Nedgång för rådjur?

En intressant faktor som påverkar rådjurstammens storlek i visa regioner är det krympande öppna landskapet. Mindre mat för rådjuren och lättare för rovdjuren att jaga sina byten.

Det finns tyvärr färre och färre småbrukare på landsbygden och när de slutar att bruka marken så växer fälten igen eller så planteras skog på dem. Det blir ganska tydligt när man jämför gamla flygbilder med nya.

/A

Jag vet inte om det stämmer, men jag har för mig att jag hört påståendet att rådjur är dåligt anpassade för länder med mycket snö då de inte klarar av att freda sig mot rovdjur under vintern.

Jag vet inte om det stämmer, men jag har för mig att jag hört påståendet att rådjur är dåligt anpassade för länder med mycket snö då de inte klarar av att freda sig mot rovdjur under vintern.

De är nog sant. Djupsnö i kombination med skarsnö gör rådjuret till ett enkelt byte för ett LO som med sina stora tassar går uppe på skaren.
Rådjur är ju en ny invandrad art här som vandrat upp från söder. När dom sen möter LO som kommer ner från norr så kan det bli en rejäl brakfest som varar ett par årtionden.
Det är efterfesten jag funderar på hur den ser ut.

En intressant faktor som påverkar rådjurstammens storlek i visa regioner är det krympande öppna landskapet. Mindre mat för rådjuren och lättare för rovdjuren att jaga sina byten
Det finns tyvärr färre och färre småbrukare på landsbygden och när de slutar att bruka marken så växer fälten igen eller så planteras skog på dem. Det blir ganska tydligt när man jämför gamla flygbilder med nya.
/A

Ja om det blåser och låter en massa i skogen så brukar rådjuren ta sin lega på öppna fält för att kunna använda synen till att hålla uppsikt.
Stödutfodringsplatsen skall inte ligga bredvid täta skogspartier. Trädstammar går bra men inte så kvistigt så sikten försvinner.
Sen är ju rådjuret ett djur för kantsonerna, mest mat finns på åkern.

Jo både hjort och rå går ju gärna på åkrar härnere, de enda som fortsätter öka härom är vildsvinen och kanadagässen samt sillakråkorna. Spårsnön visade ju enstaka lodjur långt S ut. Efterfesten lär väl visa sig i verkligheten. Men mina trädgårdsälskade bekanta lär inte sakna uteblivna rådjur, f ö är ju variationsrikt trädgård som ett smörgåsbord för dem.

Jag är väl nästan den ende rå- och älgjägaren här på forumet och jag räknar inte med några halleluja -utrop, men jag tänker inte stillatigande betrakta händelseförloppet utan jag gör vad jag kan för att bromsa utvecklingen. (på lagligt sätt)
Det är nog ganska utsiktslöst, men jakten måste försvaras.
Jag ser naturligtsvis samma händelsesenario i älgens framtid. Skulle vi hamna i samma situation som Ryssland så har vi gjort århundradets misstag. Vi blir idiotförklarade av våra grannländer.
Så trots att det ryker några tulpaner - jakten skall fortsätta.

En bra tråd. Sakliga inlägg från aktiv-jägare. Han får försvara sig lite hit och dit. Men gröt bra. hm

En rätt torr jakt tråd om rå djur. Och tydligen så tyckte vår jägare likadant.

??? Är Jakten en rättighet som vi måste försvara ???

Vem fan bryr sig om några grannländer skrattar åt oss.

I vilken situation har Ryssland hamnat ?

Så länge läget tillåter jakt så ska självklar ni jägare få syssla med eran hobby. Men om det skulle bli så att naturen sköter sig själv så får ni stå tillbaks. Blir det brist på bytes djur dör rovdjuren. Men med den fjantiga gräns på varg är det ingen risk. Och jakt på lo har ni också.

Och det är väl självklart att bytesdjuren minskar då det knappt fanns några rovdjur för några 10 tal års sedan.

Du Aktiv-jägare gör så att jag skulle vilja förbjuda jakt helt och hållet.

Absolut! Det finns ingenting som är viktigare än jakten i Sverige! Allt annat får stryka på foten om jakten hotas, så är det bara!
Absolut ingenting är viktigare än den mänskliga rättigheten till att jaga, om vi inte får jaga så vinner terroristerna!

Tackar... skönt att ni håller med, grabbar. Jag förstår att ni tycker som mig även fast ni uttrycker lite klumpigt ibland.
Nu kan ni göra patron ur för rävjakten tog slut i kväll...
-Men det visste ni väl..?

Nu är jag varken jägare eller jaktmotståndare så jag vet inte om jag platsar i denna tråd... Jag anser att vi både ska ha jakt och djur i våra marker och tror på fullaste allvar att det går att ha båda delarna. Det handlar om respekt och ett ge/ta förhållande.. Jag själv hade bara varit glad om jag hade haft rådjur i min trädgård men jag hade också varit lika glad.. Nä, faktiskt grymt mycket gladare om jag fått se ett lodjur..

Jag förstår inte varför det måste, när det kommer till jakt, alltid utspela sig så extremt. Antingen är man jägare och vill skjuta allt och alla (inte personligt menat mot aktiv-jägare utan generellt sett) eller så är man jaktmotståndare och vill inte ha någon som helst jakt på några djur över huvud taget eller så vill man inte att det ska finnas varken djur eller jägare.. Naturligtvis räknar jag dessa extrema grupper som sällsynta och jag har aldrig i mitt liv stött på en med dessa åsikter utan bara läst deras texter på forum på internet. Men det är väl lite så att de mest extrema skriker högst och därför hörs bäst..

För mig, trots att jag inte är speciellt kunnig inom området jakt, så kom inte denna nyhet som så väldigt överraskande. Är det inte ytterst logiskt att antalet lodjur i ett område bestäms av hur mycket mat som finns i samma område om vi bortser från jakt ? Om lodjuren kommer till ett dukat bord med mat på silverfat så är det väl klart att populationen av lodjur ökar inom detta område innan maten börjar tryta och alternativen som lodjuren står inför är antingen att minska i antal eller att sprida sig, eller troligtvis både och.

Att man inte kommer kunna ha en lika stor rådjursstam som innan det fanns lodjur finner jag också logiskt. Båda två måste "samsas" om markerna och kommer således få lägga sig på en lägre populationsnivå sen hur låg den blir det får vi se. Och bäst koll på hur låg den blir får man väl om man inte jagar varken lo eller rådjur och ser på vilken nivå de planar ut på och hamnar rent naturligt ?

Något som står i artikeln är ju hur rådjuren minskat redan innan lodjuren kom. En av anledningarna som inte tas upp kan ju tex vara jakten, tillsammans med rödräven som ökar i antal. Jägarna skyller nog gärna på enbart räven och nu då lodjuren men deras egen del i minskandet kan de inte se. Precis som de inte kan se att de skjutit och skjuter sönder älgstammen i jakt på stora horn... För precis som vid älgjakten så går ju rådjursjakten till så på många håll att det är rådjuren med störst horn och bäst gener eller avelskvalité som ska skjutas först, konstigt nog.. Detta gäller naturligtvis inte alla ställen för varken älg eller rådjur men på många ställen är det så.

Vad som dock var lite överraskande var ju att de anser att jakten på lo inte har någon som helst verkan på dess populationsnivå. Detta finner jag ganska intressant. Det är klart det har effekt.. Om man har 10 lodjur, skjuter två så man har åtta, som förökar sig till 20 så har man ju fortfarande två mindre än man hade haft om man inte sköt dom. Eller har jag missat något, jag är inte direkt bra på matte :)

Hmm, undrar om jag fått all text som jag menat eller om det blivit galet nu men vi kör så får vi se :)

mvh // Johannes

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg