Börjar strax vara dags att beställa kanot för 2010 års säsong och jag har tänkt skaffa mig en lite rankare motionskanot i form av en Nelo Classic. Jag känner mig dock lite snål i år och funderar på att beställa den i deras budgetlaminat, glasfiber eller "A1" som de kallar det för. Deras WWR-laminat har jag i min Viper 51, och på klubben finns några kanoter i andra av deras topplaminat men ingen glasfiber så jag har inte kunnat titta på det.
Den uppenbara nackdelen är att A1 är tyngre, men förutom det undrar jag om man märker några ytterligare nackdelar. Är styvheten så pass mycket sämre att man lider av det? På en sån liten båt borde det vara försumbart, eller? Finns det några kvalitetsproblem med laminatet, tål ovanligt lite stryk eller så?
Är det någon som har erfarenhet av Nelos glasfiberlaminat och kan ge några indikationer?
Den uppenbara nackdelen är att A1 är tyngre, men förutom det undrar jag om man märker några ytterligare nackdelar. Är styvheten så pass mycket sämre att man lider av det? På en sån liten båt borde det vara försumbart, eller? Finns det några kvalitetsproblem med laminatet, tål ovanligt lite stryk eller så?
Är det någon som har erfarenhet av Nelos glasfiberlaminat och kan ge några indikationer?