Naturen - medicin mot stress

Tror det gäller dom flesta faktiskt. Prova att sätta dig/er på en stol och gör ingenting. Tyst och ingenting rörligt att titta på.
Hur länge du klarar av att sitta kvar?
Kjell
1. Har praktiserat - faktiskt hur länge som helst (förutsatt att jag sitter någotsånär skönt och inte fryser). Bara att försätta sig i ett meditativt tillstånd och låta alfavågorna rulla ;).
2. Sen när är det "tyst och ingenting rörligt att titta på" ute i naturen?
 
Mina kollegor från Balkan såg med förfäran hur jag varje kväll försvann in i skogsmörkret. De sa att jag var galen. Att jag kommer bli mördad. De skulle aldrig gå ut i skogen utan vapen. Det som fungerar för vissa fungerar inte för alla.

"I trafiken, affären och på jobbet måste vi hela tiden fokusera och fatta snabba beslut. I naturen kräver sinnesintrycken mer sällan vår omedelbara uppmärksamhet. Mats jämför det med ett slags vaket viloläge."

Det märks att författaren inte varit i skogen. Där är fullt av trumtomtar som trummar på huvudet tills man dör, jordmaskar, slamsmygare och av vattnet kan man få hjärnmask. Jag är alltid livrädd så länge jag inte har min nonjoniska kristall från Plejaderna på mig...
 
1. Har praktiserat - faktiskt hur länge som helst (förutsatt att jag sitter någotsånär skönt och inte fryser). Bara att försätta sig i ett meditativt tillstånd och låta alfavågorna rulla ;).
2. Sen när är det "tyst och ingenting rörligt att titta på" ute i naturen?

1. Inte något som många vågar, och som kräver tillvänjning. Men Skönt är det.
2. När täckningen tog slut? ;-)

Lugn och ro är alltid relativt. Vi uppskattar alltid en liten minskning av hastighet i livet men blir vanligtvis väldigt stressade om det går för långt och vi får för lite yttre stimulans för länge. Varför??
Det är också väldigt lätt att, för en lugnare person, vara oimponerad av en människa som är mer stressad än en själv. Men hur ser vi på någon som är mycket lugnare än vi själv?
Till sist kan man undra varför det bara är intressant hur hög hastighet vi kan hålla, s.k. stresstålighet.
Finns det inga reella värden i att nå en lägsta hastighet?

Kjell
 
Har stött på några respektlösa typer, inte bara på två ben.
Jag har en respektlös typ på fyra ben som smyger runt knutarna här ibland och honom kan man träffa på i skogen också. Han kräver lösen i form av lite morötter eller äpplen och sen är han nöjd, ja inte riktigt, man måste klia honom lite också men av med honom blir man aldrig.


*Ja, det är en fullvuxen stor älgtjur som flyttat in.* :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fågelskit Saker att göra i naturen Allmänt om friluftsliv 25
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
KimmyA En månad i naturen Allmänt om friluftsliv 18
jffoto Göra upp eld i naturen, livrädd? Allmänt om friluftsliv 19
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Göran_ Vart (norr om Sundsvall) njuter ni av naturen i slutet av Maj? Allmänt om friluftsliv 1
Tundraman Uppskatta o se naturen.. Allmänt om friluftsliv 13
FrejaM Naturen motverkar stress? Allmänt om friluftsliv 32
David Kilström Blåband brännbara i naturen? Allmänt om friluftsliv 3
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Polarnatt Vår syn på naturen Allmänt om friluftsliv 6
Varktos Leva i naturen? Allmänt om friluftsliv 38
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
spaceromancer Gärna i naturen men inte utan modern kemi? Allmänt om friluftsliv 31
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
Lewis Skydd mot möss o andra gnagare Allmänt om friluftsliv 12
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
Skogsstjärnan Den moderna tidens attacker mot våra naturvärden Allmänt om friluftsliv 12
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Hunter98 Byta Iphone mot kniv? Allmänt om friluftsliv 34
dag.lunden_telia.com HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten Allmänt om friluftsliv 18
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
ödemark Genetiskt övertag mot kyla Allmänt om friluftsliv 45
Ante J Allergimedicin mot myggor. Allmänt om friluftsliv 8
Piranha_paradise Mot mygg Allmänt om friluftsliv 4
graylingman Hot mot myggmedelsförsöjningen? Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar