Naturkort

Tidigare har det varit, tidvis vilda, diskussioner om skidspårsavgifter men kanske är det något vi måste vänja oss med inom allt fler områden. Dalslands Kanalområdet har kört något liknande ett tag för att delfinansiera vindskydd, sophämtning, toaletter mm. Nu följer Bergslagskanalen efter med 20:- per person och dygn. Jag inser att det kanske är en nödvändighet för att klara av skötseln av naturen när "osthyveln" gått vilt över all offentlig verksamhet.

Läs mer:
http://www.bergslagskanalen.se/

Kan rekommendera Bergslagskanalen. Fina vatten som till största delen är skyddade och så finns det några bra campingar längs vägen (Lunedet och Lungsund) om man vill ha lite komfort...

Verkar vara en frivillig avgift

Verkar vara en frivillig avgift - eller hur uppfattar ni det?

Är det en frivillig avgift skulle jag kunna tänka mig att betala - är det inte så skulle jag ha svårt att göra om jag inte nyttjar deras WC's osv. Bara för att det sätts upp bekvämlighetsanordningar i ett område så kan jag väl inte vara skyldig att betala det företaget pengar för att jag vistas i området - den utvecklingen vill jag inte se

Jag är helt emot avgifter för att vistas i naturen. De kostnader som uppstår bör inte bli speciellt stora utan borde kunna täckas med skattemedel. Tittar i kommunens avfallstaxa och ett 130-literskärl kostar 2217 kr per år att få tömd varje vecka om man är ett hushåll...

Vad kostar materialet till ett vindskydd? Det kan inte heller röra sig om många kronor. Arbetskraft bör i princip vara gratis för den här typen av arbeten eftersom kommunen kan nyttja personer som är dömda till samhällstjänst eller är i behov av andra typer av rehabilitering.

Vad man däremot kan diskutera är att företag som tjänar pengar på allemansrätten kanske borde vara med och betala. Jag kan tycka att det är rätt att en kajakuthyrare behöver betala 20 kr per uthyrning för att täcka kommunens kostnader för sophantering. Men jag tycker inte att man ska behöva betala som privatperson.

I hårt anträngda områden så kan en avgift täcka utkörd ved. Om alla skulle ta ved till kvällsbrasan skulel det snabbt bli kalt vid vindskydden. använder man iordningställda faciliteter bör man betala - om man är helt för sig själv i stora vilda skogen så bör det vara gratis.

Men varför sak min sophämtning sponsra tömning av en rastplatstunnas tömning?
Ska inte var sak bära sina kostnader? Det brukar vara t ex STFs policy.

/Patrik, inte mot avgifter om jag får något tillbaka

Förening?

Man kan dra paralleller till annan liknande service. T ex STFs fjällstugor och rastskydd, skärgårdsstiftelsens sopmajor, gästhamnar, vandringsleder osv.

Att man löser någon form av medlemsskap/årskort vore väl inte helt fel. Gärna då kopplat till t ex fiskekort och maskingjorda skidspår. Om samma kort gällde över hela landet vore det smidigt.

Jag skulle helst se ett frivilligt system.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg