Hej på er,
Det finns trygga sätt att färdas i alpin miljö. Nu utgår jag ifrån att ni har koll på hur ni på ett säkert sätt färdas i och kan göra bedömningar på lavinriskområden.
GPSen är ett komplement till kartan och kompassen och ett mycket bra sådant.
Garmins 60 CSX är ur mitt sätt att se det, en av de bästa på marknaden till ett hyfsat pris.
Jag anser att ni skall lära er karta och kompass så att ni behärskar det till 100%. Det är grunden och ett "måste", sen kommer de övriga finnesserna.
Navigeringen kan jag ge några tips på.
1. Göra en navplan(Navigationsplan för dålig sikt.)
Syfte: Ett instrument för en säker navigering i fjällmiljö.
Den planerar du i förväg och den hjälper dig under turens gång att hitta rätt. Nu kan jag inte förklara på denna plats hur denna görs, men jag kan skicka dig ett mail med lite info om detta.
Kortfattat: Du tar ut ett antal färdben med max 1000 meter/ben till ditt slutmål.
Varje färdben har riktning, trackback, avstånd, höjd start/mål (är det uppför eller nedför? m a o ) tidsåtgång för färdbenet. Antal dubbelsteg m.m.. detta tar du ut på varje ben och därigenom få fram en plan på din färd. Följer du denna är du säker.
2.Stegning
Syfte: du vet nästan exakt hur långt du gått och då troligtvis vet var du befinner dig på kartan.
Lär er hur många dubbelsteg ni tar på 100 meter i olika terräng. Detta är en rätt säker metod.
Ta ut riktning med kompassen (max 1000meters färdben), håll den benhårt i riktiningen och du kan med stor säkerhet komma till rätt ställe i totalt mörker eller dimma.
(Nackdel: Du ser ingening annat än kompassen under färden till nästa hållpunkt men det är klart är det whiteout eller mörker så spelar det kanske minder roll......)
3. Träna BOXnavigering
Syfte: Du lär dig gå i kompassens riktning och lita på dina dubbelsteg.
Den kan du göra på vilken öppen yta som helst.
Syfte: Bli säker sin stegning och följa kompassen.
Du vet att tu tar t ex 65 dubbelsteg på 100 meter (ungefär. Brukar ligga på 60-65 beroende på benlängd)
Funkar så här: Du tar med dig en 360 graders kompass och förslagsvis en stav.
Platsen kan vara en stort hyfsat slätt fält. Du startar lämpligtvis på noll grader, går dina 100 meter(65 dubbelsteg) och sedan vrider du kompassen till 90 grader, går hundra meter, vrider kompassen till 180 grader, går hundra meter, vrider till 270 grader går hundra meter och då bör du ha kommit till din start punkt. Max tillåten felmarginal(med hundra meters ben: 5-7 meter)
Du kan ju förlänga stegen till 200 meters färdben eller 300 hundra....
(Du kan ju använda GPSen som lite koll hur du går eller ta fram 100 meter om du inte har ett måttband)
Ett bra sätt att öva sin personliga navigeringsfärdighet.
Dessa sätt används inom försvaret.
Lycka till!
Fjällinstruktören