Har du sett de riktiga slitbärarna som bär bränsle, mat och dryck till hotellen?
Ja, jag har levt mer än tre år i Nepal och har lärt mig två nepalesiska språk.
Som jag ser det finns det en naiv bild av att hotell är gott och egna bärare är ont.
Annapurna circuit är utomordentligt väl turistat. Den som går med gajd och bärare distanserar sig direkt ifrån lokalbefolkningen av flera skäl: i) den kulturella skillnaden mellan Kathmandu och t ex Jharkot är ungefär lika stor som mellan Sverige och Egypten, ii) gajderna tenderar att inte betala för sig och i vissa fall ta kommission för att ta gäster till hotellen, så folk tjänar mindre. För den som vandrar finns en rad nackdelar, en dålig gajd som man är bunden till kan förstöra vandringen, gajden tenderar att ha ett totalt informationsövertag och bestämmer var man ska stanna o s v.
Viktigast är dock det kulturella. Jag finner idéen att man ska vandra i berg med betjänter, med mänskliga mulåsnor, fullständigt vedervärdig, och det i synnerhet när det gäller en vandring som runt Annapurna. Är man inte så totalt dum i huvudet att man inte kan skilja på vänster och höger eller upp eller ned finns ingen som helst anledning att ha betjänter med sig.
Till saken hör, att längs leden (som är utomordentligt lätt att hitta) finns över allt små trevliga lodger som väntar på gäster, och folk talar i allmänhet en hyfsad engelska. De lockar t o m med äppekaka, German bakery, Swiss rösti, o s v. I princip behöver man inte bära med sig mycket mer än ett ombyte, en tandborste, och sovsäck.
Det verkar konstigt att frånsäga sig ansvaret för bärarnas villkor bara för att man inte vandrar tillsammans med dem.
I mina öron låter detta lika osmakligt, som att säga att man avsvär sig ansvaret för prostituterades villkor för att man inte nyttjar deras tjänster.
Att bära är ett närmast omänskligt jobb. Under kolonialismens glansdagar var det vanligt att man använde mänskliga mulor i alla möjliga länder. Idag är det, såvitt jag vet, endast i Nepal man systematiskt använder bärare.
]
I andra delar av Himalaya använder man mulor istället och förekommer det vandringar med bärare så är det Nepaleser man använder sig av. För några år sedan gick det åt sex bärare på Pin Parvati passet i Himachal som bar åt en svensk grupp.