Never trust a guy with shining equipment!

... en gammal maxim för att bedöma både klättrare och filmer :)

i alla action filmer med klätterscener jag har sett... har både hjältar och bovar splitter ny utrsutning..

hehe, jag blev mobbad av en guide i chamonix en hel vecka för några av mina nya blänkande karbiner - "Magnus, do you have carabiners made of silver?"...

den hårdvara vi fick ut av guiden var daterad till någon gång på 70-talet och fungerade utmärkt...

nä, allvarligt talat - det ligger mycket i det du säger!!!!

/m

SWE3171; sa:
hehe, jag blev mobbad av en guide i chamonix en hel vecka för några av mina nya blänkande karbiner - "Magnus, do you have carabiners made of silver?"...

den hårdvara vi fick ut av guiden var daterad till någon gång på 70-talet och fungerade utmärkt...

nä, allvarligt talat - det ligger mycket i det du säger!!!!

/m

Jag hade nog personligen ställt mig frågande inför en guide som slänger ut prylar från 70-talet, hur många fall var gjord i den utrustningen. All utrustning påverkas negativt av slitage, ålder och fysisk påfrestning... Själv så dokumenterar jag historia på min utrustning så att den byts ut i tid, sedan för fräcka Franska Guider säga vad dom vill!! Säkerhet framför allt!!

Angående filmerna så är det väl så att i den ekonomiska världsordningen så styr pengarna, det betyder förmodligen att den utrustning du ser är ren reklam och då skall det väl vara nytt å snyggt?

Magnus, nästa gång får du väl säga till guiden att du använder din utrustning så mycket att den slits ut och måste bytas ut då och då...

Byt på bara...

Vad gäller hårdvara så är i alla fall inte jag speciellt bekymrad över gamla grejer. Detta har debaterats i all oändlighet på bla ukclimbing.com rec.climbing.com & cascadeclimbers.com samt sammanställts ganska bra på http://www.tradgirl.com.

Sen kan man ju ställa sig den enkla frågan: av alla olyckor som sker varje år i bergen - hur många beror på mikrosprickor i en karbin jämfört med de som orsakats av "pilot error"...????

säkra sidan?

Sant att det inte händer många olyckor med microsprickor.. men det är kanske för att folk håller koll på sina grejjor... ett par nya karbiner varje eller vartannat år istället för ett eller två krogbesök är if jag villig att lägga ut för säkerhets skull

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg