Navservice?

Förr skulle samtliga cykelns kullager plockas loss och läggas i lacknafta över natten minst en gång om året. Gällde cyklar i dagligt bruk. Är man så noga nuförtiden? Ansågs dessutom viktigt att kullagren till höger och till vänster i naven (eller löskulorna) inte bytte plats med varandra. Är det lika kinkigt idag? Hur smörjer man frikransens frihjulsmekanism? Ska den också läggas i lacknafta över natten och därpå i tunn olja? Jag har servat mina cyklar sålunda. Faktum är att de funkat fint och blivit riktigt gamla.
 
Varje år kommer några vänner/bekanta med sina gnisslande, tungtrampande hojar, rengöring får de göra själva utomhus, diskmedelsvatten och mjuk svamp. Sen åker kedja och hjul av. Pedaler och deras lager, navlagren, vevlagret. Lagerskålar inspekteras och vid behov byts, konor byts/slipas in samt nya kulor och fett monteras, hjulen rundas och riktas, slutligen en ny kedja. När de återfår sin stålhäst känner de inte igen dess beteende, cyklen reagerar på trampning och rullar själv i utförslöporna. Årlig tillsyn och smörjning är det få som själva gör. Trots att cykeln är en enkel maskin som kräver ett fåtal enkla verktyg. När cykeln är tillräckligt tungtrampad byts den mot en ny, helt i onödan.
 
Senast ändrad:
Vilken modell på frihjul gäller frågan? Jag har ett par exempel från familjens cyklar där frihjulet slutat fungera på shimano kedjeväxlade baknav. I ett fall behövdes byte av frihjulsbodyn, cykeln hade då gått ca 4000 mil, delen är billig. I ett par andra fall har lite 556 fixat det hela.

Cyklar som används frekvent och bor inomhus behöver inte servas i lagren så ofta. Feljusterade lager är en annan femma.

Cyklar man i ur och skur slits kedjor och kassett och behöver bytas.

Thure
 
Förr i tiden gjorde man stor service på sin cykel varje vår och hur svårt var det. Rengörning sedan hjullager, tramporna och kedjan..........klart. Dagens cyklar kräver ett helt annat underhåll för att fungera lika bra. Kommer ihåg morsans Kärnan som hon fick i mitten av 30-talet. Fullstor damcykel med ballongdäck och Husqvarna Novo-nav. På den tiden cyklades det till avlägsna skolan sommar som vinter, många mil och på sommarloven hojade ungdomarna långväga. Sedan blev det `min´ cykel på sommarloven. Kommer ihåg att cykeln var stor men mycket lättrampad och rullade fint. Många år senare tog morsan hem Kärnan till Stockholm från Halland och använde den så länge hon kunde cykla. 2015 vid boupptäckningen drog vi syskon fram cykeln ur boden och slogs av att den inte alls var rostig och den mörkröda färgen intakt men mycket matt. Jag skruvade bort det fina Kärnan-märket på styrstammen och cykeln fick med mycket annat gå till återvinningen.LX3 2019-09-13 Kärnan morsans cykel från 30-talet.jpg
 
Varje år kommer några vänner/bekanta med sina gnisslande, tungtrampande hojar, rengöring får de göra själva utomhus, diskmedelsvatten och mjuk svamp. Sen åker kedja och hjul av. Pedaler och deras lager, navlagren, vevlagret. Lagerskålar inspekteras och vid behov byts, konor byts/slipas in samt nya kulor och fett monteras, hjulen rundas och riktas, slutligen en ny kedja. När de återfår sin stålhäst känner de inte igen dess beteende, cyklen reagerar på trampning och rullar själv i utförslöporna. Årlig tillsyn och smörjning är det få som själva gör. Trots att cykeln är en enkel maskin som kräver ett fåtal enkla verktyg. När cykeln är tillräckligt tungtrampad byts den mot en ny, helt i onödan.

Låter både bra och trevligt. Men vad menas med att "konor byts/slipas in". Att konor byts förstår jag. Men hur slipar man en "ärrad" kona". Ska jag köra den i metallsvarven och putsa med fint slippapper tills ärrten efter kulorna försvunnit?
 
Vilken modell på frihjul gäller frågan? Jag har ett par exempel från familjens cyklar där frihjulet slutat fungera på shimano kedjeväxlade baknav. I ett fall behövdes byte av frihjulsbodyn, cykeln hade då gått ca 4000 mil, delen är billig. I ett par andra fall har lite 556 fixat det hela.

Cyklar som används frekvent och bor inomhus behöver inte servas i lagren så ofta. Feljusterade lager är en annan femma.

Cyklar man i ur och skur slits kedjor och kassett och behöver bytas.

Thure
Beträffande frihjulskransar (ej kasetter) har jag drabbats av motstridiga uppgifter, En "skola" säger att kransarna ska llgga i lacklafta ett dygn och därefter doppas i olja. En annan lika tvärsäker "skola" menar att kvarvarande lacknafta späder ut oljan och får kransen att slitas fortare. Istället ska kemiskt ren bensin användas. Den avdunstar snabbt och kvar blir oljan. I sin "cykelbibel" rekommenderar Staffan Skott att frihjulskransarna dessutom med jämna mellanrum smörjs med en blandningen 1/3 bensin och 2/3 växellådsolja.
 
Naven i hjulen är det nog bra att kolla ibland, fettet försvinner så småningom, det kan komma in skräp, och man behöver peta in nytt kullagerfett.
Kranspaketet och kedja måste bytas ibland pga att olika växlar/drev slits olika mkt, och till slut inte funkar längre. Kedjan blir längre, och dom vxl man använder mest slits med kedjan, men inte dom kransar som sällan används...
Att dom behöver smörjas har jag inte hört..
 
Naven i hjulen är det nog bra att kolla ibland, fettet försvinner så småningom, det kan komma in skräp, och man behöver peta in nytt kullagerfett.
Kranspaketet och kedja måste bytas ibland pga att olika växlar/drev slits olika mkt, och till slut inte funkar längre. Kedjan blir längre, och dom vxl man använder mest slits med kedjan, men inte dom kransar som sällan används...
Att dom behöver smörjas har jag inte hört..
Frihjulkransens spärrmekanism kan sluta funka efter långvarigt slitage och/eller stelnat smörjmedel. Vad kranspaketet beträffar, går inte enskilda kransar att byta ut. Hela frihjulskransen måste bytas (Shimano Megarange passar bra för oss över 80). På kasettnav däremot kan man själv plocka ihop de kransar - och därmed välja de utväxlingar - som man trivs bäst med. Vilket innebär att enstaka slitna kransar kan bytas ut.
 
Senast ändrad:
Regelbunden tillsyn bevarar men även cyklar tycks ha blivit sit och slängm med tanke på hur min cykeltillsyn på andras gnisslande, trögtrampade stålhästar minskat under senare år.
 
På en modern cykel är alla lager kapslade och håller länge utan service,sedan slår man bara ut dem med en lite rundad nässigsstav från motsatt håll och vid montering anv man tex en stor hylsa.
Med skivbromsar och elväxlar i princip helt underhållsfritt,endast regenbunden rengöring krävs och sedan ´drylube´olja dvs mer fett än rinnande och torkar av det överblivna för att det ej ska dra å sig smuts.
Den gamla Racern krävde ju service som en veteranbil med leder som skulle smöjras efter några hundra mil.
Jag trodde aldrig att det skulle fungera så bra som det gör med den nya cykeln.
Tex så är ju fälgar ´dubbelbottnade´dvs utv kant för hålla fast däck sedan ett hålrum och ny metall där fälgband sitter,sedan är ju alla ekrar spännda i maskin med moment deragning så ekrar går vid normal försiktig anv aldrig av,dvs man reser sig upp och fördelar vikten mellan hjulen vid gupp eller ojämn väg och ev på std med väskor så har man även framväskor för att avlasta bakhjulet.
Tiden med att ´koka´ kedjor på spisen i motorolja är som tur över för mig.fick på slutet göra detta på gaskök ute pga protester av lukt sam viss brandrisk.
Leta tappade lager kulor på golvet,skurna lagerringar som förstörde lagerbanor osv även detta ett avslutat kapittel.
 
Du skriver hsp som om alla antika cykla är nersmälta men så ser det ju inte ut alls, löslagersmodeller säljs än.
 
Nej har en lågpriscyckel som blev över när någon cyklat klart i huset och en pendlar cykel men där är iaf bra gummi packningar tätningar på utsidan av navet och stänger ute smuts och regn.
Men hade jag ej haft service ställningen för bra arbetshöjd så hade jag ej fortsatt serva dessa själv.
Men på Racern som anv mest där jag bytt vevparti kanske för sista gången om nu trafiken kommer igång som före Covid och det åter blir lite väl farligt att cykla på landsvägarna då jag ej gillar cykelbanor vid hög fart.
Har man lust och ´meka´så vist kör spec. om folk blir nöjda men om ska lämna in på verkstad blir det billigare på sikt att köpa en cykel som ej kräver så mkt underhåll samt att då köpa ett bra lås samt ställa den på välfrekventerade ställen där den får stå kvar och anv vajer till att låsa båda hjulen samt sätta låset i ett ej flyttbart föremål.
Men tvivlar starkt på att de nya lågpriscyklarna lönar sig att serva på verkstad utan går till skrot vid första större jobbet som krävs.
Annat var det förr med svarvade lagerbanor,konor som såg nya ut efter flera tusen mil samt kedjor som ej nästan behöve bytas och där man kunde byta kasset fram och åter efter att formen blev bättre under året hade då end 5 klingor bak och så tät stigning som möjligt då det går fortare att växla och mindre fart minskning och lättare justera in ändlägen på växlarna,
Dock var det många ´hyss´av tilverkarna med olika gängor och nästan varje märke krävde en egen avdragare.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg