Jag är av den åsikten att du fekki bör provligga båda märkena innan du bestämmer dig. För min del var det helt annorlunda att ligga på ett neoair trekker (grön-svart) än ett synmat (orange, inte UL), båda i storlek large. Som någon sagt ovan eller jag drömt är skillnaden ju primärt luftkanalernas orientering. Samt ventilens utformning.
Neoairen kändes som en blandning av bäddmadrass direkt på golvet (när det var väl uppblåst) och en vattensäng (när det var mindre luft i). I stort sett omöjligt att somna på i båda fallen. Dessutom jobbigt att blåsa upp och tar lång tid att pressa luften ur. Tyget verkade starkt och motståndskraftigt, till skillnad från den första gula modellen. Frös underifrån med det när det gick nedåt 0. Har inte provat de nya lättare x-. Tror inte jag gillar mumieformen.
Synmattan sov jag jättegott på, och upplevde att det liksom värmde underifrån även om det var för kallt i övrigt med för tunn sovsäck. Det har varit en del snack om "badmadrass" apropå de längsgående kanalerna, men jag har inte märkt att det skulle vara något negativt. Modellen 9 LW som jag hade tar väldigt många pumptag (100 kanske?) att blåsa upp, och det verkar hela tiden som om ingenting händer, sen plötsligt är det bara 10 pumptag kvar tills det är för hårt uppblåst. Man kan använda den där schnozzel-påsen (säljs dyrt i Sverige förstås!) ihop en vanlig synmat om man köper till en adapter som säljs separat. Tar lång tid att tömma på luft, men inte så lång tid som neoair, fast 9LW bör har större volym luft i sig.
Båda sorterna är oförskämt dyra hos de svenska återförsäljarna, vet inte om det är expeds importör eller kedjorna som man ska skylla på. Släng iväg ett mejl till de svenska butikerna och klaga innan du beställer ett från England. Fram till 2013 kunde man köpa ett Downmat 9 LW för 1400 inklusive frakt från England... Nu får du iaf ett synmat 7 pump för 1150 leveratat.
SynMat lite 5 för 250-400kr mindre är ett alternativ till. Samt det där synmat basic.
Provligg.