Jag har en tid letat efter en ny skaljacka och fick en positiv överraskning igår när jag på NKs webbplats hittade en Haglöfs Creva i min storlek (L) nedsatt från 4999kr till 2999kr. Jag placerade omedelbart en order och betalade med kort (pengar drogs). Ett stund senare fick jag en orderbekräftelse (tydligt angett) från NK där de bekräftade vara och pris per mail.
I dag på eftermiddagen får jag ett nytt mail från NK där de skriver att de makulerat ordern pga att produkten är slut hos dem.
Jag hävdar att vi i och med deras orderbekräftelse ingått ett avtal som de inte kan bryta hur som helst. Jag föreslog att jag kunde vänta på att de tog in en ny alternativt få motsvarande rabatt på en annan jacka.
Hur skulle ni agera? Har företagen av lättja börjat se orderbekräftelse som något automatgenererat mail i stället för det accept på avtal som det faktiskt är?
Jag vill ju självklart få det bra pris som vi avtalat om.
se ex ARN 2007-8330 här http://www.ktib.se/Dina-rattigheter2/Regler--beslut/Beslut/Bindande-avtal/ och här http://www.ktib.se/upload/ARN-fall/2007-8330.pdf
I dag på eftermiddagen får jag ett nytt mail från NK där de skriver att de makulerat ordern pga att produkten är slut hos dem.
Jag hävdar att vi i och med deras orderbekräftelse ingått ett avtal som de inte kan bryta hur som helst. Jag föreslog att jag kunde vänta på att de tog in en ny alternativt få motsvarande rabatt på en annan jacka.
Hur skulle ni agera? Har företagen av lättja börjat se orderbekräftelse som något automatgenererat mail i stället för det accept på avtal som det faktiskt är?
Jag vill ju självklart få det bra pris som vi avtalat om.
se ex ARN 2007-8330 här http://www.ktib.se/Dina-rattigheter2/Regler--beslut/Beslut/Bindande-avtal/ och här http://www.ktib.se/upload/ARN-fall/2007-8330.pdf