Nepal trots Maoister

Den som vill kan följa mitt försök att nå upp till Everest Base Camp på http://www.resdagboken.se. Resdagboken tycks i huvudsak användas av betydligt yngre och mer festinriktade människor, men själva konceptet är smart! Något för utsidan att ta efter eller förfina kanske? Resan heter fantisfullt nog "Everest Base Camp 2003". Medlemsnamn samma som här - Magnus11.

Någon som vill att jag skall kolla upp någonting på plats? Åker på söndag 28/9.

Läget i Nepal?!

Hejsan,
mina flygbiljetterna ligger hemma och planen är att åka till Nepal den 10 Oktober men man blir ju lite fundersam när UD avråder från icke nödvändiga resor. Hur är läget i Nepal egentligen? Finns det någon anledning att oroa sig?

/Petra

Här kan du se mer info

http://www.fco.gov.uk/servlet/Front...7029390590&a=KCountryAdvice&aid=1013618386271

http://travel.state.gov/nepal_announce.html

Den här typen av varningar är inte utan orsak. Därmed inte sagt att du kan ha en utmärkt semester i Nepal (eller andra ställen).

Det här är en mer humoristisk sida av saken (gammal info från 2001 (dvs ej Nepal), men boken innehåller troligen up to date info).

Om det nu känns som fel resmål, så lämnar många resebyråer igen pengarna om UD avråder från att resa.

"I definitely don't feel unsafe at all and so are the other travellers I met." Skriver en resenär i Nepal i dag på Lonely Planets forum.
http://thorntree.lonelyplanet.com/categories.cfm?catid=16

Ska själv anlända till Kathmandu 8 okt. Flyger via Bangkok och kan alltid åka tillbaka dit, men tänker nosa på atmosfären i Nepal först och höra med folk. Känns det ok ska jag försöka haffa ett plan till Lukla och sedan strosa upp till Namche och därovan. Om jag förstått saken rätt har inga maoister härjat i det området än. Däremot antar jag att rutten Jiri-Lukla är mer osäker. Eller..?

/Svante

Re: Läget i Nepal?!

pea; sa:
Finns det någon anledning att oroa sig?
Ja, att åka till Nepal innebär att man tar en kalkylerad risk. För dagliga nyheter kan man följa http://www.nepalnews.com/ en bra källa för förhållanden som rör vandrare är http://www.yetizone.com/wwwboard/wwwboard.htm Håll särskilt utkik efter Olgas bidrag.

Hittills har maoisterna för det mesta i någon mening givit vandrare fri lejd, även om det finns exempel på motsatsen. Tydligen har staten förlorat kontrollen över stora delar av landet och det har blivit vanligt att maoisterna tar ut en avgift (mot kvitto) för passage. Läget är inte sådant att man absolut inte bör åka, men man bör vara medveten om riskerna och väga dem noga.

Per
http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm

Ooops såg att något saknades...

... i mitt tidigare inlägg - nämligen den humoristiska länken:

http://www.comebackalive.com/df/index.htm

"I definitely don't feel unsafe at all..." var det visst någon som skrev. Tja på en och en halv vecka har jag missat ett gängrån beträffande 73 kg guld (utfört med automatkarbiner) med 45 minuter, ett dubbelmord på restaurant (utfört med kpist) med 15 minuter och varit ombord på en båt som alla andra utom jag trodde skulle sjunka i ovädret. Jag blev inte heller orolig, men jag tyckte kompisen blundade för fakta när han sade att det kunde lika gärna ha hänt hemma.

Nepal i November

Hallå, e de nån som kommer att va i trakten i början på november. Flyger ner den 3:e och tanken e väl att gå Lukla-Base camp.
Hör gärna av er//Tommy

Ak garna till Nepal!

Hejsan Svante,

kul att traffas i Namchee!

Ar nu Kathmandu efter avslutat trekking.
Gick fran Jiri till Lukla-Gokyo Ri- Cho La passet. Garka Shep- Kala Pattar- Everest Base Camp pa 17 dagar.
Fran Jiri till Lukla var det nastan bara vi som inte fick betala 1000 rupee (ca 100 kr) till maoisterna. Men ovanfor Lukla ar det helt tryggt. Daremot sa finns ju alltid en risk far bombdad mm i Kat, men fortfarande ar nog trafiken ett storre hot.

Rapport fran Nepal

Tja, nu sitter jag har i Kathmandu nyss tillbaka efter att ha strosat omkring i 6 veckor ovanfor Lukla. Nationalparken Sagarmatha ar helt fritt fran maoister, aven om den militara narvaron marks patagligt i Lukla & Namche. Annars har jag inte haft en tanke pa att det pagar ett lagskaligt inbordeskrig. Men i Kharikola, nagra timmars vandring soder om Lukla, pa leden mot Jiri, var det eldstrid med dodade maoister. Mellan Jiri & Lukla rorde jag mig inte, men pratade med manga som gatt den trekken. De flesta motte maoisterna och fick betala 1000 rupies (ca 105 kronor) och fick kvitto som de sedan kunnat visa upp for nasta maoistgang. Vissa lyckades pruta ned till 500 eller 250, men amerikaner far visst betala 100 dollar. Lodgeagare blir ocksa tamligen skinnade. En hade blivit av med 45 000 rupies. Maoisterna verkar rora sig mellan byarna utan fasta checkpoints enligt ett amerikanskt par som precis lyckades undvika dem genom att prata med lokala om vart de skulle ga for att gora just detta.

Just for tillfallet verkar det saledes ganska ok att vandra fran Jiri (enligt dem som gjort det) om man ar beredd att mota folk med vapen som vill ha en "donation", men om detta ar nagot som haller i sig ar en helt annan femma. Om konflikten trappas upp kan det sakert bli kanska otrevligt med tanke pa alla vapen som flyter omkring. Sjalv tyckte jag det kandes bast att flyga tur och retur fran Lukla eftersom jag gick in fran Jiri forra gangen och nu hade med en ratt dyr kamerautrustning. Sag ocksa efterlysningar overallt i Kathmandu efter en irlandare som forsvann nagonstans mellan Jiri och Lukla i mars i ar. Ran eller olycka vet man inte. Vidare hort att maoisterna ar starka i Annapurnaregionen och Helambu, men inte Langtang.

Halsningar fran Kathmandu

/Svante

PS Kul att stota pa dig Magnus! DS

...fast nu när jag kom hem till Göteborg rasade jag förstås i gatan och krossade en taxfreeflaska som rann ut på mina framkallade diabilder...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Utrustning för Nepal i april Trekking 4
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg