Naturfoto, eller...

Kritik

Jag tyckte Roland Fransson hade en bra poäng med att man bör försöka hitta helheten i bilden istället för att fokusera på detaljerna. Jag börjar inse det mer och mer nu när man får titta på bilder och läsa vad andra tycker om dem.

Jag kan erkänna att jag själv ofta letar efter den där sk "vykortsbilden" som Claes Grundsten kallar den i sin bok Fotografering i fjällen istället för att försöka fånga någon sorts helhet som återspeglar känslan som infann sig när bilden togs. Jag ska försöka att tänka en sekund till när jag tar en bild nästa gång och fråga mig själv vad det egentligen är jag försöker fånga.

Sedan tycker jag att man kan vara ganska kritisk när man ger andras bilder betyg. Det är alltid nyttigt att höra vad andra tycker om en bild som man har tagit. Eftersom smaken varierar från person till person tycker jag inte att man ska ta kritiken som något angrepp. I slutändan är det nog en själv som är mest kritisk iaf. Jag kan inte förstå folk som lägger upp tråkiga, trista och ofta tekniskt rent förödande bilder på hemsidor som pbase.com och det enda de får är positiv respons. Nä.. mer kritiska ska vi vara. Jag tycker bara det är kul att höra någon som kritiserar en bild man har tagit. Plötsligt inser jag att det går att ha så många olika synsätt när man tittar på en bild och att betraktaren kanske inte ser samma sak som jag. Det är kul!

Olle

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg