Så här skriver STF om tältning vid Keb
"
VILL DU TÄLTA?
Möjlighet finns att tälta i anslutning till Kebnekaise Fjällstation, tält sätts upp minst 150 m från närmaste byggnad. Tältplats kan ej förbokas. För tältare erbjuds service i form av självhushållskök, toalett, dusch, bastu (f.n. stängd pga. coronaanpassningar) och torkrum. För detta betalas en serviceavgift på 250 kr/dygn som medlem (350 kr icke medlem). Barn 6-15 år betalar halva priset (0-5 år gratis). Middag för tältare bör förbokas för att säkra din plats i Elsas kök då vi har ett begränsat antal sittplatser,
förboka här."
Så jag tolkar det som att det är service som dusch, tork och kök man betalar för och det känns för mig helt rimligt att betala för denna service.
Källa:
Kebnekaise fjällstation är en fin blandning av fjällhotell och vandrarhem. Du kan välja att bo i de charmiga logementen från sekelskiftet (flerbäddsrum) i huvudbyggnaden eller i vår nyrenoverade fjällstuga Jägaren. Önskar du mer bekvämlighet så finns våra 2-eller 4-bäddsrum i de närliggande...
www.svenskaturistforeningen.se
Här har vi en ännu tydligare skrivning om tältning vid STFs fjällstugor, som säger samma sak:
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer eller fjällstugor och vill nyttja gästkök, torkrum, dusch, bastu eller andra faciliteter behöver du betala en mindre serviceavgift
www.svenskaturistforeningen.se
som säger:
"
Får jag tälta i fjällen och vid STFs fjällstationer?
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift. Du får då nyttja duschar, toaletter och självhushållskök. Detsamma gäller för våra fjällstugor.
Se aktuella serviceavgifter här. "
Personligen tycker jag toabesök på fjällstation ska vara fritt för alla, för att minska spridningen av toa-rester i naturen, men någon ska ju samtidigt betala för underhåll och rengöring av toaletten.
/Patrik