Nedisninmg

Jag har inte tidigare paddlat i riktigt kallt vatten och således ej förrän i dag (-4 grader i luften och +2 i vattnet) upplevt fenomenet nedisning.
Jag har läst att men t.ex. skall ta bort däckslinor och det kanske är bra men å andra sidan sitter dom ju där som en säkerhetsdetalj för att kunna greppa kajaken och linan till rodret vill jag ej ta bort. Dessutom bildades is på däcket och på paddelskaft.
Tacksam för alla tips om hur man kan förebygga eller handskas med nedisning.
Tackar!
Anders
 
Behåll linorna

Ta för allt i världen inte bort däckslinorna - som du själv nyss räknat ut, är det på vintern du kan komma att behöva dem som bäst. Personen, som gav dig det dåliga rådet, borde tvingas till ett kallt bad...

Nedisning av linor och paddel är inte så farligt, det blir sällan någon större tyngd. Värre är om det börjar bygga is på själva däcket och friborden. Det inträffar bara vid speciella kombinationer av vatten- och lufttemperatur, men kan snabbt öka kajakens tyngd dramatiskt. Och när det väl börjat, har det en tendens att accelerera, om man fortsätter att paddla mot vind och sjö. Vänd! Paddla med vinden och avbryt turen.

En välvaxad båt är något mindre benägen att bygga is. Men det är ingen heltäckande metod.

Hälsningar
Jens (som just drog på de tjocka långkalsongerna)
 
Håller med Jens. Med stela fingrar eller handbeklädnad är det mycket svårare att greppa en kanot och då är däckslinorna bra att ha.
Har själv aldrig råkat ut för någon besvärande istillväxt. Det brukar bli några millimeter, men sedan avstannar tillväxten.
 
Isbildning

För mig har det inte varit några problem med isbildning förrän vid ca 8 grader kallt. Då frös varje stänk på kajaken. När jag då kom hem fick jag se att jag hade islast på bakdäcket. På paddelskaftet frös det också men det leknade upp efter en stund och isklumpen släppte och så började nya isklumpar bildas. Idag var jag ute en sväng. Det var 2-3 grader kallt. Ingen isbilning. Jag tycker mig ha märkt att isbildningen börjar först vid 4-5 grader kallt. Det beror förmodligen på salthalten i havet.
 
Runt Sveriges Kaphorn (Kullen)

Planerar själv en vintertur runt Sveriges Kaphorn, Kullen, ligger mellan Ängelholm och Helsingborg, en riktigt kall och solig vinterdag.

Kullen ligger på "samma" breddgra som Kaphorn, fast tvärtom så att säga

Hoppas på snöbeklädda rasbranter och några meter is längs land. Tänkte prova spraya paddel o kajak med silicon, silvertape runt stoppringarna som extra tätning, dubbla paddelvantar som också tejpas, dubbla liggunderlag. Det som är svårast att hålla varm är fötterna men dubbla strumpor och löst knutna skor bör hjälpa.

Stefan
 
Inget problem?

Tja,
Såvitt jag har förstått så är det ju bara bra med lite is på kajaken, den blir tyngre och träningen får en ny dimension. Förövrigt rekommenderar jag frusna paddlare att köra med filtstövlar om man är ute en hel dag och inte vill frysa. dock lite pyssligt med rodret. varma sockor och neoprenstrumpor funkar för mig när jag kör max två timmar. ryggen blir kall ibland och då sitter jag i mina skidbrallor som går en bit upp på ryggen och har hängslen.
Som en polare Mats Nilsson säger, det finns inget dåligt väder bara dåliga förberedelser...
 
Re: Isbildning

roger ekvall; sa:
Jag tycker mig ha märkt att isbildningen börjar först vid 4-5 grader kallt. Det beror förmodligen på salthalten i havet.

Jag paddlade på en sötvattensjö. Som sagt 4 grader kallt i luften och ca 7 m/s motvind.
Tack för dina synpunkter.
Anders
 
Re: Behåll linorna

kajaken@yahoo.com; sa:
Det inträffar bara vid speciella kombinationer av vatten- och lufttemperatur, men kan snabbt öka kajakens tyngd dramatiskt. Och när det väl börjat, har det en tendens att accelerera, om man fortsätter att paddla mot vind och sjö. Vänd! Paddla med vinden och avbryt turen.

Tack för värdefulla synpunkter!

Jag paddlade i medvind ca en timme, hade sedan tänkt gå i lä runt en ö och sedan följa vikar i relativt mindre motvind. Det gick inte pga isläget, för tjock is mellan ön och fastlandet. Fick alltså paddla i öppen sjö i motvind hem. Vad är din erfarenhet av hu snabbt nedisning kan gå? Det är ju inte kul att få, säg 10 kg is på däcket, på en i övrigt lätt packad kajak. Den extra vikten kommer ju ganska högt upp så att säga.

Anders
 
Kanske funkar det med avisningsvätska? Lite glycol och varmt vatten förberett i en thermos... men sen handlar det ju om miljön också.

/samme
 
Sjöfarten varnas för nedisning vid temperaturer under noll och vindhastigheter över 10 m/s. För att nedisning skall bli ett problem för fartyg måste det vara ganska extrema förhållanden, typ -10 grader C och vindhastigheter över 10 m/s, dvs kyleffekten måste vara hög för att istillväxten skall bygga upp 10 kg is på kajaken under flera timmar.
Tror att de flesta av oss sysslar med annat än paddling vid sådan väderlek.
M. Fischer och Isfrasse gjorde en tiodagars tur i februari förra året med ganska hårt väder. Har för mig att nedisning av kläder och roderlinor var deras största problem.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg