Navigon VARNING!

Ja problem kan det bli...
Vart purken mest för att den hadde inaktulla kartor trots löfte om nya kartor vid inköp efter uppdatering. Det fattas alltså adresser.
Har full förståelse för att saker på kartan förändras, men om man måste köpa till ett abonemang för att uppdatera kartorna borde detta självklart framgå vid köp!
Navigon har uppenbart uppdaterade kartor att köpa, men tro inte att man får första uppdateringen på en ny Navigon. Då får man åka med gamla inaktuella kartor!
Om kartorna är aktuella så är färdatorn en fin grej, det säjer jag inget om. Men ska man tro på Navigon en gång till? "Det är bara att uppdatera så fungerar det" Den har jag hört förut...
Trött på försäljare med tomma löften!

Ok, du menar att om man köper Navigon som en "vanlig" gps-navigatör så måste man betala för att få uppdaterade kartor? Det låter ju surt. När man köper den som app till iPhone/iPad så ingår kartor och uppdateringar. Jag har haft min i snart tre år och ännu inte betalat ett öre mer än inköpspriset och uppdaterat den kanske 5-6 gånger. Dessutom har man ju rätt att installera sina appar på fem olika enheter, vilket betyder att alla i familjen som har en iPhone eller iPad kan ha sin kopia av Navigon.

Det är givetvis trist om det blir missförstånd om kartuppdateringar ingår i priset eller kostar extra.

Dock är det knappast Navigons fel att kartmaterialet har sina brister. Navigons kartor görs väl fortfarande av Navteq och kvaliteten på främst landsbygden lämnar ibland en hel del övrigt att önska. Så vad felaktiga kartor beträffar, så är det snarare Navteq än Navigon som är boven i dramat.

F.ö. så är väl Navteqs huvudkonkurrent TeleAtlas inte något bättre på den punkten. Det lilla jag har sett av vägnätet på Google Maps, så är det exakt samma fel i mina trakter som hos Navteqs vägkartor. De felaktiga grusvägarna plöjdes upp för 20-30 år sedan...

Det vore ju önskvärt att karttillverkarna köpte uppdaterad väginformation från Lantmäteriet eller den nationella vägdatabasen. Jag vet dock inte varför så sker.
/Niklas

2 leverantörer av kartor och uppkoppling

Det finns i princip två leverantörer av kartor till GPS. Hur ofta de uppdaterar sig vet jag inte men jag har varit aktiv med att rapportera felaktigheter via den enas hemsida och sett ändringar - dock med fördröjning då de vill verfiera hur det ser ut efter förändringen.

Vill man vara hyfsat säker på att ha så uppdaterat kartmtrl som det går så bör man välja en GPS med uppkoppling, t ex i en mobiltelefon och där kartor INTE lagras på minneskort utan laddas ner över mobilnätet i realtid. Nackdelen är såklart att det kräver mobiltäckning och ett mobilnät som inte är överbelastat men för stora flertalet vägar och med klokt val av operatör så har du täckning längs stora delar av bägnätet i Sverige - nudantag möjligen delar i norr och djupt in i skogarna över landet.

Därmed inte sagt att alla ändringar finns men min bilnavigaitonslösning (wisepilot på en SonyEricsson X10 minipro) varnar även för trafikolyckor, köer och liknande saker, dels det som rapporteras in och sänds ut via FM radion men upptäcker även kö om många andra uppkopplade wisepilotanvändare står stilla längs en väg och förslår en omväg. Nackdelen med denna leverantör är problem med att rapportera in felaktigheter i kartmtrl. Särskilt precisionen på högsta tillåtna hastighet är dålig i deras databas - extra mycket vid säsongsberoende omskyltning som t ex de sänkta hastigheterna på sommar-Öland som var mycket felaktiga. En annan nackdel är utrikes då nedladdning blir dyrt (dataroaming) men då kan jag byta till att använda kartor från minnsekort nedladdade hemma i förväg.

Det finns säkert fler program till olika mobiler med motsvarande funktioner men denna lösning funkar OK för mig.

Jag vill inte ha en separat pryl för navigering - i bilen har jag laddström och mobilen är ändå med.

/Patrik, om kartan och verkligheten inte stämmer så gäller......ka.. verkligeheten :)

Senast ändrad:
Begränsningar ....

Alla tekniska system har sina begränsningar. Om man tar reda på vilka begränsningar som gäller och anpassar sig till detta så kan de vara till stor hjälp. Själv har jag med haft mycket god hjälp av GPS-navigatorer i StorStockholmsområdet. Men man måste som sagt var inse att nya vägar och gator finns inte med på gamla kartor. I bland kan även gamla adresser saknas. Försök inte hitta till en akutmottagning på något sjukhus! Det kommer inte att lyckas egendomligt nog.

Det kan bli roligt ibland när GPS med uppkoppling mot kartdatabaser refererar till Lantmäteriets fastihetskartor från förra seklet. :)

Det är ju alltid viktigt att inse att man inte kan följa instruktionerna i en GPS slaviskt. Små felaktighetern i kartmaterialet kan ge stora fel i ruttdragningen, och vem som helst inser ju att det är en omöjlighet att hela tiden hålla kartmaterialet uppdaterat. Inte ens de lösningar som använder online-karta har ju korrekt info, för även de kartorna måste ju hållas uppdaterade och det blir alltid lite eftersläpning.

Inte ens tryckta kartor är ju alltid rätt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg