförpackningen. Ta inte för stora förpackningar. Ketchup från hamburgeställen, olja köpt i liten plastflaska osv.

Ha diskgrejer i nån sidoficka på ryggsäcken.

Förberedelser
Börja spana efter matställe/lägerställe innan du blir hungrig.

Ha gärna med en sån där tunn pet-flaska 1,5L. Den kan du trycka luften ur och sätta på korken för att den inte ska ta så mycket plats, och sedan enkelt få med dig nog med vatten för disk och matlagning vid behov.

Lägg torkad mat i blöt när du kommer fram till lägret, så att den kan blöta upp sig lite i förväg, medan du riggar allt annat.
Ha koll på skräppåsen direkt också! Fall inte för frestelsen att lägga småskräp direkt i matpåsen eller fickan, det trillar lätt ut när man inte ser då.

Middag
Laga gryta till middag, gärna något där allt kan göras i samma kastrull.
Ha nån form av lock till kastrullen, ev bara dubbelt aluminiumfolie.
Grytmysare kan vara smidigt.
Lite olja kan vara bra för att hindra att det bränner i botten men också bra att ha för att fixa pasta som har klibbat ihop sig.
Spara lite gryta till nästa dags lunch.

Ätverktyg
Att äta ur kastrullen är mest lättvikt såklart. Men det är ändå smidigt att ha med en plastlåda med tätt lock. Då kan du äta ur plastlådan. Locket kan du använda för att hälla av vatten ur kastrullen och som skärbräda eller lägga saker på.
Plastsporkar går sönder och tål inte värme. En gaffel hemifrån funkar bra.

Disk
Enklast är att äta upp alla rester. Annars får du gräva ner dem/täcka över dem. Även några makaroner ser ju tråkigt ut för nästa person som kommer, och ofta används ju samma rastplatser av många.
Inga matrester i vattnet!

Värmer du lite diskvatten på köket behövs inget diskmedel. Använder du ändå diskvatten får inte heller detta hällas i vatten utan bara på land.

Har jag termos kokar jag vatten till varm dryck på kvällen medan jag äter och tar sedan diskvatten ur termosen.

Enklaste metoden är att torka bort varmvatten med toapapper innan det svalnat. Släng pappret i din skräppåse om du inte kan bränna det säkert.

Annars fungerar ris och mossa rätt bra. Var försiktig med mossan och lägg tillbaka den där du tog den, du får inte plocka mossa enligt allemansrätten. Ihoptvinnat ljungris eller granris är bra om något bränt fast lite.

Diskborste, gärna med skaftet avskuret är det optimala om man orkar bära med sig den, tycker jag. Svamp blir hemsk, fungerar inte med kallt vatten!!
Extra smidigt och fräscht blir det om du tar med en wettextrasa att torka av disken med efteråt. Likt svampen blir den äcklig av fett och kallt vatten så jag använder den bara som handduk och inte att diska med.
Diskgrejerna förvaras i nätpåse som kan fästas utanpå ryggsäcken när de är blöta. T.ex. en sån nätpåse man kan köpa för att handla frukt i på ica.

Går jag själv diskar jag med vad jag hittar i naturen. Går vi flera tar jag med diskborste och wettextrasa och en fotofilmburk med en bit olivtvål i (till handtvätt).

Det är lika bra att vänja sig vid att alltid diska direkt tycker jag. Hellre diska när man är mätt och trött än när man är hungrig och har dåligt tålamod.

Frukost
Ta fram frukosten och allt du behöver för att laga den på kvällen så att det går smidigt på morgonen.

Lättvikt och näringsrikt är att göra gröt av müslimix med havregryn.
Lägg i plastpåse och knåda plastpåsen lite för att smula sönder grynen så det enklare blir grötigt.

Lataste sättet att laga gröt: Häll kokade vatten direkt i plastpåsen (toppits eller annat märke som tål 90 grader). Ät direkt ur påsen, du kan använda plastlådan som stöd. Här kommer du kanske önska att du hade en sked för att inte sticka hål på plastpåsen med gaffeln.

Aningens fräschare: Lägg grötmixen i plastlådan och häll kokande vatten över.

Du kan också äta direkt ur kastrullen så klart. För att minimera risken att behöva diska bort fastbränd gröt kan du koka vattnet och stänga av köket innan du blandar i grötmixen.

Glöm inte salt. :)

Fröknäcke och pålägg är inte lika lättvikt men gott och smidigt.

Lunch
Till lunch kan du äta rester från gårdagen i tortilliabröd. Du kan ta med något extra att ha i lunchrullen för att lyxa till det.
Extra plus för detta är att det kan ätas varmt eller kallt som du vill.

Förutsatt att du har gaskök och något metallbestick med dig så är det enkelt att göra omelett från pulver. Blanda i matresterna, lite solrosfrön och olja på det. Ät som det är eller i tortilliabröd. Eller smula i fröknäcke som blev över från frukosten.

På detta sätt kan du äta samma sak till lunch varje dag men ändå få variation, om du lagar olika middagar.

Snacks
Ett par flapjacks är bra att ha ifall du blir plötsligt hungrig. Se till att alltid ha nån form av nödsnacks. Även om du inte hamnar i nån riktig nöd så kan du hamna i en situation där du måste ta beslut på fastande mage. Gör inte det - ta en paus och ät nått litet först.

Som sagt detta är bara ett exempel. Finns många sätt och bara du vet vad som fungerar för dig.

Huvudsaken är att hålla det så simpelt som möjligt, som utgångspunkt.
Hur det kunde bli så oändligt mycket text om väldigt simpel matlagning vet jag inte, det är ju inte speciellt krångligt faktiskt.

Ha koll på skräppåsen direkt också! Fall inte för frestelsen att lägga småskräp direkt i matpåsen eller fickan, det trillar lätt ut när man inte ser då.

Höger bakficka är min skräpficka! Den tömmer jag när jag har tillgång till en soppåse (även om soppåsen bara är påsen till en frystorkad maträtt). (Använder den ju dock inte för kladdigt skräp, men alla såna där smågrejer som lätt hamnar lite varsomhelst.)

Ja, det finns tusen sätt och jag bara fyller på med några till :)
(...) Ha nån form av lock till kastrullen, ev bara dubbelt aluminiumfolie. Grytmysare kan vara smidigt.
Lite olja kan vara bra för att hindra att det bränner i botten men också bra att ha för att fixa pasta som har klibbat ihop sig.
Alu-folie i engångspajformar är lagom tjock att fixa både grytlock och vindskydd av. Billigaste sortens liggunderlag eller sittdyna av skumplast är perfekt råvara för en grytmysare (exempel på bägge finns i min länklista).
Att hälla bort pastavatten tycker mitt lättpackar-överjag är slöseri med bränsle:). Hellre då couscous eller fin bulgur som bara behöver svälla i kokhett vatten, eller bönpasta bruten i småbitar som kokar med i grytan i någon minut (varefter allt sväller färdigt i grytmysaren).
Men kan man inte leva utan pasta, så lär det vara bättre att lägga i en smörklick när man hällt av vattnet. Närstående italienare påstår att olja tvärtom får den att klibba ihop ännu mer.
Att äta ur kastrullen är mest lättvikt såklart. Men det är ändå smidigt att ha med en plastlåda med tätt lock. Då kan du äta ur plastlådan. Locket kan du använda för att hälla av vatten ur kastrullen och som skärbräda eller lägga saker på. Plastsporkar går sönder och tål inte värme. En gaffel hemifrån funkar bra.
Tänk på att maten blir snabbt kall om man inte äter direkt ur grytan. Jag har kvar grytan i grytmysaren medan jag äter och lyfter bara på locket. Då kan man njuta lååångsamt av sin utsökta, skållheta matlagning ;)
Värmer du lite diskvatten på köket behövs inget diskmedel. Använder du ändå diskvatten får inte heller detta hällas i vatten utan bara på land.
Värma diskvatten är jag för lat för :). Sköljer man ur grytan direkt medan den fortfarande är varm (och det är den i en grytmysare), så lossnar det mesta ändå, men det beror såklart på vad för sorts matlagning man idkar. Har fettet hunnit fastna så "diskar" jag med den lilla bit parfymfri olivtvål, som jag ändå har med. Den funkar även i kallt och "mjukt" fjällvatten.
Diskborste, gärna med skaftet avskuret är det optimala om man orkar bära med sig den, tycker jag. Svamp blir hemsk, fungerar inte med kallt vatten!!
Extra smidigt och fräscht blir det om du tar med en wettextrasa att torka av disken med efteråt. Likt svampen blir den äcklig av fett och kallt vatten så jag använder den bara som handduk och inte att diska med.
Ett tandborsthuvud är min "diskborste", men den behöver sällan användas. En bit chiffonet-duk är bättre än wettex, den är tunn och lättare att hålla ren/torr. Jag använder faktiskt chiffonet till lite av varje, inkl. handduk och kondenstrasa till tältet.
Ett par flapjacks är bra att ha ifall du blir plötsligt hungrig. Se till att alltid ha nån form av nödsnacks.
Det finns en trevlig tråd om hur man fixar egna "energibars", men nuförtiden har jag mest en blandning med valnötter, mandel och rostade kikärter i min snackspåse. Det är högkoncentrerad näring med (för mig) fördelen att vara fri från socker, som jag både ogillar och blir trött av. Funkar fint som lunch om vädret inte inbjuder till rast.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg