Rapport fran Nepal
Tja, nu sitter jag har i Kathmandu nyss tillbaka efter att ha strosat omkring i 6 veckor ovanfor Lukla. Nationalparken Sagarmatha ar helt fritt fran maoister, aven om den militara narvaron marks patagligt i Lukla & Namche. Annars har jag inte haft en tanke pa att det pagar ett lagskaligt inbordeskrig. Men i Kharikola, nagra timmars vandring soder om Lukla, pa leden mot Jiri, var det eldstrid med dodade maoister. Mellan Jiri & Lukla rorde jag mig inte, men pratade med manga som gatt den trekken. De flesta motte maoisterna och fick betala 1000 rupies (ca 105 kronor) och fick kvitto som de sedan kunnat visa upp for nasta maoistgang. Vissa lyckades pruta ned till 500 eller 250, men amerikaner far visst betala 100 dollar. Lodgeagare blir ocksa tamligen skinnade. En hade blivit av med 45 000 rupies. Maoisterna verkar rora sig mellan byarna utan fasta checkpoints enligt ett amerikanskt par som precis lyckades undvika dem genom att prata med lokala om vart de skulle ga for att gora just detta.
Just for tillfallet verkar det saledes ganska ok att vandra fran Jiri (enligt dem som gjort det) om man ar beredd att mota folk med vapen som vill ha en "donation", men om detta ar nagot som haller i sig ar en helt annan femma. Om konflikten trappas upp kan det sakert bli kanska otrevligt med tanke pa alla vapen som flyter omkring. Sjalv tyckte jag det kandes bast att flyga tur och retur fran Lukla eftersom jag gick in fran Jiri forra gangen och nu hade med en ratt dyr kamerautrustning. Sag ocksa efterlysningar overallt i Kathmandu efter en irlandare som forsvann nagonstans mellan Jiri och Lukla i mars i ar. Ran eller olycka vet man inte. Vidare hort att maoisterna ar starka i Annapurnaregionen och Helambu, men inte Langtang.
Halsningar fran Kathmandu
/Svante
PS Kul att stota pa dig Magnus! DS