Navigator till husbil

Föräldrarna har blivit med husbil å behöver nu ett idiotsäkert navigeringsystem för färder kors å tvärs i Sverige. Sonen tillfrågas såklart men inte f_n har JAG koll på "idiotsäkra navigeringslösningar", jag som ÄLSKAR att bråka med udda GPS-lösningar :)

Så, någon som har koll på alla dessa TomTom GO, Nüvi 350 och annat färgglatt? Vad är bäst, mest prisvärt och smidigast?
 
Navigator

Har själv en MIO 269+ Digi Walker som jag är mycket nöjd med.Den har hårddisk och hela Europa inlagd.Otrolig precision och många finesser.Fartvarnare och mp3-spelare bl.a.
Enda svaghet är batterikapaciteten men i husbilen kan dom ju ha kontinuerlig laddning.
 
Lars Beckman är rätt så duktig. Hahahah kartläsarhumor! Far min tycker om Garmin 2730. Han har den på en BMW K1200RS, men tycker att skärmen är tillräckligt stor och funkar bra även i starkt solsken.

- Christian
 
apersson850; sa:
"Idiotsäker navigeringsutrustning"?
Jaha du, jag tror KAK:s kartbok ligger bra till, då...
Jag minns när en mig mycket närstående person under stort muttrande aldrig lyckades få kartan att stämma med verkligheten. Det var först efter flera mil, när vi redan missat alla avfarter, som personen kom på felet: vi färdades söderut och man måste då (antingen mentalt eller i verkligheten) vända kartan upp-och-ned.

Så att en papperskarta skulle vara idiotsäker, nä knappast... :)
 
kartisen; sa:
Lars Beckman är rätt så duktig. Hahahah kartläsarhumor! Far min tycker om Garmin 2730. Han har den på en BMW K1200RS, men tycker att skärmen är tillräckligt stor och funkar bra även i starkt solsken.
Är det verkligen en 2730? Enligt Garmins hemsida börjar levereranserna i januari 2006. RS:en kanske är fulldubbad (osannolikt men fullt möjligt) så han hunnit köra en del med den men hur har han hittat starkt solsken? :)
 
PR; sa:
RS:en kanske är fulldubbad (osannolikt men fullt möjligt) så han hunnit köra en del med den men hur har han hittat starkt solsken? :)

Man KAN ju rent teoretiskt tänka sig att han kör motorcykel längre söderöver... http://www.dakar.com

Har nu kollat på de flesta navigatorer å det finns mycket som irriterar: inbyggda batterier (hur troligt är det att dessa går att byta om ett/två år), förinstallerade kartor (uppdatering? nu när det skall byggas 700 nya rondeller bara i Göteborg...), kartor som man få på CD men som BARA passar just denna navigator (Garmin 320?) å inte funkar till andra (min Garmin 60CS eller genom handdatorn, snyft...) Sugkoppslösningar som säkert funkar i en personbil: En husbil med rutan 1 meter framåt då... :)

Totalt sätt fastnar jag nog för TomTom 700 (har bra erfarenheter av TomTom själv) å priset i Sverige (tbh) är inte SÅ mycket blodigare än från ex. Portugal (aspidshop) Något som talar för eller emot denna syn?
 
Buda; sa:
PR; sa:
RS:en kanske är fulldubbad (osannolikt men fullt möjligt) så han hunnit köra en del med den men hur har han hittat starkt solsken? :)

Man KAN ju rent teoretiskt tänka sig att han kör motorcykel längre söderöver... http://www.dakar.com

Har nu kollat på de flesta navigatorer å det finns mycket som irriterar: inbyggda batterier (hur troligt är det att dessa går att byta om ett/två år), förinstallerade kartor (uppdatering? nu när det skall byggas 700 nya rondeller bara i Göteborg...), kartor som man få på CD men som BARA passar just denna navigator (Garmin 320?) å inte funkar till andra (min Garmin 60CS eller genom handdatorn, snyft...) Sugkoppslösningar som säkert funkar i en personbil: En husbil med rutan 1 meter framåt då... :)

Totalt sätt fastnar jag nog för TomTom 700 (har bra erfarenheter av TomTom själv) å priset i Sverige (tbh) är inte SÅ mycket blodigare än från ex. Portugal (aspidshop) Något som talar för eller emot denna syn?

Jag kan bara svara för hur det fungerar på våran Magellan RoadMate 800. Det är en skruv för att komma åt att byta batteriet.
Uppdateringar sker från DVD-skiva. Det finns gott om ledigt utrymme för ytterliggare kartor/länder (10GB) när dom 27 som finns idag inte räcker till. Det finns dessutom gott om sätt att "montera" den förutom sugpropp.
Du hittar den billigare i butik i Sverige än vad du köper den från Aspidshop.
http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-receivers/530273/prices

Cirkapriset i Sverige är bara cirka 500:- högre än Aspidshops (trots 25%moms istället för 21%)
 
Dator

På något av alla de GPS forum jag läser hade en husbilsägare skrivit och berättat hur han monterat en dator (laptop) någonstans bredvid instrumentbrädan.

I en husbil är inte fukt, strömförbrukning och storlek de första parametrar man måste tänka på.

Per
 
Re: Dator

Brune; sa:
dator (laptop) någonstans bredvid instrumentbrädan.

Nu är det tal om "hyfsat" otekniska personer som vill enkelt kunna tömma bilen på dyr teknik vid resans slut/stopp. Samt GÄRNA kunna använda "prylen" i de vanliga bilarna också. PC/handdatorkonfig går alltså bort utan detta skall vara en navigator med mycket enkelt UI och bra kartor främst.
 
PR; sa:
Är det verkligen en 2730? Enligt Garmins hemsida börjar levereranserna i januari 2006. RS:en kanske är fulldubbad (osannolikt men fullt möjligt) så han hunnit köra en del med den men hur har han hittat starkt solsken? :)

Far bor i Kalifornien under vinterhalvåret, där 2730 har sålts i några månader. Så Garmin 2730 är det, men dubbdäck är nog inte aktuellt, då det är 20+ grader.

I alla fall verkar han nöjd med GPSen.

- Christian
 
Navigeringsverkty

Tjena,

Jag tycker att mio 269+ verkar vara ett bra alternativ för dina päron. Jag valde själv en annan gps och jag ångrar mig faktiskt lite;) Nåväl, mio är faktiskt en bra standard-gps som är att föredra före bland annat navman 520. Om du vill ha info så kan du hitta info om den på:
http://www.outdoorexperten.se/
Det finns även dyrare varianter som kanske är att föredra men mion, som jag använder i tjänsten, är en BRA gps.

//Bullen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
emilg BSB kartor i "traditionell" navigator Navigering 2
nullebulle tips på navigator Navigering 7
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
the explorist Silva multi navigator Navigering 7
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
mikke73 GPS navigator i bilen Navigering 8
Andis City Navigator Europe v9 DVD Navigering 46
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
jonasolof City navigator v 9 icke NT Navigering 7
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
ham City Navigator NT+ v8 Navigering 4
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Erik II Område i City Navigator NT v8 Navigering 1
Garmin Vista City Navigator Europe v8 DVD Navigering 43
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
ALj City Navigator ?? Navigering 25
Grusbus MS City Select v4(?) uppgr v6 och nu City Navigator v8 Navigering 0
jonasolof ActiveMap ersätter Outdoor Navigator raster+vektor? Navigering 5
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
joakimr Vilken Navigator? Navigering 6
tubster Talande navigator på Laptop Navigering 6
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
zephyr Silva Multi-Navigator/Fugawi Navigering 3
Garmin Vista TomTom 2 Navigator Scandinavia Navigering 5
...Uffe... Silva Multi Navigator ?? Navigering 10
ingeback Silva Multi-Navigator Navigering 6
Janne41 TomTom Navigator + iPAQ 3850 Navigering 1
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
apparluk Silva Multi Navigator Navigering 1
Liten areal och skog, vilken navigator? Navigering 3
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4

Liknande trådar