Nedskräpning :(

Tänker du att du stärker eller motverkar motsättningar?

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Stärker motsättningarna skulle jag gissa på!

Jag kan väl ta ett ex. i nära relation då.
Jag har 6 kusiner 3 på pappas o 3 på mammas sida som är födda i Stockholm.
Den ena på pappas sida var så förståndig så han flyttade till Sveriges framsida Göteborg och han är den enda som jag har kontakt med. Dom andra har brutit/eller inte hört av sig när jag har skrivit till dom. I yngre år hade vi bra kontakt med varandra men inte nu längre. Det är ju ytterligare ett bevis på hur dryga S-holmare kan vara.

Det är konstigt att inte de stora organisationerna med statligt stöd inte bedriver folkupplysningskampanj. Eller varför inte staten och exempelvis naturvårdsverket?

Vi som är äldre kommer ihåg kampanjer som Håll Sverige Ren och upplysning i skolor och ständiga inslag på Tv.
Och det blev bättre, folk lyssnade och de som struntade i det hela blev en minoritet.

Jag sticker ut hakan och vill påstå att det är nya generationer som står för det mesta av nedskräpningen. En slags ”skiter väl jag i” mentalitet från en curlad och bortskämd generation. Att det finns även missdådare i äldre ålder är klart men de är nog en minoritet.

Så med det sagt, satsa på en folkupplysningskampanj. Ta gärna med hamburgerkedjornas i detta. De har pengar.

Jag sticker ut hakan och vill påstå att det är nya generationer som står för det mesta av nedskräpningen. En slags ”skiter väl jag i” mentalitet från en curlad och bortskämd generation. Att det finns även missdådare i äldre ålder är klart men de är nog en minoritet.

Jag vet inte jag om man kan skylla medparten av nedskräpningen ute i naturen på ungdomarna, kan se rätt jävligt ut runt grillplatser på naturcampingar och fiskesjöar där husbilsfolket häckar med och dom är oftast inte så purunga.
Jag tror problemet till stor del har sin födelse att folk som kommer från platser där det sker daglig städning av parker och torg på grund av rådande friluftrenesansen oftare kommer ut i naturen där man själv måste ansvara för ta med skräpet.

Kulturkrock med andra ord.

Men visst, det finns ju vissa ungdomsgäng som slänger precis allt skräp dom har i händerna omkring sig med men dom flesta med naturintresse sköter sig nog.

Senast ändrad:
Det är konstigt att inte de stora organisationerna med statligt stöd inte bedriver folkupplysningskampanj. Eller varför inte staten och exempelvis naturvårdsverket?

Vi som är äldre kommer ihåg kampanjer som Håll Sverige Ren och upplysning i skolor och ständiga inslag på Tv.
Och det blev bättre, folk lyssnade och de som struntade i det hela blev en minoritet.

Så med det sagt, satsa på en folkupplysningskampanj. Ta gärna med hamburgerkedjornas i detta. De har pengar.

Oh yes!

Håll Sverige rent.

Frågan är om det inte är beteendet vi ser med ökad nedskräpning och dålig hänsyn till djur och natur vi ser följderna av nu när flera av cityborna valde fjällen (utanför pisten på Åreskutan) i stället för solsemester kring Medelhavet som skapar motsättningar mellan staden och landsbygden snarare än dom människor som påpekar det olämpliga i beteendet ?

Skjuta budbärare eller tiga ihjäl problem har sällan fungerat något vidare.

Tycker du verkligen att det är relevant att hänga ut just Stockholmare som mer benägna att skräpa ner än andra kategorier? Vad finns det som styrker påståendet att just dom skräpar ner mer än andra?

Det som luftats här är det som kallas fördomar!

Jag är benägen att hålla med när vi talar om det som en generationsfråga men å andra sidan har jag städat upp efter min egen eller tidigare generationer på flera ställen där jag vistats. Då har det ofta rört sig om betydligt mer komplexa sopor - tomflaskor, glaskross, cyklar, symaskiner, bilvrak etc. så det känns litet som att kasta sten i glashus.

Vi är i vart fall överens om att det är för j-ligt oavsett varifrån den som lämnar skräpet härstammar. Sedan är det väl (tyvärr) oundvikligt att skräpet ökar när antalet besökare ökar.

Vill man skapa motsättningar mellan stad och landsort så luftar man sina fördomar som ovanstående två inlägg gör. Det behovet försvinner när - och om- ni mognar som människor. (För att slippa påhopp kan jag meddela att jag bor och har bott på landet i 65 år och i Stockholm 10 år.)

Fördomar? Efter fler än 30 turer till Kebne är jag rätt klar över vem som är där 😆

Tycker du verkligen att det är relevant att hänga ut just Stockholmare som mer benägna att skräpa ner än andra kategorier? Vad finns det som styrker påståendet att just dom skräpar ner mer än andra?

Som jag skrev tidigare så är "08:a" mera att betrakta som ett beteende som är kopplat till folk med för lite (natur) hänsyn än en bostadsadress.

Sen kommer jag med en dåres envishet fortsatt stå på mig att alltför många med sådant beteende tillsynes påfallande ofta kommer från städer och i kombination med att dom är många till antalet så blir problemen stora där dom väljer slänga sin skit.

Helt rätt o stänga gränsen till norge....håll er hemma i Sverige bara så länderna runtomkring inte blir förstörda..

Det man kan konstatera när man varit på fjällvandring i Norge är avsaknaden av skräp, jag gissar att det har att göra med att många Norskar från barnsben är uppfostrade att uppskatta och vara rädda om sin natur.

A
Jag vet inte jag om man kan skylla medparten av nedskräpningen ute i naturen på ungdomarna, kan se rätt jävligt ut runt grillplatser på naturcampingar och fiskesjöar där husbilsfolket häckar med och dom är oftast inte så purunga.
Jag tror problemet till stor del har sin födelse att folk som kommer från platser där det sker daglig städning av parker och torg på grund av rådande friluftrenesansen oftare kommer ut i naturen där man själv måste ansvara för ta med skräpet.

Kulturkrock med andra ord.

Men visst, det finns ju vissa ungdomsgäng som slänger precis allt skräp dom har i händerna omkring sig med men dom flesta med naturintresse sköter sig nog.

Att de med naturintresse sköter sig tror jag stämmer. Men vad är då naturintresse. Jag har sett ungdomar från byar i Norrland där jag bor som likt ungdomar från städer som tror sig ha friluftskunskap när de ringbarkar björkarna och står och försöker fjutta eld med ett eldstål.Jag har sett de grånade männen med stora dyra husbilar lämna sin soppåse vid eldstaden för att trott nästkommande besökare ska glädjas över att bränna skithögens plast och sopor.
Jag har även glatt sett en plastpåse vid eldstaden som skydd för den ved och späntade stickor som lämnats till nästa besökare.
Ögonen tårades..

Det man kan konstatera när man varit på fjällvandring i Norge är avsaknaden av skräp, jag gissar att det har att göra med att många Norskar från barnsben är uppfostrade att uppskatta och vara rädda om sin natur.

Det är säkert olika från plats till plats, men jag har alltid med mig sopor hem som andra har lämnat efter sig på fjället i nord Norge. Jag tror inte det är så stor skillnad mellan länderna men med mera folk så blir det mera sopor i naturen tyvärr.

Som jag skrev tidigare så är "08:a" mera att betrakta som ett beteende som är kopplat till folk med för lite (natur) hänsyn än en bostadsadress.

Sen kommer jag med en dåres envishet fortsatt stå på mig att alltför många med sådant beteende tillsynes påfallande ofta kommer från städer och i kombination med att dom är många till antalet så blir problemen stora där dom väljer slänga sin skit.

Det jag reagerade på var inlägg 28 och 29 i den här tråden som båda pekar ut just Stockholmare som dom skyldiga. Att du sedan omdefinierar "08-or" till folk från storstäderna är en helt annan sak. Det torde vara fullständigt klart att dom flesta på Kenekaises topp (eller på andra högfrekventerade ställen) inte är Norrbottningar. Att dom dessutom påfallande ofta kommer från städer har att göra med att större delen av Sveriges befolkning bor i stora städer (som inte finns i Norrbotten) och det är inte mycket att göra åt det.

På grund av pandemin har vi dessutom fått ut fler av dom än vanligt i vår fjällvärld i år men jag tror inte att en Stockholmare i genomsnitt lämnar särskilt mycket mer sopor efter sig än en "lulebo". Det har nog mer att göra med att vi fått ut en ytterligare typ av fjällbesökare - utan större naturhänsyn- på grund av att pandemin hindrat deras förstahandsval av semesteraktivitet.

Ditt sista stycke i ovanstående citat är lätt instämma i - dom kommer från städer och lämnar skit efter sig!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg