Nattsegling med "Mareldsfiskar"

Jag har paddlat i mareld och det har varit fantastiskt...

I helgen nattseglade vi en sväng upp i Bohuslän och jag stod i fören och spanade efter skär och grynnor. Vågorna bröt och lyste... Fören skar igenom vattnet och skapade mareldsmönster. I båtens vak såg man formen av köl och roder. Men coolast, eller snarare mest fantastiskt, var fiskarna som flydde ur vår framfart.

En ljusprojektil i vattnet som går två meter ur vår väg. Sedan en nittiogradersändring och i väg ett par meter igen. Och så vidare... Jag såg aldrig hela stim, men ofta små grupper på en fem sex mareldsfiskar som försvann åt olika håll under mig. Där jag stod under mörka moln, for fram över den svarta ytan, med ett vidunderligt litet sällskap från havens djup...

Även i övrigt var vår seglingsstrapast minnesvärd. En klart spännande helg.

På med mössan!
Patric
 
Det låter underbart! Finns inte mycket som går upp mot nattsegling. Har aldrig lyckats tajma med mareld dock!
 
Jofan: en fråga.
Jag såg en manet där i det stora svarta (blå). En sådan som har fyra sektorer på konkava sidan. Öronmanet? En vanlig manet som inte bränns, typ. Ni fattar väl... Det intressanta var att dessa sektorer (öron?) också var självlysande, som mareld. Också frågan då: är det vanligt att maneter har självlysande sektorer, eller är det månne så att marelden och maneten har/gör något lattjo ihop?
Patric
 
självlysande maneter

Öronmaneter äter väl bland mycket annat mareldsflagellater, så det kan ju ha varit mareld som ansamlats på manetens muntentakler, mareldsflagellaterna lyser ju då de blir störda & det är väl en typ av störning att hålla på att bli uppäten...?
Annars kan det ju ha varit en kammanet, t.e.x en Bolinopsis infundibulum, som kan bli ganska stora & lysa.
Vänligen helena
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg