Natures Own

Hej jeg är distributör åt Natures Own.
Dom tillvärkar olika rengöringsprodukter, miljövänliga sådana. Och även en massa andra produkter.

Frågan är om dom är så miljövänliga så att jag kan ta typ diskmedel och diska kastruller och sedan hälla ut diskvattnet rätt ut i naturen utan att orsaka miljöförstörning.

Vet ni?
Dan

Hälla ut

Häll aldrig diskvattnet direkt i vattnet, utan gå upp en bit och häll ut på land. På så sätt kan markbakterierna ta hand om matrester och kemikalier från eventuellt diskmedel.

En "grön svamp" gör dig mindre diskmedelsberoende. Lite smuts kvar på talriken är inte så farligt, men det är klart, har man stekt bacon så ska det nog till diskmedel.

Diskmedel i naturen

Jag har själv varit distributör i 3 år och det är ett av de enda diskmedlen som du kan hälla ut i naturen utan att det blir någon som hellst miljöförstöring. Den största orsaken till att det är helt ok att hälla ut är att den inte innhåller fasfater. Hela Optimal-serien är baserad på raps, kokos och majs-oljor som aktiva ingredienser. Alltså ingen fara, förutom att det blir lite lödder på vattnet...

Diskmedlet och alla Natures Owns produkter är tillverkade enligt OECD standard och märkta med "Bra miljövård". OECD är den hårdaste standarden som finns och den enda som fungerar i hela Europa. Nackdelen med andra snadarder typ "Svanen" är att det är tillverkarna själva som beslutar om kriterierna för märkningen.

/m

Vänta lite nu...

Vi kanske ska hanskas lite mindre vårdslöst med sanningen.

Om det är någon miljömärkning som "tillverkarna själva beslutar om kriterierna för" så är det "Bra Miljövård". Det är nämligen Nature's Owns egen märkning.

De riktiga märkningarna har väl seriösa kriterier:

- Den svenska "Bra Miljöval/Falken" är Naturskyddsförenigens egen. De bestämmer kraven, men för en diskussion med näringsliv, myndigheter och andra intresseorganisationer.

- Den samnordiska "Svanen" administreras av SIS Miljömärkning, vilket är en del av den gamla svenska standardiseringsmyndigheten.

- Den europeiska märkningen kallas "Blomman", och även den administreras i Sverige av SIS Miljömärkning.

OECD är en internationell samarbetsorganisation, och deras bidrag i detta är vad jag förstår inte miljökrav, utan en klassificeringsmetod för kemikalier. Den metoden kan, logiskt sett inte vara "den hårdaste som finns". Det är som att säga att sånt som mäts i meter är längre än sånt som mäts i tum.
OECDs riktlinjer används nog av alla miljömärkare.

Nature's own må vara fantastiska produkter, men med osakliga försäljningargument ger ni ingen bra bild av produkterna, utan bekräftar bara fördomar mot nätverksmarknadsföring.

Nåväl, tillbaks till ämnet:
finns det diskmedel som man med gott samvete kan använda i naturen? Nån kemist som har svaret?

Jag är inte kemist till yrket, utan detta är vad kommer ihåg från skolan. Rätta mig gärna om jag far med osanning.

Alla diskmedel/tvättmedel osv måste innehålla tensider för att kunna lösa fett, sen om dessa tensider är sin bas i uppumpad olja eller kokosolja kan de ju ställa till med samma besvär i naturen, t.ex. att ta bort vattenspänningen i en sjö.

Att säga att något är ofarligt bara för att det är en natur produkt är lite farligt. Då skulle man kunna säga att hasch och kokain är ofarligt också eftersom det är naturprodukter.

Jag tror att man kan behöva en skvätt diskmedel med sig om man vandrar eller liknande men det är viktigt som Vandrare (Björn Sjögren) säger att man låter naturens egna reningsverk(sediment och bakterier) ta hand om diskvattnet genom att hälla ut det en bit ifrån vatten drag.

// Ola Abrahamsson

olaabra; sa:
Jag är inte kemist till yrket, utan detta är vad kommer ihåg från skolan. Rätta mig gärna om jag far med osanning.

Alla diskmedel/tvättmedel osv måste innehålla tensider för att kunna lösa fett,

Kan inte heller nåt om kemi.

Jag är inte så säker på att alla rengöringsmedel måste innehålla tensider. Förr så var de väl fosfatbaserade (vilket ledde till övergödning) och det finns väl tvålbaserade medel (kanske inte diskmedel?)? Sen lär det vara skillnad på olika tensider. Och man kan väl tänka sig att vissa tvättmedel är bättre är släppa ut direkt i naturen än andra, dessa behöver dock inte vara desamma som är miljövänligast "i stan" eftersom reningsverk tar bort olika beståndsdelar sämre/bättre.

/Håkan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg