Nedskräpning :(

Där jag bor är det jättevanligt att ungdomar (i vid bemärkelse) sitter och picknickar på stadens grässmattor. Sen reser de sig bara och går. Lämnar flaskor, burkar, smörgåsförpackningar, servetter, plastbestick... Samtidigt verkar yngre vara hårt engagerade i mijön, klimatfrågan o.s.v. Det går inte ihop riktigt för mig. Fattar ju att det inte rör som om samma individer, men ändå...

Alla har vi väl nån gång gjort oss skyldiga till att slänga nåt skräp på marken, ett kolappapper, en fimp... men detta att fullkomligt strö skräp omkring sig och bara resa sig och gå. Obegripligt.

Det gör dom i Kalix också fast utanför centrum. Inte lika vanligt som i större städer. Kan se ut som 17 efter dom.:(

Kommer att tänka på när jag var i Nepal för ett antal år sedan.
Vi var några stycken som var ute och gick på leden runt Annapurna. En hade med sig en guide från en av byarna längs leden. Vi turister hade köpt kokt vatten som vi hade med oss i våra nalgeneflaskor. Guiden hade köpt en halvliters Coca-Cola i petflaska. Vi mötte en kvinna från trakten. Guiden hälsade på henne och samtidigt kastade han flaskan nerför berget. Hon kastade också någonting nerför berget i samma riktning. Jag kikade nerför kanten och såg en stor sophög liggandes i naturen. Guiden skrattade och sa ”the city dump!”
Hade någon annan turist sett sophögen hade den säkert anklagat andra turister för att kasta sopor i naturen.
Här hemma i trakten, runt Bergslagsleden tex, det största skräp jag sett slängt i skogen var ett kylskåp. Tvivlar på att någon vandrare haft med sig det.
Tycker inte det funkar att helgonförklara lokalbefolkningen och skylla allt på turisterna.

Här kommer en lite annorlunda bild från en notorisk skräpplockare från Göteborg. Grövelsjöfjällen i början av augusti: Enl flera som arbetar i området har besöken i området ökat markant i år, flera nämnde 25% enl deras bedömning. Vi gick de klassiska korta dagsturerna, silverfallet, sylen, fosksjökläppen och lillvätgeshågna. Mötte många som var uppenbart nybörjare i fjällen. Nästan inget skräp alls! Rent och snyggt längs lederna och vindskydden. Hittade som mest lite sugrörsplast och kisspapper. Med ett litet undantag för området runt Sjöstugan där skräpmängden var som vanligt beklämmande hög. Men ett bestående intryck efter resan var att det är rent och i stort skräpfritt i Grövelsjön. /Johan

Jag upplever inte att det är skräpigare nu än på 80-90 talet. Tror mer det handlar om att folk är mer medvetna om miljön idag än förr. Läser man mycket om miljöförstöring och nedskräpning, så ser man det sen också när man går utanför dörren. Vi lever i ett rätt slappt sossesamhälle där det mesta får passera utan konsekvenser. Själv skulle jag aldrig plocka upp skit efter andra när jag är ute, men imponerande att andra gör det. Såna evighetsprojekt känns för meningslösa för mig.

Jag upplever inte heller den ökade nedskräpningen, men så har ju mitt rörelsemönster förändrats sedan 80 talet då jag mest höll mig på leder, idag undviker jag lederna och stugorna.
På 80 talet såg jag aldrig stora rullar taggtråd (eller annan bråte) ligga sönderrostade mitt ute i ingenstans men jag gick ju inte heller där på 80 talet. Jag plockar likt Kveke inte heller upp skräp jag eventuellt hittar med undantag för ifall det är farligt skräp som jag kan ta med mig, såsom krossade ölflaskor, vassa burkar, fiskenät men då enbart för att jag oroar mig för djuren.

Ja, samhället är slappt utan närmare går in på det. Det hör nog inte hit. Där jag gick i fjällen (Präststigen, Sarek och Nordkalottleden) var det inte skräp, inte ett ända papper. Däremot på Bohusleden och HK- leden kunde man se ibland toapapper rund utedassen. Det verkar så att det finns folk som foredrar att uträtta sina behov utanför dasset. Vindskydden var okej men då och då något kvarglömt avsiktligt eller oavsiktligt.
Men det jag minns från tidigare turer i fjällen är att mycket skräp brukar finnas i små raststugor och kåtor längs lederna, mest tomma gastuber och annat avfall. Det skulle man kunna enkelt lösa med en skylt på stugorna typ, “inget skräp får finnas kvar”. Folk fungerar så när de ser en tom gasttub så ställer de sin egen bredvid utan att få dåligt samvete.

Jag upplever inte att det är skräpigare nu än på 80-90 talet. Tror mer det handlar om att folk är mer medvetna om miljön idag än förr. Läser man mycket om miljöförstöring och nedskräpning, så ser man det sen också när man går utanför dörren. Vi lever i ett rätt slappt sossesamhälle där det mesta får passera utan konsekvenser. Själv skulle jag aldrig plocka upp skit efter andra när jag är ute, men imponerande att andra gör det. Såna evighetsprojekt känns för meningslösa för mig.

Ja, det är verkligen ett evighetsprojekt att plocka skit efter andra! Många mindre föreningar finansierar sin verksamhet genom samarbete med trafikverket och plocka skräp efter vägdiken, m. m.

Kommer att tänka på när jag var i Nepal för ett antal år sedan.
Vi var några stycken som var ute och gick på leden runt Annapurna. En hade med sig en guide från en av byarna längs leden. Vi turister hade köpt kokt vatten som vi hade med oss i våra nalgeneflaskor. Guiden hade köpt en halvliters Coca-Cola i petflaska. Vi mötte en kvinna från trakten. Guiden hälsade på henne och samtidigt kastade han flaskan nerför berget. Hon kastade också någonting nerför berget i samma riktning. Jag kikade nerför kanten och såg en stor sophög liggandes i naturen. Guiden skrattade och sa ”the city dump!”
Hade någon annan turist sett sophögen hade den säkert anklagat andra turister för att kasta sopor i naturen.
Här hemma i trakten, runt Bergslagsleden tex, det största skräp jag sett slängt i skogen var ett kylskåp. Tvivlar på att någon vandrare haft med sig det.
Tycker inte det funkar att helgonförklara lokalbefolkningen och skylla allt på turisterna.
Här har du skräp som ännu större än ett kylskåp.IMG_20200722_084428528_HDR.jpg

Det kanske inte är skräpigare i naturen. Minns min ungdoms fynd av lägerlämningar i form av mellanölsburkar och porrblaskor på de mest udda platser. Men i stan är det fasiken skräpigare. Detta att bara lämna all sin skit där man står eller sitter trots att det finns gott om papperskorgar i närheten är nytt. Förr kanske man fimpade på gatan, men man släppte inte bara mosbrickan och puckoflaskan på backen, inte i samma omfattning ivf. Börjar misstänka att här i stan är det nån slags coolhetsgrej, ungefär som att cykla utan lyse, vilket i stort sett alla gör. Vi som har gott om lysen och reflexer på cykeln ses väl som töntar.

För ett par år sen var vi ett gäng som började prata om detta att det ligger så mycket flaskor och burkar överallt. Det slutade med att jag och en kille bestämde oss för att plocka upp alla pantburkar och -flaskor på vägen hem och se vem som fick ihop flest. Han vann, för han hade längre väg och dessutom rakt genom krogstråken. Jag hade väldigt kort väg att gå, en dryg km bara, men passerade baksidan av resecentrum där det går många bussar - och följdaktligen finns många papperkorgar. På dennna km samlade jag på mig 24 burkar och flaskor. Kände mig som värsta bagladyn där jag gick och skramlade. Detta var i december, om jag minns rätt, på vintern ivf. Inte direkt säsong.

Ett litet stickprov på hur mycket som slängs. Och då var ju alla tetror, muggar, icke-pant och annat bös oräknat.

Men ett bestående intryck efter resan var att det är rent och i stort skräpfritt i Grövelsjön. /Johan
Det är faktiskt mitt intryck av fjällen också. Undantaget är toppstugan på Kebnekaise.

Jag har de senaste åren även gått i Hemavan, till Ammarnäs, Viterskalet och Tärnaby, Routesvagge-Pastavagge i Sarek, Grövelsjön, Kvikkjokk-Padjelanta... Och jag blir upprörd över att under en tur på en vecka eller mer se en enda tom matpåse slängd på marken. Men med tanke på hur många människor som passerar där varje dag så är en matpåse, som kan ligga kvar flera år, faktiskt inte särskilt mycket.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg