Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
NEF-format
- Trådstartare Jarek
- Start datum
Lite alternativ
När jag köpte min D70 så följde det med en CD-ROM med plug-in för Photoshop för att kunna läsa NEF-format. Den kanske behöver ominstalleras om Photoshop ännu inte lärt sig formatet. Kolla med Nikon-supportsidan där du registrerade din kamera om filen finns där som sista alternativ.
Annars finns det ju gratis programvara som fungerar utmärkt. Jag kör Gimp istället (på min Linuxburk) och det finns plug-in för NEF där. Gimp finns ju även för MS att ladda ner om steget till linux är för långt.
NEF är egentligen ett tif-format så du kan som sista tips prova att döpa om filerna för att få upp dem i Photoshop men då tappar du tyvärr kamerainställningsdatan och de andra möjligheterna med raw.
Lycka till
Tommy
När jag köpte min D70 så följde det med en CD-ROM med plug-in för Photoshop för att kunna läsa NEF-format. Den kanske behöver ominstalleras om Photoshop ännu inte lärt sig formatet. Kolla med Nikon-supportsidan där du registrerade din kamera om filen finns där som sista alternativ.
Annars finns det ju gratis programvara som fungerar utmärkt. Jag kör Gimp istället (på min Linuxburk) och det finns plug-in för NEF där. Gimp finns ju även för MS att ladda ner om steget till linux är för långt.
NEF är egentligen ett tif-format så du kan som sista tips prova att döpa om filerna för att få upp dem i Photoshop men då tappar du tyvärr kamerainställningsdatan och de andra möjligheterna med raw.
Lycka till
Tommy
Enligt Nikons supportsajt ska det nog räcka med att installera om nikonprogramvaran. Den hittar då Photoshop och lägger in sina plugins.
Men om du gillar NEF. har du funderat på en mera fotoinriktad raw-converter. Capture one, bibble eller rawessentials är nog alla bättre för en fotograf än Photoshop.
Christian
Men om du gillar NEF. har du funderat på en mera fotoinriktad raw-converter. Capture one, bibble eller rawessentials är nog alla bättre för en fotograf än Photoshop.
Christian
NEF
Ok, det verkar som att ett nytt program(ovan nämnda)blir att införskaffa. Är bara inkörd på Photoshop då jag har jobbat en del med det. Är något av dessa särskilt att före dra? har inte jobbat med annat än Photoshop
Mvh/Jarek
Almgren; sa:Enligt Nikons supportsajt ska det nog räcka med att installera om nikonprogramvaran. Den hittar då Photoshop och lägger in sina plugins.
Christian
Ok, det verkar som att ett nytt program(ovan nämnda)blir att införskaffa. Är bara inkörd på Photoshop då jag har jobbat en del med det. Är något av dessa särskilt att före dra? har inte jobbat med annat än Photoshop
Mvh/Jarek
Capture One tycker jag är det bästa men kostar €499. http://www.phaseone.com/
RAW-hanteringen i Photoshop är ändå rätt bra. Bättre än de medföljande programvarorna till kameran i alla fall. Åtminstone Canons. Ska man hantera ett stort antal raw-filer är dock capture one att föredra.
RAW-hanteringen i Photoshop är ändå rätt bra. Bättre än de medföljande programvarorna till kameran i alla fall. Åtminstone Canons. Ska man hantera ett stort antal raw-filer är dock capture one att föredra.
Det finns ett annat gratisprogram, Raw shooter essentials.
http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp
Vet inte hur det står sig mot övriga program, men det kan vara värt att kolla in i alla fall.
http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp
Vet inte hur det står sig mot övriga program, men det kan vara värt att kolla in i alla fall.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Problem att bränna videofilmer i std format | Fototeknik | 2 | ||
AVI Video format till hemsida etc. ???? | Fototeknik | 4 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg