Vi väntar också...
Även vi (trekkingföretagen i Nepal) väntar på mer info från TAAN.
Bifogar foto på mailet vi fick - men det är ju så klart på nepalesiska, så troligtvis omöjligt för de flesta svenskar att läsa.
Men, här står det klart och tydligt att solotrekking kommer att bli förbjudet och att det kommer att krävas en licensierad Nepalesisk guide, kopplad till ett registrerat företag, för att man ska bli insläppt vid checkposterna.
Vi får se vad nästa steg blir. Alla väntar...
Detta kan även komma att innebära att flera av de bästa guiderna i Nepal inte kommer att kunna jobba i Nepal i framtiden, då de mest välutbildade Nepalesiska guiderna kommer från Darjeeling i Indien. I Darjeeling, som gränsar till Nepal är folket Nepaleser, men de har Indiska pass. I Darjeeling ligger flertalet av Indiens absolut främsta skolor, med all utbildning på engelska. Detta innebär att sedan trekking-"industrin" i Himalaya började, så har det funnits en stark tradition att guiderna kommer från Darjeeling. De har engelskan, samt är högutbildade. De är själva Nepaleser, både till kultur och språk och är födda vid foten av världens tredje högsta berg = vana vid hög höjd. Detta har genom åren setts med allt mer sura ögon från Nepals myndigheter, så det här är även ett sätt att "kasta ut" Darjeeling-guiderna. Det här är inte bara ett ekonomiskt spel - det är även ett politiskt spel - mycket större än vad turisterna förstår...
Och för er som tror att det här är ett drag från trekkingföretagen att tjäna mer pengar, så kan jag berätta att det är långt från alla trekkingföretag i Nepal som gillar den här idén. Många tycker att den stjälper mer än hjälper... Och blir det inget av det hela den här gången heller, utan om det bara är tomma "hot" så är det inget vidare sätt att förbereda landet för "Nepal Tourism Year 2020" som det satsas stort på just nu.
Men, med det sagt, vill jag självklart inte heller sticka under stol med att om de får det att fungera så finns det självklart även fördelar med att folk måste gå med guide! Kanske slipper vi bland annat alla posters på "missing people" i Everestregionen, och kanske slipper vi guider lägga energi och medicin på "erfarna och vältränade" ensamvandrare som ligger med höjdsjuka i Lobuche... För JA (!) det är inte ovanligt att man får göra det!
Bhutan är ju ett utmärkt exemple på hur det går att reglera turismen! Där betalar man en fast summa på 250 USD per dag. Då ingår visum, guide, boende helpension etc... Där har man stenkoll på sina turister och man har gjort landet till ett mer exklusivt resmål i Himalaya. Om det skulle funka i Nepal? Troligtvis inte - men jag har heller aldrig hört folk bli upprörda över Bhutans bestämmelser...
Slutligen kan jag tycka att det är intressant att folk kan sitta tusentals mil bort i Sverige och bli upprörda över vad ett av världens fattigaste länder tar för beslut för att rädda sin turism, kunna hålla koll på landets gäster och tjäna så mycket pengar som möjligt, för att kunna bygga upp landets ekonomi...
/Christina