Nedskräpning :(

Jag var i Österrike förra sommaren och vandrade och det var rent och fint, men dom har "städpatruller" i alla fall nere i byarna och kanske så även efter lederna.
Nu gjorde jag bara dagsturer där så jag vet inte hur det ser ut lite längre ut, men troligen rent och fint.

I Norge har jag känslan av att det är främst av omtanke om sin natur och inte noggrann städning det är så rent i fjällen, i alla fall på dom platser där jag varit Tex Femundsmarka, Jotunheimen, Hadangervidda, Telemark, Dovre, Rondane.mm.

Bara en magkänsla jag har och jag kan ha fel.

Jag fattar faktiskt inte varför det ska vara så svårt att ta med sig sitt eget skräp hem, att överhuvudtaget inte slänga det i naturen. Hur tänker man? Det borde rimligtvis inte ligga skräp i naturen alls, varken i bostadsområden, längs vandringsleder, i parker, på stränder eller i vanliga diken längs vägarna. Hur svårt kan det vara?

Jag fattar faktiskt inte varför det ska vara så svårt att ta med sig sitt eget skräp hem, att överhuvudtaget inte slänga det i naturen. Hur tänker man? Det borde rimligtvis inte ligga skräp i naturen alls, varken i bostadsområden, längs vandringsleder, i parker, på stränder eller i vanliga diken längs vägarna. Hur svårt kan det vara?
Instämmer!(y)

När jag är ute i skogen med ungdomar plockar vi alltid upp allt skräp vi hittar och tar det med oss. Det är en självklarhet. Men de brukar fråga varför de ska städa upp efter andra. Det undrar jag också, det är en berättigad fråga, men jag brukar svara att platsen ska vara snyggare när vi lämnar den än den var när vi kom. De fattar ju. Härom året plockade jag åtta (8) sopsäckar skräp på en enda liten holme. Jag vill inte ens tänka på allt som inte flyter i land utan sjunker till bottnen. Vilken skada orsakar det?

Förstår inte varför inte ens folk här kan vara för samma klassiska folkupplysningsmetod som fungerat för tidigare generationer. Nu har vi nya generationer och människor som kommit till vårt land som behöver denna upplysning. Vi har även den gamla generation som åter behöver upplysas när poletten inte trillat ner.

Håll Sverige Rent. I stad och i vår natur.

Där jag bor är det jättevanligt att ungdomar (i vid bemärkelse) sitter och picknickar på stadens grässmattor. Sen reser de sig bara och går. Lämnar flaskor, burkar, smörgåsförpackningar, servetter, plastbestick... Samtidigt verkar yngre vara hårt engagerade i mijön, klimatfrågan o.s.v. Det går inte ihop riktigt för mig. Fattar ju att det inte rör som om samma individer, men ändå...

Alla har vi väl nån gång gjort oss skyldiga till att slänga nåt skräp på marken, ett kolappapper, en fimp... men detta att fullkomligt strö skräp omkring sig och bara resa sig och gå. Obegripligt.

Är de någon vet hur de ser ut i våra utsatta områden med nerskräpning? Tänker att gatusoparen vågar nog inte ta sig in där då ambulans o polis inte gör de?? 🤔

Du har nog tagit miste på utsidan och SD:s hemsida.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Tänkte mer om de är möjligen rent i dom områden o dom frilufsande svenskarna skitar ner i naturen... De här me renhållning i sverige är ett nytt påfund....inte så långt i baka i tiden så fanns de ju info på tv att gör du hål i burken så sjunker den o syns inte.. 👍👍

Men för all del förlåt... Dom i utsatta områden kommer ju naturligtvis aldrig vistas i fjäll o natur.. Dom ska tydligen bara förvaras där..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg