Förlåt mig ....
... men jag trodde att jag skulle få ett mejl så fort någon skrev något i denna tråd, men tydligen inte. Jag hamnade här av en ren tillfällighet och upptäckte att det har kommit två svar.
Nils-Erik Svangård: Att vandra helt solo bland alla vandringsgrupper, bärare, jakkaravaner och andra solovandrare var mycket givande, eftersom det då blev mer självklart att jag sökte kontakt med lokalbefolkningen, Sherpafolket. Jag märkte många gånger, att gruppvandrare tydde sig så till sin guide att de inte visste varifrån de kom eller vart de skulle, och bara umgicks med gruppen, ofta landsmän. Mötet med Sherpas var en av de stora behållningarna av vandringen, nästa lika fantastisk som själva naturen. Det resulterade i en oerhört stark längtan tillbaka.
Du frågar om tältning. Hela vandringen är kantad med övernattningsställen, lodges, och matställen, så det normala är att man sover och äter där. Är man mycket stark och absolut vill bära med sig tält (och kök) så går det bra, men i den tunna luften är allt så jobbigt att det är ytterst få som gör det. I sin ryggsäck har man bara en varm sovsäck, kläder och vatten, och så lite personliga saker, förstås.
Jag har gjort i ordning en pdf-fil med alla mejl som jag skickade till jobbet, släkt och vänner från vandringen. Jodå, även uppe på över 5000 m finns det internetcaféer! Jag vet inte vilka möjligheter det finns att lägga in sådant i detta forum, men jag ska undersöka saken. Du som vill ha min reseberättelse, som jag har kompletterat med egna foton, kan skicka ett mejl till
harry47@tele2.se