Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Varför neoprenmuddar på en torrdräkt.. Bättre med latex och inget neopren. Sett någon med dragkedja och neopren så det finns väl då (men hur bra?). Jag är inte bra på torrdräkter, inte paddlingsdräkt.
Är du alergisk mot latex eller varför vill du ha utan? Jag tror inte att det blir tätt utan latex. Det finns semidry jackor för forspaddling med neoprenmudd där neoprenen inte har tyg på insidan, såna muddar är hyffsat täta. Langer Smooth är en sån jacka som håller hyffsat tätt utan latex:
kanske finns liknande torrdräkter? I annat fall kan en semidry jacka + ärmlös våtdräkt vara ett alternativ för kalla paddelturer, även om det kanske blir lite svettigt.
Har haft ett antal torrdräkter för segling och håller med Ulf. Latex är känsligare för skador men är mycket lättare att hålla ren. Går att nödlaga enkelt med vanlig cykelrepsats och det är inte svårt att byta muddar helt med stöd av en PET-flaska.
Neopren håller tätt sämre, är svårare att hålla ren och kan ge skavsår.
är inte hanskar intressanta vid paddling? själv så har jag alltid ringar till min torrdräkter, för det första så är det skönt med torrhandskar sedan så är det pissenkelt att byta latexmuddarna vid behov, om man nu har sådana istället för torrhandskar..
Jag har paddlat i en GUL ION torrdräkt (och gör det fortfarande) ca 3 år, den har neoprenmuddar utan latex, jag har inte haft problem vare sig med läckage eller lukt...
Paddlar även med en bomber gear jacka med latex i handlovarna vilket gör att man får en lätt klaustrofobisk känsla där...
Så det finns torrdräkter med fungerande tätningar utan latex.