Roligt & skrämmande
Jag såg också Packat&Klart och blev helt såld. Har alltid haft en dröm om att ta mig till Everest så såg ju helt verkligt och genomförbart ut. Precis lagom för mig. Ska definitivt försöka ta mig dit. I programmet verkade det ju hyfsat lätt att typ bara ta en flight till Katmandu ...
Gabba
Själv visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg programmet, men visst , det är i långa stycken underbart att trekka i Nepal.
Jag har varit och vandrat i Nepal runt 5000 meters strecket i två omgångar , med låångt mellanrum, darimellan ett antal gånger i Ladakh & Spiti i Indien. Redan dom mindre frekventerade rutterna som Langtang är i grund och botten som Kungsleden : en bra omgång kläder och sovsäck är egentligen det enda som behövs. Sen är det enkelt att värva bärare under resans gång , om man så önskar. För ett par år sen gjordes ett valhänt försök att genomföra ett krav på obligatorisk guide för trekking , men det blev aldrig av.
Här kommer en länk till en artikel på Sebastians hemsida fridykning.se där han skriver om vilopuls och syremätnad under nepal resan. Ingen maffig reseberättelse utan mer konkreta sifforor på hur hans kropp reagerade på höjden.
http://www.freediving.biz/features/altitude.html
/Edvin
Som sagt var : skratta eller gråta ? Det jag ser i programmet är att varken deltagare eller redaktion har en susning om vad det är som händer , och på vilken slak lina det balanseras på. Redan i Namche så väljer dom att att gå högre än vad som är säkert : 700 meter på en dag. Strax efter det är Annelie , med Sebastians egna ord "sjuk" : huvudvärk , ont i magen osv .. hon har alltså höjdsjuka , och är på väg
uppåt : man går
aldrig uppåt med symptom. Poletten ramlar inte ner ens efter att hon tappar kontrollen över sitt tal : tre misslyckade försök att säja "högsta" in i kameran.
Tjaha, vad skall man säja om det ? Bibeln i sammanhanget ismmed.org säjer detta :
"Preventing Severe AMS
This simply cannot be emphasized too much. If you have symptoms of AMS, DO NOT ASCEND ANY HIGHER. Violating this simple rule has resulted in many tragic deaths.
If you ascend with AMS you will get worse, and you might die. This is extremely important - even a day hike to a higher elevation is a great risk. "
Okej , så dom har sniffat på höjdsjuka för första gången , dom går ner (men utan att visa det eller koppla det till höjdsjuka) . I nästa sekvens så diskuterar dom valet Base Camp eller High Camp - det senare ett nätt hopp på 870 meter , dvs. två dagar enligt standard säkerhetsregler. Dom väljer att göra det på en dag. Jag skulle förvänta mig att man åker dit , även utan bakgrunden av tidigare episoder. Under natten ... nånting har hänt , som bara anas i frågan när tältet är rivet och dom skall fortsätta uppåt : "mår du bättre nu ? " Jaha , och sen uppåt (säkerhetsnormen säger 300-500 meter per dag , och en extra dag för var tusende meter : två dar back ) vilket hanteras väl .. nej. Sebastian beskriver på websidan utmattning (been there , done that : normalt) men också att han känner sig full (vilket ju ger en ny tvist till uttrycket packad & klar ) : "feeling totally exhausted, experiencing a drunken feeling and a slow mind. " Upplever man sig som packad så beter man sig nog åt det hållet också : inte ett bra läge att börja fippla med snöankare eller göra medicinska bedömnningar. Och alla symtom från hjärnan är axiomatiskt höjdsjuka i den här situationen.
Som Kungsleden som sagt var , bara man har koll på några få principer : max 500 meter högre sovhöjd varje dag över 3000, en extra natt var tusende meter , stanna om du mår dåligt.
Det finns en klinik i Pheriche (4250 m.ö.h. ) som har tagit hand om trekkers och klättrare sedan 1973 , sprutat steroider , behandlat i portabla tryckkammare och organiserat helikopterevakuering ( om gott nog väder och försäkring finns , ingen helikopter startar utan garanterad betalning) och räddat många , men inte alla. Dom har också föreläsningar för dom som går förbi , ämnet är fascinerande så länge man själv inte behöver dom. Himalayan Recue Association driver även klinik i Manang på Annapurnarutten (som var min första 5000+ erfarenhet ) , och sätter upp stora gula skyltar med ovanstående regler. Men gå till
ISMMED för det basala , först. Och ha roligt , i det här sammanhanget har man faktiskt roligare när man följer reglerna, mår helt enkelt bättre och har mycket bättre förutsättningar att nå sina mål.
Tråkigt men oundvikligt att detta blev beskrivet genom en persons handlingar , men det måste tyvärr sägas : gör man så är chanserna att misslyckas väldigt mycket större. Yttersta misslyckandet : man kan dö , helt i onödan.Har ingentiong att göra med om man är elitidrottare eller Svensson heller. Franske ambassadören i Kathmandu gick f.ö. ut i pressen samma vecka som programmet sändes : tre fransmän döda i höjdsjuka hittils , då , tidigt i säsongen , behov av att sprida kunskap . Mörkertalet är antagligen stort , ett bokstavligt felsteg på grund av påverkad balans , felbedömningar som man normal sett inte skulle göra..